Annons:
Etikettbehandlingar
Läst 5847 ggr
Halvdansken
2014-12-31 16:18

Bröstcancer, icke-hormoniell. (Inte jag)

En kompis till mig har blivit opererad, strålad och fått kemo för icke-hormoniell bröstcancer.
Jag visste inte att det fanns olika sorter, men hon berättade att ca 85%  av bröstcancerfallen är hormoniella, och då får man hormonbehandling i lång tid efter. Hon blev mer eller mindre friskförklarad efter ett år, inga återbesök osv.
Nu är hon ju skiträdd för att detta ska sprida sig vidare til skelett och lever (som tydligen är det vanligaste).

Nån med erfarenhet av detta? Släpper de verkligen en cancerpatient sådär med en gång? Jag bor i Danmark, och med min mans cancer så var det täta kontroller i 5 år (han hade muncancer. Och lever 😃).

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
annia1
2015-01-02 04:23
#1

Jag har ingen erfarenhet. Men för mig låter det konstigt att hon blir släppt. Kan det vara så att hon missförstått informationen.

För min spontana tanke när jag läste, att hon fått veta att det inte finns nåt nu och därmed tror att det inte blir nåt mer. 

Enda jag vet någorlunda som man inte behöver återkomma är om man har hudcancer och dom sett att den bara är lokal. Men jag hade cellförändringar i livmoderhalsen och genomgick ingrepp för några år sen och det är ju inte ens cancer, men fick gå på extra kontroll sen.

Enda förslag jag har är väl att ringa sjukvårdsupplysning om det gäller sverige, om det gäller danmark om dom har motsvarande. Eller ev ringa ett större sjukhus och fråga.

Däremot att det finns olika sorters bröstcancer det gör det, men jag vet inte vilka olika sorter.

.

Halvdansken
2015-01-02 06:55
#2

Kan admin fixa rubriken? Det ska givetvis stå "Icke". Min kompis bor i Sverige.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Halvdansken
2015-01-04 13:02
#3

Tack, admin!

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Maria
2015-01-04 13:08
#4

Jag kan tyvärr ingenting om denna cancerform. Man kan ju bara hoppas att de vet vad de pratar om.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

iMacKalle
2015-04-25 15:52
#5

När jag för 25 år sedan strålades för prostatacancer, lärde jag mig vissa saker.

Bröst och prostatacancer sorterar under könsrelaterad cancer.

Mäns könshormoner består av 90 procent av testosteron och 10 procent östrogen.

Kvinnorna har samma procentfördelning fast tvärtom.

Innan  man strålas genomgår man behandling för att stoppa upp testosteronproduktionen  i kroppen som görs av två olika tillverkare, binjurarna och hypofysen som behandlas med olika mediciner.

Det är därför man ser prostatacancerpatienter med bröst och bröstcancerpatienter med skäggväxt.

Om män och kvinnor inte skulle ha något östrogen eller testosteron i kroppen, så skulle dom inte heller få någon bröst/ prostatacancer.

Så länge man går på  könshormonhämmande mediciner växer ingen cancer i kroppen, men på grund av att medicinerna är farliga för kroppen och att kroppen blir resistent av för lång användning tvingas man sluta  och då återuppväcks cancern som till slut vinner, men man fördröjer döden med kanske flera år.

Min ena medicin såg ut som en 2-3 cm lång makaron som man lade under skinnet i armen som lakade ur rätt mängd medicin i 28 dagar. Mycket smart för att slippa gå dit varje dag för ny spruta i 28 dagar.

Mitt enda problem  var de första 2 månader efter behandlingarna då tarmens nervsystem var satta ur spel så jag behövde befinna mig inom en minut från toaletter hela tiden.

Idag är jag fullt frisk.


Upp till toppen
Annons: