Annons:
Etikett: behandlingar
LĂ€st 4366 ggr
Snozen
12/9/15, 10:04 PM

Cancerbesked 😔

Fick veta igĂ„r att min man har elakartade celler i vĂ€nster lymfkörtelpaket, samt en stor tumör i svalget, ev Ă€ven i sköldkörteln. PĂ„ mĂ„ndag ska han sövas, de ska ta en bit av ena körteln och kolla vilken sorts cancer det rör sej om. KĂ€nner mej helt tom, sjukskrev mej igĂ„r men ska försöka jobba i helgen. NĂ„gon som varit med om samma sak? KĂ€nner behov av att "chatta", fĂ„ veta vad som hĂ€nder
. Har stor familj, minstingen blir snart 3 Ă„r


Annons:
_Fisken
12/9/15, 10:08 PM
#1

Mycket jobbigt besked. LÀkarna Àr dock mycket duktiga. En arb.kamrats svÀrfar hade liknande (en STOR i svalget) men han Àr tillbaka pÄ jobbet efter ett batteri av ÄtgÀrder och det var jobbigt för honom men han tillfrisknade och Àr idag helt ÄterstÀlld.

Snozen
12/9/15, 10:17 PM
#2

Tack , hoppas sÄ klart att det ska gÄ bra, men det blir sÀkert en tuff resa dit..

VildaVittra
12/9/15, 10:21 PM
#3

Cancerfonden har en stödlinje pĂ„ vardagar mellan 9-16, den Ă€r öppen för anhöriga med. https://www.cancerfonden.se/samtal

Det Àr ju en chock för alla inblandade nÀr detta hÀnder, sÄ det kan vara bra med en samtalskontakt nÀr allt kÀnns för tungt.

Hur förberedd Àr du egentligen för krig, arbetslöshet, brÀnder eller sjukdom? LÀs mer pÄ Prepping iFokus

Maria
12/10/15, 7:32 AM
#4

Ett bra tips Àr om du kan vara med pÄ alla hans besök för tvÄ personer tar in information bÀttre och sÄ kan ni sÄ att sÀga stödja varandra.

FrÄga ocksÄ om de har nÄgon "barnombudsman" pÄ avdelningen för de Àr mÄnga gÄnger fantastiska med barn och information och livet med nÄgon som gÄr igenom cancerbehandling.

Det brukar ocksÄ finnas pÄ plats en massa information om olika föreningar och stödcentra och lÀkaren kan ocksÄ rekommendera vart ni kan vÀnda er under all tid av vÀntan.

De flesta sjukhus har en sjukhuskyrka om man sÄ vill och de som arbetar dÀr Àr jÀtteduktiga pÄ att möta mÀnniskor i "kris" Det behöver inte alls handla om religion utan just samtal bara.

Jag sjÀlv har fÄtt vÀldigt god hjÀlp av sjukhuskyrkan pÄ Sahlgrenska.

Jag önskar att allt gĂ„r sĂ„ bra det kan


/Maria

Det Àr bara med hjÀrtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste Àr osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Snozen
12/10/15, 8:38 AM
#5

Tack för all info, spĂ€nd vĂ€ntan tills vi fĂ„r svar pĂ„ op de ska göra pĂ„ mĂ„ndag. 2-3 dagar sa de, innan vi fĂ„r mer besked. VĂ€ntan Ă€r jobbig, svĂ„rt att planera nĂ„nting, Ă€r ju snart jul oxÄ 

Snozen
12/11/15, 6:51 PM
#6

Ingen som varit med om samma? Han bara sover och sover, blir tunnare och har ont i kroppen
.

Annons:
Maria
12/11/15, 7:00 PM
#7

Jag har ju haft cancer och har det nu igen men inte samma som din man sÄ hoppas nÄgon kanske lÀser som kÀnner bÀttre till det hela.

Försök att fÄ prata med nÄgon dietist nÀr ni Àr pÄ sjukhuset pÄ mÄndag. Han kan t.ex fÄ nÀringsdrycker utskrivet om han har svÄrt att fÄ i sig mat.

SmÀrtlindring bör han fÄ ocksÄ.

/Maria

Det Àr bara med hjÀrtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste Àr osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Snozen
12/11/15, 7:57 PM
#8

Ja, det ska vi göra, har inte tÀnkt pÄ det. FÄr man besked om vilken sorts cancer det Àr, efter att de op bort en bit pÄ körteln?

Maria
12/11/15, 7:59 PM
#9

Ja det bör ni absolut fÄ.

/Maria

Det Àr bara med hjÀrtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste Àr osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Snozen
12/11/15, 8:01 PM
#10

Det Àr tufft innan man vet, allt kÀnns tomt
nÀr man vet, kanske det gÄr att fungera lite mer

Maria
12/11/15, 9:09 PM
#11

Jag tror personligen att det mÄnga gÄnger kan vara svÄrare att vara anhörig till den som Àr sjuk. Kanske inte svÄrare men problemet blir ett annat. Man vill bÄde vara till stöd men samtidigt sÄ Àr man pÄ nÄgot sÀtt utanför. Orolig och ledsen och man ska samtidigt vara stark.

Att du kan vara delaktig sÄ mycket det gÄr med besök och lÀkartrÀffar Àr ett stort plus för dÄ har ni samma information sÄ att sÀga.

Skriv ner alla frÄgor som kommer innan pÄ ett papper för mÄnga gÄnger Àr det lÀtt att glömma nÀr man vÀl sitter dÀr.

Jag brukar skriva ner mina frĂ„gor och sĂ„ bockar jag av allt eftersom😉

/Maria

Det Àr bara med hjÀrtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste Àr osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Snozen
12/25/15, 2:43 PM
#12

Nu har vi fĂ„tt svar
. Min man har myelom, med plasmacytoser
 Ska ner till Lund för PET, de tror att de finns pĂ„ fler stĂ€llen i kroppen. SĂ„ nu Ă€r det till Ă„ vĂ€nta igen


Snozen
12/25/15, 2:43 PM
#13

Nu har vi fĂ„tt svar
. Min man har myelom, med plasmacytoser
 Ska ner till Lund för PET, de tror att de finns pĂ„ fler stĂ€llen i kroppen. SĂ„ nu Ă€r det till Ă„ vĂ€nta igen


Annons:
_Fisken
12/25/15, 3:10 PM
#14

Ok. Bra att veta. Kunskap Àr makt. DÄ blir det behandling sÀkert direkt EfterÄt?

Maria
12/25/15, 3:52 PM
#15

Vad skönt att ni fÄtt svar med trÄkigt ÀndÄ med en svÄr diagnos.

Det finns bra varianter pÄ behandling av myelom numera.

/Maria

Det Àr bara med hjÀrtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste Àr osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Snozen
12/27/15, 5:32 PM
#16

HÀr i Karlskrona sa de att det skulle bli strÄlning, cellgifter och stamcellstransplantation , men efter att de pratat med Lund sÄ ska de göra PET först. De tror att det finns pÄ mÄnga stÀllen, men sen blir det nog behandling? Men de kan inte strÄla om det finns pÄ fler Àn 2-3 stÀllen, det klarar inte kroppen, sa de. Vet inte riktigt vad det betyder, nÄgon som vet?

Maria
12/27/15, 5:37 PM
#17

StrÄlning Àr ju en vÀldig pÄfrestning för kroppen sÄ det Àr kanske dÀrför.

Stamcellstransplantation gör pÄ mÄnga patienter med gott resultat och vid myelom brukar man göra en autolog stamcellstransplantation. Dvs. man anvÀnder de egna cellerna och inte frÄn nÄgon donator.

/Maria

Det Àr bara med hjÀrtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste Àr osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

angest
1/27/16, 2:34 PM
#18

Hej jag sÄg den hÀr trÄden nu. Har inte varit sÄ vÀrst mycket hÀr inne.

Ts vill du berÀtta hur det gÄr för er?

Snozen
1/29/16, 8:32 PM
#19

Hej igen
. Min man var i Lund i mĂ„ndags Ă„ gjorde PET-röntgen. Hoppas vi fĂ„r svar pĂ„ mĂ„ndag, vi har telefontid med lĂ€karen dĂ„. Han Ă€ter 2 olika morfinmediciner, han har vĂ€ldigt ont i hela kroppen. Han har myelom med plasmocytom, men de pratar om att knölen nedanför svalget och förĂ€ndringen pĂ„ sköldkörteln kan vara en annan sorts cancer?? VĂ€ldigt jobbigt med att vĂ€nta Ă„ vĂ€nta
.kĂ€nns som man hĂ„ller pĂ„ att bli knĂ€pp. Mannen livrĂ€dd, Ă„ jag försöker hĂ„lla ihop allt, familj Ă„ jobb
. FĂ„r se vad de sĂ€ger pĂ„ mĂ„ndag
. HĂ„ll tummarna !

Snozen
1/29/16, 8:32 PM
#20

Hej igen
. Min man var i Lund i mĂ„ndags Ă„ gjorde PET-röntgen. Hoppas vi fĂ„r svar pĂ„ mĂ„ndag, vi har telefontid med lĂ€karen dĂ„. Han Ă€ter 2 olika morfinmediciner, han har vĂ€ldigt ont i hela kroppen. Han har myelom med plasmocytom, men de pratar om att knölen nedanför svalget och förĂ€ndringen pĂ„ sköldkörteln kan vara en annan sorts cancer?? VĂ€ldigt jobbigt med att vĂ€nta Ă„ vĂ€nta
.kĂ€nns som man hĂ„ller pĂ„ att bli knĂ€pp. Mannen livrĂ€dd, Ă„ jag försöker hĂ„lla ihop allt, familj Ă„ jobb
. FĂ„r se vad de sĂ€ger pĂ„ mĂ„ndag
. HĂ„ll tummarna !

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Maria
1/29/16, 10:08 PM
#22

Usch vad jobbigt för er. HÄller alla tummar.

/Maria

Det Àr bara med hjÀrtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste Àr osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

_Fisken
1/30/16, 12:03 AM
#23

Tufft lÀge. Jag hÄller ocksÄ tummarna.

angest
2/2/16, 10:29 AM
#24

HĂ„ller tummarna att det ska gĂ„ brađŸŒș

Snozen
2/8/16, 6:10 PM
#25

Har fĂ„tt nĂ„gorlunda besked nu
.han har en ovanlig plasmacellscancer som heter POEMS. DĂ€remot tror de att det Ă€r en annan sorts cancer i sköldkörteln. PET scannern visade förĂ€ndringar pĂ„ mĂ„nga olika stĂ€llen i skelettet, i hela kroppen. Men om det Ă€r urholkning av skelettet, plasmocytom eller metastaser vet de ej. Nu vĂ€ntar vi pĂ„ svar, pĂ„ ett speciellt blodprov, sen kanske han ska pĂ„börja cellgiftsbehandling plus kortison. Efter 2 kurer ska de operera bort sköldkörteln Ă„ se vad de hittar dĂ€r. VĂ€nta, vĂ€nta, vĂ€nta
..

Maria
2/8/16, 6:47 PM
#26

#25 Tack för att du orkar skriva vad som hÀnder.

VÀntan Àr alltid det vÀrsta och ovissheten men hÀr verkar det ÀndÄ ha hÀnt en del sedan sist.

/Maria

Det Àr bara med hjÀrtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste Àr osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

iMacKalle
4/28/16, 11:14 AM
#27

Jag tror att folk med egna erfarenheter av cancer som ger egna  tips  till de som vill veta som berĂ€ttar allt mellan raderna som doktorn inte berĂ€ttar om, rĂ€tar ut mĂ„nga frĂ„getecken.

Trots att det kan vara svĂ„rt sĂ„ skulle jag föredra att man fick veta sanningen och inte som nu att man sjĂ€lv fĂ„r gissa. 

Nu har jag lÀrt mig rÀtt mycket om prostatacancer som jag blev botad frÄn för 25 Är sedan.

De flesta cancersorter följer ett visst förlopp. Prostatacancer och bröstcancer Ă€r könsrelaterade cancersorter som i slutskedet sprider sig till skelettet och börjar i  Ă€nden av ett revben dĂ€r man screenar för att fĂ„ bekrĂ€ftat att den spridit sig till skelettet.

Huvudtumör, Lymforna, skelettet.

SÄ lÀnge man bara har en huvudtumör kan man i regel fÄ bort den, men har den börjat ge dottertumörer/metastaser som spridit sig till lymfstationerna sÄ anses man inte lÀngre som botbar utan det blir en kapplöpning mot döden via skelettet.

Kompisen fick 6 mĂ„naders testosteronhĂ€mmande mediciner som stoppade cancern helt under tiden, men pĂ„ grund av resistens och giftiga biverkningar sĂ„ mĂ„ste man upphöra med medicinerna och vips  tog cancern över som fortsatte  att vĂ€xa  frĂ„n den storlek den hade innan medicineringen. En hopplös kapplöpning som cancern till slut vann.

Det har sÀkert kommit nya bÀttre mediciner och metoder under de 25 Är som gÄtt sedan jag botades.


Annons:
Malva73
6/30/16, 9:36 PM
#28

Undrar sÄ hur det gÄr för er?

Amasone
8/2/16, 12:27 AM
#29

Hej Snozen VĂ„r minsting var ocksĂ„ bara tre Ă„r nĂ€r vi fick diagnosen, myelom med plasmacytom. Man kĂ€nner sig vĂ€ldigt ensam, extremt fĂ„ unga familjer drabbas ju av myelom eller POEMS. Skriv gĂ€rna om du ser detta. Önskar dig och din familj allt det bĂ€sta.

Maria
10/5/16, 9:36 AM
#30

Hur har det gÄtt?

/Maria

Det Àr bara med hjÀrtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste Àr osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons:
Â