Annons:
Etikettbehandlingar
Läst 2220 ggr
Lena1971
2014-06-06 10:41

Fasta inför kemoterapi

Idag var det en artikel på dn.se som handlade om fasta vid cellgiftbehandlingar. Immunförsvaret försvagas ju av kemo, eftersom det slår mot alla snabbväxande celler, inkl. vita blodkroppar. Men det finns undersökningar som visar att tre dagars fasta inför behandling kan skydda immunförsvaret.

När jag fick kemo fick jag rekommendationen att fasta dagen innan, men då handlade det om att minska illamåendet. Har ni fått liknande råd? 

Läs artikeln här


Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

Annons:
Lena1971
2014-06-09 11:38
#1

Jag kan säga att jag är kluven inför tanken på att fasta flera dagar inför en cytostatikabehandling. Jag tillhörde de som inte mådde bra alls på FEC-kurer. Fastedagar inför kemo skulle kännas betungande. Men kanske balanseras det om immunförsvaret skyddas, så att man mår bättre trots allt?

Hittills är det studier som görs, på möss och människor, he he. Forskaren som citeras i artikeln, Valter Longo, säger att det behövs fler och längre studier. Själv rekommenderar han bara patienter att fasta efter samtal med ansvarig onkolog.


Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

Maria
2014-06-09 13:35
#2

Jag funderade också lite på vilket skick patienten är i. Det kan ju vara väldigt påfrestande för en redan skör kropp med såpass lång fasta men spännande är det….

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

JohannaEkroth
2014-06-09 14:59
#3

Om jag skulle bli sjuk i cancer och skulle behöva cytostatikabehandling skulle inte min mage klara av att fasta då jag har en kronisk magkatarrsmage och då är ju mat a och o. Klarar mig inte en dag utan då mår jag hemskt illa och får svidande ont i magsäck. Så det är nog individuellt. Men klart intressant läsning. 🙂

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Maria
2014-06-09 16:49
#4

#3 Ofta så är det knappast hungern som är det stora problemet för en cancerpatient som ska fasta utan snarare att man är så nergången att man behöver energin men det finns ju drycker.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Lena1971
2014-06-11 18:11
#5

Ja, det finns nog mycket att ta hänsyn till med kombinationen fasta+kemo. 

Om det visar sig att fasta är att rekommendera lär det inte dröja innan det kommer ett läkemedel som ger samma effekt som några dagars fasta. Någon tablett som minskar halten IGF, insulinliknande tillväxtfaktor. Så då behöver man inte få cancerpatienter att fasta.


Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

Halvdansken
2014-06-16 22:42
#6

Finns ju en del forskning på fasta och IGF också för friska människor. 5:2 dieten har diskuterats i dessa sammanhang, det var ett TV-program med Michael Mosley som testade olika fastevarianter, och så mätte de olika saker i blodet, bland annat IGF.
Så det ligger säkert nånting i det, men jag tycker det verkar lite väl tufft för en cancerpatient.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
susiemicelind
2014-06-30 01:33
#7

Nej, absolut inga sådana förslag utan tvärtom att jag skulle äta allt jag kunde och när jag ville under hela tiden.

susiemicelind fd JereMina Skämtar

Upp till toppen
Annons: