Annons:
Etikettdiagnosticera
Läst 2090 ggr
pernillaa
2016-05-29 00:27

Kan det vara...?!

Nu har inte min sambo fått någon diagnos än och order cancer har inte yppats av vården. Men jag misstänker att det kan vara det han har. Han var på en rutinkontroll av tänderna för ca en månad sen där de upptäckte tandlossning. Han är bara 31, så det är ju lite ovanligt. Fick remiss till paradontologin på tandläkarhögskolan för någon vecka sen där prover togs. Han visste inte vad det var för provet. Sen fick han en ny tid 9 juni. Ikväll sa han att han under loppet av en vecka fått en grop I tandköttet där tandköttet också plötsligt mörknat. Tog ett kort med mobilen för att han skulle kunna se. Då upptäckte jag att han har en grop i tungan också… Han har inte sett den och har inte ont någonstans. Själv tror han att det beror på att han trycker tungan mot tänderna hela tiden, men det tycker jag låter jättekonstigt. Hade han fått det av att ha tryckt tungan mycket mot tänderna borde han ha ont tycker jag. Fan, är helt panikslagen. Det har varit mycket på sistone och vi båda är redan rätt sänkta. Båda har dessutom adhd och vi har en 4 åring tillsammans. Han tror inte på att söka hjälp om det inte är så att en kroppsdel i princip ramlat av. Men jag tycker det känns akut nu om det förändrats så mycket på en vecka. Vill inte vänta till den nionde. Visst borde dom ha kollat cancer också när dom tog prover? Kan jag som anhörig ringa och meddela förändringarna sen han var där sist och fråga om han kan få en snabbare tid? Vet inte vad som räknas som akut… Fan också… Hans mamma hade cancer i munhålan för något år sen, och såret på tungan såg precis likadant ut… Lägger bilden I kommentarerna.

Ha en bra dag! // Pernilla

Annons:
pernillaa
2016-05-29 00:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

😕

Ha en bra dag! // Pernilla

oddahviing
2016-05-29 01:03
#2

Jag är ingen expert på cancer eller så, har dock en pappa som är doktor och jag tycker du ska tjata på vården så mycket som möjligt för det är ofta att de drar ut på tiden alltför länge om man inte gör och visar allvaret. Nämn också att hans mamma hade cancer i munhålan och att det måste bli uträtt. Tyvärr kan jag inte säga att det bådar gott om det går i generna. Mitt råd till dig är att söka lite fakta om den basiska dieten och använda lite bikarbonat flitigt varje dag, både till att borsta och dricka. Inga stora mängder. Sluta med mjölkprodukter. Sök på aprikoskärnor och vitamin B17. Det är mina råd till dig. Cancer kan 'botas', det är ingen sjukdom, endast muterade gener som blivit triggade.

'-Headlights on the highway-'

annia1
2016-05-29 03:45
#3

pernillaa jag förstår att du är orolig speciellt med tanke på hans mamma. Nu kan inte jag nåt Om Cancer mer än allmän kunskap, men det kan finnas andra förklaringar än cancer.

Ena som gäller hans tunga är han själv inne på att han trycker tungan mot tänderna. Nej man får inte ont av det. Du kan ju prova själv. Att bita sig i tungan gör ont, men inte pressa den mot tänderna. Man känner att tungan är mot tänderna, men man får inte ont i tungan. Så att få grop av det kan vara en förklaring.

När det gäller hans tandkött. Du skriver att han har tandlossning det kan vara förklaring till det och det mörka området i tandköttet kan vara att han tack vare tandlossningen fått en blödning inne i tandköttet. 

Nej jag tror inte dom automatiskt kollar mot cancer i samband med det han sökt för. Utan dom söker nog efter sånt som brukar orsaka tandlossning, finns säkert massa olika orsaker till det. En orsak är rökning, sen har jag för mig att det finns mediciner där man måste vara extra noga med tandhygienen kommer dock inte ihåg några specifika mediciner. Sen finns det nog även andra orsaker.

Du kan ju ringa och höra om han får komma tidigare speciellt då hans mamma haft cancer i munhålan, men jag tycker att den 9 låter rätt snart ändå (inte ens två veckor dit) så det är tveksamt om ni får komma snabbare än så, men ringa och fråga går ju.

.

pernillaa
2016-05-29 17:07
#4

Tack ska ni ha. Ska ringa direkt imorgonbitti och tjata. Har mycket erfarenhet av att tjata på vården. Han röker ju också så det kan vara en bidragande faktor också.

Ha en bra dag! // Pernilla

annia1
2016-05-29 23:32
#5

Känns inte som du behöver börja tjata än för ni har ju en tid för vidare undersökning. Hade varit annat om ni bara hade en remiss och väntade på att få en tid.  Och kanske behövs senare.

Men ring och prata med dom om att det blivit värre och tala om att hans mamma haft cancer i munhålan och sen se vad dom säger.

.

pernillaa
2016-05-30 08:17
#6

Ja jag vill iaf lyfta det här med cancer ifall dom inte tänkt på det än. Jag vet att han varken ställer frågor eller krav och jag vet inte om han låter mig följa med på besöket.

Ha en bra dag! // Pernilla

Annons:
annia1
2016-05-30 14:39
#7

Antar att du ringt nu.

Jag håller helt med dig att dom behöver få veta om att hans mamma haft cancer i munhålan så att dom kan kolla det, för jag tror inte det är nåt som man kollar i första hand.

Hoppas han låter dig följa med inte bara så att du kan ta upp saker, men även så att du faktiskt får veta vad som sägs.

.

Honestyisdead
2016-06-02 12:22
#8

Tandläkare kollar efter cancer och ser direkt om det finns förändringar. Så jag hade inte oroat mig för att det skulle missas.

Tandlossning kan man få i alla åldrar. Beror ofta på tandsten som kommit ner.

Gropar på sidan av tungan har de flesta eftersom tungan ligger mot tänderna. Absolut inget konstigt.

Upp till toppen
Annons: