Annons:
Etikettallmänt-övrigt
Läst 2926 ggr
Anonym
Anonym
2014-08-20 17:30

Kan jag kräva utredning?

Efter fem månaders sängliggandes i sträck där jag endast var frisk 1-2 dagar innan jag låg däckad minst en månad igen, under detta året, så har tankarna att kolla upp mig kommit allt oftare. En i min omgivning, diagnostiserad med cancer, berättade om sina symptom för någon vecka sedan och jag hade i stort sett alla. Dessutom har jag cancer i släkten - bland annat min förälder har haft det.

Nu har jag en infektion i kroppen igen, eftersom mitt immunförsvar inte fungerar längre. Jag har egentligen två frågor; har jag rätt att kräva att de utreder om jag har cancer med dessa symptom? Och ska jag vänta tills infektionen (förkylningen) är borta innan jag söker vård eller kan jag göra det genast? 

Jag ser även ett annat problem; jag har länge haft problem med det psykiska och fick konstaterat senast i somras att jag är deprimerad. Några symptom kan säkert stämma in på depressionen. Är dock rädd att de kommer vifta bort cancer med att det säkert är min psykisk hälsa som spökar.

Mina symptom:
Extrem trötthet
Tappar hår
Ingen aptit
Humörsvängningar
Ont i kroppen
Förstoppad - kräktes avföring när jag var som sämst under fem månaders perioden
Otroligt dåligt minne - har svårt att minnas även vardagssaker
Huvudvärk - jag har aldrig haft det förr, men det senaste året regelbundet
Födelsemärken som både blöder och kliar
Inget fungerande immunförsvar
Får blåmärken - Jag vet inte vad de kommer ifrån, och jag har aldrig varit typen som får blåmärken lätt.
Förändrad röst - Jag är hes och tappar rösten konstant sedan minst fyra månader tillbaka.
Personlighetsförändring - jag har skyllt det på hjärnskakningen (som jag aldrig kollade upp) i höstas, men börjar undra om det verkligen hänger ihop, i och med alla andra symptom.

Annons:
_Fisken
2014-08-20 17:33
#1

Begär en MR-röntgen (av skallen) omgående och ta hand om födelsemärkena. Säg till läkaren att dina nära säger att du har personlighetsförändringar - eller be nån följa med och säga det.

Anonym
Anonym
2014-08-20 17:43
#2

Min närmsta vän har redan erbjudit sig att hänga med, så det är ordnat.

IceTee
2014-08-20 17:45
#3

jag undrar om du inte har gått till läkare alls under den här tiden? Jag tror inte du kan kräva en specifik utredning, och tycker inte det heller. Har du inte gått till läkaren med dina problem, så tycker jag att du gör det ögonaböj! Låt en läkare sätta en diagnos på dig, och låt hen göra en allmän undersökning. Annars är risken att man missar något om man bara snöar in sig på att leta efter en sak! Det finns ingen anledning till att du ska må som du gör, lider med dig TS!

Medarbetare på Skor iFokus

Anonym
Anonym
2014-08-20 17:50
#4

#3 Nej, jag är inte den som går till läkaren för småsaker, och jag har inte ansett att det är någonting att kolla upp innan. Problemet är att jag har samma symtom som en som har cancer och har det i familjen, borde jag inte kunna kräva att de kollar om jag har just cancer då? 

Självklart kommer läkaren få göra en allmän undersökning och köra vanliga tester på mig och se om dem hittar någonting annat, men eftersom jag misstänker cancer så borde jag väl kunna kräva att de kollar just det också?

IceTee
2014-08-20 18:00
#5

Nämn i alla fall att du är orolig för cancer!

Medarbetare på Skor iFokus

[TanatosNyx]
2014-08-20 20:06
#6

Många av dina symptom går hand i hand, dvs det ena kan ge det andra. Det kan vara så att du går och drar på någon envis sjuka som är lätt att kurera eller iaf diagnosticera. Säger det i lugnande syfte, och hoppas att jag har rätt så du slipper cancerhelvetet.

Hur äter du? Du nämner bristande aptit, och det mesta du beskriver är följdsymptom på att äta dåligt/ha magproblem.

Annons:
Anonym
Anonym
2014-08-20 20:17
#7

Jag har fortfarande inte fått svar på frågorna i #0. Kan jag kräva det och ska jag vänta tills den nuvarande infektionen är över innan jag söker läkarvård eller borde jag åka in i dagarna?

#6 - Känns föga troligt att jag skulle ha något envist som håller i sig i nio månader.

[TanatosNyx]
2014-08-20 21:11
#8

förlåt, jag läste 5 månader.. Och så länge du inte äter/tar upp näring som det ska så kan du må sådär. Magproblem kan du få dras med resten av livet. 

Hur började alltihopa? vilka besvär kom först?

Anonym
Anonym
2014-08-20 21:20
#9

Jag lämnar resten av min sjukdomshistorik till läkare, finns ingen anledning i att sitta och spekulera i det på internet. 

Enda anledningen till att jag skrev här inne är för att jag ville ha svar på mina frågor, men jag får nog söka efter dem svaren någon annanstans. :)

[TanatosNyx]
2014-08-20 21:25
#10

har jag rätt att kräva att de utreder om jag har cancer med dessa symptom?
- Du har rätt att kräva de utredningar som behövs för att få svar på dina besvär.

Och ska jag vänta tills infektionen (förkylningen) är borta innan jag söker vård eller kan jag göra det genast? 
- Du kan (bör) söka genast.

Maria
2014-08-21 08:52
#11

Det är självklart att du ska söka läkarvård med alla dina symtom.

Du ska också tala om, precis som du gör här, att du är orolig över att ha drabbats av cancer. Sedan är det vanligtvis läkaren som tar ställning till vilka utredningar som behövs och du ska givetvis vara delaktig i detta.

Jag gissar att du har läkarkontakt redan inom psykiatrin och är kanske sjukskriven? Du ska ju även ta upp allt detta kroppsliga med din psykiatriker som kan skriva remiss eller om du vänder dig direkt till en mottagning.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Denna kommentar har tagits bort.
Anonym
Anonym
2014-08-21 10:48
#13

#12 Jag har varken kontakt med psykiatrin eller är sjukskriven på grund av det psykiska (men tillfälligt för förkylningen), det finns det inte skäl till.

Är det vårdcentral eller direkt till akuten jag ska vända mig? De kan inte röntga mig på vårdcentraler men det känns inte heller så akut att jag borde sätta mig på akuten.

Annons:
Maria
2014-08-21 11:21
#14

Du skriver att du inte går till läkare för småsaker men har varit sängliggande i 5 månader i sträck? Det låter ju ganska illa faktiskt.

Du måste väl varit sjukskriven den tiden i alla fall? Då kanske du kan ta kontakt med den läkare kanske?

Det bästa är annars att gå till vårdcentralen och berätta hela din historia så får de bedöma vad för utredning som kan tänkas behövas. De kan då skicka remiss vidare.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maria
2014-08-21 17:51
#15

#13 Jag funderade igen och du skriver att du  senast nu i somras fick konstaterat att du hade en depression. Då måste väl du ändå haft någon form av vårdkontakt och om du tycker det är lättare så kanske du kan gå via den kontakten?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Halvdansken
2014-08-21 20:20
#16

#9. "Enda anledningen till att jag skrev här inne är för att jag ville ha svar på mina frågor, men jag får nog söka efter dem svaren någon annanstans."

Vi är ju inte läkare här på detta forumet, hus skulle vi kunna svara få dina frågor? Om du varit sängliggande i 5 månader, så tycker jag det är märkligt att du ställer frågorna på nätet, och inte till en läkare.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Upp till toppen
Annons: