Annons:
Etikettallmänt-övrigt
Läst 3274 ggr
Anonymanden
8/10/14, 8:33 PM

hjärntumör eller tics?

Hej! Jag är en tjej på 13, snart 14 år. Jag har små tics eller vad man ska säga. Blinkar med ögonen, låter konstiga ljud. Knäcker nacken. Slänger med huvudet. Håller på med näsan. Jag måste göra detta 4 gånger. Alltså jämna tal. Så som 4, 8 m.m.. Det är super svårt att förklara. Men jag måste göra det här. Annars kanske liksom min syster dör eller något sånt konstigt. Spottar har jag också börjat göra. Mamma gillar det inte.. Ibland när jag hoppar studsmatta liksom klickar det i huvudet. Kan inte avgöra om det är lite mer nacken eftersom jag knäcker den hela tiden eller huvudet. Sedan kan det liksom kännas som att huvudet är lite åt höger och då måste jag slänga till med huvudet och blinka med ögonen till jämna talen. Detta är inte ett friskt beteende. Kan detta vara en form av tics eller en hjärntumör? Jag har inga besvär av huvudvärk, kramp, syn, hörsel, eller något av symtomen jag läst. Jag tränar fotboll 3-4 dagar i veckan och har inget besvär alls. Dock svimmade jag en gång. eller jag var nära på att göra det. Blev helt yr och fick åka ambulans. De sa att det var ett blodtrycksfall. Hade min mens då så allt var kaos. Min farmor dog av hjärntumör. Det visste aldrig hur hon kunde blivit drabbad av detta. Detta är väldigt jobbigt och tar en sån energi från mig…

Annons:
Fjäril
8/10/14, 8:37 PM
#1

Hej,

Det du beskriver låter som tvångshandlingar, ett ganska vanligt förekommande "beteénde" under (någon gång) ur allas liv. Oftast kommer detta ur stressade situationer.

Jag tycker du ska tala med vuxen, men jag tror inte att du behöver oroa dig för någon fysisk sjukdom, dock är det där jättejobbigt att genomgå. 

Ps. Inget händer bara för att du inte gör de sakerna som du "måste". Jag vet precis vad du menar, av egen erfarenhet.

Sajtvärd på Övernaturligt

Anonymanden
8/10/14, 8:44 PM
#2

Okej, så du tror inte det är hjärntumör?

Fjäril
8/10/14, 8:47 PM
#3

#2,

Sådana diagnoser kan inte jag ställa, men med symtomen du beskriver låter det som tvångshandlingar eftersom du känner att du måste göra saker för att det inte ska inträffa något (med din syster). Prata mer med din mamma och beskriv hur du känner dig.

Sajtvärd på Övernaturligt

Anonymanden
8/10/14, 8:49 PM
#4

Jag vill inte prata med dem. Jag vill inte att du ska ta en ställning. Mer att hur du tror detta kan vara. Men ticsen då? och allt annat jag skrev?

Anonymanden
8/10/14, 9:08 PM
#5

Borde inte jag ha mer och "klarare" symtomer då? Eftersom jag tränar så mycket och har haft detta ca 1 år?

vallhund
8/10/14, 11:12 PM
#6

Håller med Fjäril det låter som tvångsrelaterat beteende.  Ticsen skulle kunna vara Tourettes syndrom, de ligger väldigt nära tillsammans.

Du behöver prata med någon vuxen, skolsköterska, BUP, Ungdomsmottagning eller någon du känner förtroende för.

Det naturligaste är att du pratar med dina föräldrar.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
Maria
8/11/14, 10:58 AM
#7

Jag har haft en hjärntumör och känner inte alls igen mig i det du beskriver.

Jag tror som de andra här i tråden att det handlar om tvångshandlingar och som sagt så kan det vara illa nog och jobbigt så jag tycker du ska söka vård för det så att det inte förvärras.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[TanatosNyx]
8/12/14, 3:20 AM
#8

Instämmer med övriga, det du beskriver låter mkt typiskt för OCD och Tourettes. Hjälp finns att få! hjärntumör verkar inte logiskt alls att tänka sig i ditt fall, symptomen stämmer inte tack och lov! :)

Halvdansken
8/17/14, 2:40 PM
#9

Många har tvångstankar av olika slags och olika "styrka".  Hur många har inte gått tillbaka och kollat att man verkligen låste dörren när man gick? Eller bilen, eller spisen (jag står alltid framför den och räknar på knapparna 0-0-0-0-0-0, alltså allt avstängt).  Det är helt normalt och inget man ska bekymra sig om.
Men ingen dör om du inte gör nåt i jämt antal. Försök jobba bort det, så det inte tar över ditt liv.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

IceTee
8/21/14, 6:16 PM
#10

Är det ofrivilliga muskelryckningar, eller gör du de själv? Blinkar du medvetet med ögonen eller händer det utan att du jag kontroll över det?

Medarbetare på Skor iFokus

Anonymanden
9/5/14, 7:51 PM
#11

Jag gör det medvetet. alltså typ att det känns som jag måste göra det. Det rycker inte av sig själv utan jag tänker.

Maria
9/5/14, 8:12 PM
#12

Det låter som OCD. Googla på det och du kommer med all säkerhet att känna igen dig.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Fjäril
9/5/14, 9:59 PM
#13

#11,

Precis som Maria skriver så kan du läsa om det på internet. Att du gör det av egen "vilja" handlar om måsten som sker inom dig själv, inget som sker per automatik med andra ord.

Sajtvärd på Övernaturligt

Annons:
IceTee
9/8/14, 12:46 AM
#14

Tics är muskelryckningar/ofrivilliga rörelser, det du har är en tvångstanke! Långt ifrån hjärntumör, men du bör uppsöka psykolog för att få hjälp med det :)

Medarbetare på Skor iFokus

Upp till toppen
Annons: