Annons:
Etikettallmänt-övrigt
Läst 1422 ggr
[Kreatia]
6/10/15, 7:53 PM

Funderingar kring cancers uppkomst!

Hej på Er! Min mamma gick  bort 1986 vid 52-års ålder efter två års kamp mot sin coloncancer. Hon såg ut som hälsan själv, rökte inte, drack alkohol sällan och levde allmänt ett sunt liv men ändå dök cancerspöket upp. Jag vet ju att cancer kan orsakas av flera faktorer bland annat ärftliga, miljögifter, rökning etc etc så det är svårt säga exakt vad det beror på att en person utvecklar cancertumörer. Min mor växte upp långt norrut och åt ofta fisk men den fångades i rena vatten. Däremot åt hon och hennes familj mycket potatis och mjölmat som är väldigt vanligt här i Norrland.

Som bekant så omvandlas potatis och mjöl till sockerstärkelse snabbt i kroppen och jag funderar över detta faktum efter ha läst en artikel Om Cancer i en alternativ tidskrift. Där påstås det att vissa cancersorter är någon slags svamp eller svampinfektion med sporutveckling. Detta hade konstaterats efter man hade förstorat upp bilder på olika tumörer och sett svampsporer. Svamp gynnas ju av socker och är man försurad i kroppen så trivs svamp och vissa bakterier utmärkt. Min tanke är nu att det kan vara värt att tänka på det här med syra och basbalansen i kroppen.  Det finns väl ingen garanti ändå att man slipper insjukna i cancer men det kan vara bra vara medveten om detta.

Glad Midsommar önskar jag alla och hoppas vi får bra väder :-)

Annons:
Zepp
6/10/15, 8:07 PM
#1

Vad gäller cancers uppkomst så vet man facktist rätt lite förutom att det handlar om otur i första hand.

I andra hand gener och i tredje om miljöfaktorer!

Vi har mekanismer för att döda cancer.. främst apoptos och ensymer som tillverkar reaktiva radikaler!

De  flesta cancerformer är beroende utav glykolys.. iomed att deras energiförsörjning är beroende utav GLUT4.. andra cancerformer har en överrepresentation av GLUT 1!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Aleya
6/10/15, 8:14 PM
#2

Det är ren otur som zepp skriver. Allt börjar med att en cell som egentligen ska dö efter en viss tid inte gör det. Och sen fortsätter det på de viset. Alla kan drabbas oavsett om man är hälsosam eller ohälsosam. Så visst, vissa saker kan man undvika, men det går nog absolut inte att styra då det blir fel på celler.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Zepp
6/10/15, 8:17 PM
#3

Och det där med svamp och PH-balans är ren galimatias för att lura desperata människor på pengar!

Mins ni THX?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Kreatia]
6/10/15, 8:45 PM
#4

Hur som helst så tror jag att det är bra allmänt att inte vara så sur i kroppen. Måtta med allt som man brukar säga 🙂Det är ju inte så kostsamt så man behöver känna sig lurad på pengar att ändra sin kost och äta mer hälsosamt med mindre kolhydrater. Tvärtom så blir det nog billigare skippa godis, läskedrycker och annan skräpmat!

Zepp
6/10/15, 8:55 PM
#5

Framförallt så bör man undvika att dricka träsprit och drabbas av typ 1 diabetes som är de vanligaste orsakerna till rubbat PH.. acidos!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Maria
6/10/15, 9:19 PM
#6

Håller med Zepp om att det handlar om otur, gener och miljö i första hand.

#0 Skulle din tes med potatis/mjölmat ha någon sanning i sig så borde norrlänningar vara ett överrepresenterat släkte när det gäller cancer.

Dessutom så finns det ju en mängd olika cancerformen så cancer är ju ett samlingsnamn för en mängd varianter.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Zepp
6/10/15, 9:28 PM
#7

Finns flera andra goda anledningar till att man inte behöver lägga sitt huvudsakliga intag av energi på potatis/mjölmat!

Tex främst om man är lågaktiv och inte förbrukar så mycket energi och vi har en rätt liten förmåga att lagra glukos!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Kreatia]
6/11/15, 7:30 AM
#8

Jo det är sant, cancerfrekvensen är nog ungefär lika i hela landet. Håller med dig Zepp att det inte är bra alls äta för mycket kolhydratrik mat som många gör i Sverige och många andra länder. Själv kör jag med lchf kost och mår utmärkt. Ja det är bara att hålla tummar och tår att man slipper drabbas av cancer. Samtidigt kan man ju inte gå omkring och oroa sig i förväg…då blir man väl sjuk till sist ;-) En bra dag önskar jag alla!

Upp till toppen
Annons: