Annons:
Etikettbehandlingar
Läst 1785 ggr
ALPHIRA
10/28/14, 4:57 PM

Hjärncancer

Jag fick besked Om Cancer i hjärnan för en månad sen. Två tumörer, en på 3 cm och en på 8 mm.Nu, om en vecka, den 5 nov ska jag till Uppsala där dom tar ett prov. Vet ni något om sånadär provtagningar? Ev ska jag vara vaken när dom gör det, känns fruktansvärt och är jätte rädd.

Annons:
Maria
10/28/14, 5:57 PM
#1

Jag förstår att du är rädd.

Det är förmodligen en biopsi man ska göra på dig. Det är när man går in och tar en liten bit av tumören för att avgöra vad det är för någonting.

Jag gissar att man noga går igenom med dig innan ingreppet eftersom det inte är bestämt om det ska ske vaket eller i narkos.

Har du någon som kan vara med dig under samtalen innan? Fyra öron brukar uppfatta mer än två

Jag opererades för en hjärntumör 2011 men gjorde aldrig någon biopsi innan. Man pratade om det 2005 men den satt lite olämpligt och jag hade inga särskilda symtom mer än huvudvärk. Sedan följde man med täta röntgen och 2010 så började jag få kroppsliga symtom och då bestämdes operation.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maria
10/28/14, 5:59 PM
#2

Glömde att skriva att alla tumörer är inte cancer men när de sitter så att man får kroppsliga symtom så är det bra att få bort dem.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

ALPHIRA
10/28/14, 10:25 PM
#3

Jag har enl magnetröntgen" intraxial primärtumör i differential diagnos såsom glioplastoma eller höggradigt astrocytom." Så visst är det cancer, eller hur?

Fysiskt mår jag hur bra som helst (nu), har inte ens huvudvärk.

I aug på somMaren hade jag kraftig huvudvärk i hela pannan i två dagar. Tredje dagen fick jag hjärninfarkt + epilepsianfall. Tumörerna upptäcktes senare.

Maria, vad fick du för kroppsliga symtom, annat än huvudvärk?

Jag har min man med mig men jag tror vi måste beställa en tolk.

Hur mår du idag, Maria? Häls. Marjaana/ALPHIRA

Maria
10/29/14, 6:23 AM
#4

Ja, då är det en cancer tumör men då undrar jag varför man ska göra en biopsi när man redan vet vad det är för cancerform?

Det är bra om du får en tolk  vid besöket och att du har din man med så att du uppfattar allt.

Det är bra att skriva ner alla frågor innan så att du inte missar något. Det är lätt gjort när man är nervös.

Mina kroppsliga symtom var att vänstersidan domnade mer och mer. Framförallt vänster arm och tungan började kännas bedövad. Jag fick dålig balans och vinglade en helt del.

Idag mår jag bra. Jag har 50% sjukersättning och jobbar resterande 50%.

Jag går med en krycka när jag är utomhus. Jag kan gå utan krycka men vinglar och känner mig säkrare med kryckan.

Jag har gjort en minnesutredning och har en del problem men livet fungerar bra ändå.🙂

Jag opererades och strålades Efteråt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: