Annons:
Etikettnyheter-forskning
Läst 4071 ggr
Lena1971
11/16/09, 3:12 PM

Melanom ökar

De senaste 10 åren har fallen av hudcancer ökat med mer än 50%. Vad det beror på, om det är för mycket solbadande eller för lite koll på hudförändringar, vet man inte.

DN


Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

Annons:
[mia-38]
11/17/09, 9:03 AM
#1

Kan vara solen då skyddet uppifrån inte täcker lika bra längre.
Men kan också vara alla föroreningar i luften.

Otäckt är det.

Lena1971
11/20/09, 10:03 PM
#2

Ja hur går det med ozonskiktet? Håller det på att läka?

Jag sätter fortfarande en peng på att hatt och parasoll kommer att slå igenom inom några år. Någon som sätter emot…? Cool


Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

Internettan
11/27/09, 8:02 PM
#3

Det talas en del om att solskyddsmedel i sig kan orsaka cancer. Det blir någon reaktion mellan hud och de kemiska solskyddsmedlen (eller om det var solen som gjorde att det blev en reaktion.) Sedan talas det också om att hudcancer ökar där folk INTE solar. Man tror att det kan bero på brist på D-vitamin.

Eftersom hudcancer ökar trots att folk använder solskyddsfaktor samt undviker solen - så kanske det inte är solen som är orsaken? Kanske dags att tänka om? Själv har jag alltid solat mycket och det tänker jag fortsätta med. Utan solskyddsmedel.

"Every point of view is a view from a point."

Lena1971
11/27/09, 11:47 PM
#4

Kopplingen mellan kemiska solskyddsmedel och hudcancer har jag hört talas om förut. Tyvärr, måste jag säga, så tror jag på den. Jag tror mekaniska solskydd - hatt, t-shirt, skugga- är mycket bättre.

Och d-vitaminbrist och cancer har jag googlat fram en del information om, så det verkar stämma det också.

Jag har sett info om en koppling mellan melanom och människor som vistas i stark sol. Så, Internettan, om du vet något om hudcancer och människor som INTE solar, så får du gärna berätta mer.

Jag har själv läst om en koppling mellan bröstcancer och brist på sol…

Den gyllene medelvägen, igen?


Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

Internettan
11/28/09, 12:53 AM
#5

The suggestion that the poor correlation of melanoma to ultraviolet light is because the causal event is sunburn from intermittent exposure in early life13 14 15 16 17 21 is easily excluded, because the melanomas would then occur at the burn sites; there is no evidence for this, and it is unlikely that any will be found, because sunburn occurs in sun exposed sites, and these are not the sites at which melanomas occur.

http://www.bmj.com/cgi/content/full/337/jul22_2/a764

Det verkar alltså som att hudcancer främst uppstår på de ställen som inte blir exponerade för solen.

Jag kommer inte ihåg var jag läste om folk som inte solar alls -eller solfattiga länder eller vad det var. Bäst att inte säga för mycket om det, det kan ju vara fel. Just nu orkar jag inte leta heller. 

Men en gyllene medelväg är nog aldrig fel.

"Every point of view is a view from a point."

Lena1971
11/28/09, 11:14 PM
#6

#5 Tack för att du googlade lite! Jag letade lite själv också, men jag hittade inget nytt.

Så hur vet man vad som orsakar vad? I Australien och Nya Zeeland får ljushyade människor mer och mer melanom. Beror det på ozonhålet eller på kemiska solskydd?

I deras fall kan det knappast vara brist på sol, det kan man väl garantera! Men användningen av skyddande lotioner har säkert ökat samtidigt som larmet om ozonhålet gick.

Så det som behövs är en studie där olika grupper jämförs: en del som vistas i sol utan solskydd, en del som vistas i sol med kemiska solskydd, en del som undviker sol.

Undrar om någon sådan studie gjorts?

På fokus.se finns en artikel om solande, solskydd och hudcancer. I den rekommenderar en professor i dermatologi kläder som solskydd. Solkrämer säger han ger ett falkst skydd, som snarare ökar risken att drabbas av cancer…


Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

Annons:
Internettan
11/28/09, 11:19 PM
#7

#6: Intressant. Infon är lite motsägelsefull när det gäller Australien t ex, som du säger. Inte alls sol-klart Glad. Du har nog rätt i att det behövs mer forskning.

"Every point of view is a view from a point."

Lena1971
11/28/09, 11:37 PM
#8

Hehe, nej, inte solklart alls… Skrattande


Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

Upp till toppen
Annons: