Annons:
Etikettallmänt-övrigt
Läst 2863 ggr
pernillaa
2016-06-26 01:38

Förändrad form på brösten?

Alltså jag reflekterade ikväll över att mitt ena bröstet börjat få en annan form… Det är som ett inåtgående "veck" någon cm under bröstvårtan. Såg det på morgonen för några veckor sedan och trodde att jag helt enkelt legat på bröstet så det blivit så men såg det nu igen. Alltså, jag har rätt små bröstet och kan inte känna några knölar. Men när jag lyfter armarna över huvudet är det som om allt innehåll i bröstet på yttersidan om bröstvårtan är borta.. Har visserligen gått ner i vikt men såhär har det aldrig blivit förut när jag gått ner i vikt. Vet att ni inte kan svara på om det är cancer eller inte men behöver skriva av mig. Vi har bröstcancer i släkten också så det ökar ju risken. Jag läste något om att huden kan dras in ibland vid bröstcancer, men kan cancer verkligen påverka såhär otroligt mycket så nästan halva bröstet ser ut att vara borta? :/

Ha en bra dag! // Pernilla

Annons:
pernillaa
2016-06-26 01:41
#1

Antar att det är vårdcentralen man vänder sig till först för att kolla upp det?! Måste ringa på måndag och be att få kolla upp det här märkliga fenomenet.

Ha en bra dag! // Pernilla

Maria
2016-06-26 09:16
#2

Alla förändringar i brösten är bra att kolla upp så vårdcentralen är ju bra att börja med.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

pernillaa
2016-06-26 21:00
#3

Hittade en knöl idag. Ringer direkt imorgonbitti.

Ha en bra dag! // Pernilla

Maria
2016-06-26 21:05
#4

Ja det är alltid bra att söka vård direkt. 

Nu kan det vara körtlar och annat ofarligt men alltid bra att kolla.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Indii]
2016-06-26 22:00
#5

Din viktnedgång kan säkert ha orsakat att bröstet förändrats. Det har i alla fall hänt mig tidigare. Såklart ska du kolla upp detta, även om i de allra flesta fall är helt ofarliga! ☺

pernillaa
2016-06-26 22:06
#6

Helvete vad jobbigt det är att inte veta något… Ni som haft bröstcancer, hur stor var er knöl/era knölar? Kunde ni känna dom själva? Knölen jag känner är ca 2-3 cm stor. Känner den inte om jag trycker på bröstet men får liksom tag i den om jag greppar om bröstet med fingertopparna och klämmer ihop bröstet. Säkert därför jag inte känt den tidigare, eftersom jag undersökt brösten fel. Fy fan vad ångest jag har…Är så pressad redan och vet inte hur jag ska klara upp allt och så det här på det…

Ha en bra dag! // Pernilla

Annons:
pernillaa
2016-06-26 22:37
#7

Får bara mer och mer panik. Kvällar är värst. Har tagit ångest dämpande för att kunna sova något. Sonen har 4års-kalas imorgon eftermiddag och vet inte hur jag ska orka med och flyttar om en vecka dessutom. Ekonomin krisar, drog ut en tand förra veckan m.m. Det är för mycket just nu…

Ha en bra dag! // Pernilla

pernillaa
2016-06-27 13:05
#8

Nu har jag pratat med vårdcentralen som hänvisade till kirurgmottagningen. Kirurgmottagningen har ringt upp och de säger att jag får vara med i "det snabba programmet" p.g.a. vecket under bröstvårtan. Så jag skulle hålla mobilen nära tillhands för mammografin skulle ringa mig de närmaste dagarna och sen blir jag nog kallad till undersökning och biposi nästa vecka på kirurgmottagningen. De kanske gör biopsi på mammografin först. Så det känns bra. Lättad att bollen är i rullning nu. Mer vänta men det är ändå ett första steg i rätt riktning. =)

Ha en bra dag! // Pernilla

Maria
2016-06-27 13:33
#9

Vad bra att det går snabbt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

pernillaa
2016-06-27 20:17
#10

Jo. Men är så djävla orolig. Nu läkte det från bröstet. Genomskinligt, men ändå. Ångestdämpande för hela slanten på kvällarna. Hur har ni själva reagerat under tiden ni väntat på svar och hjälp? Jag får sån ångest att jag bara skakar, får som frossa och det värker i hela kroppen. Känns som jag inte kan andas. Haft mycket problem med ångest förut men det här är annorlunda.

Ha en bra dag! // Pernilla

Maria
2016-06-27 22:43
#11

När jag gjorde mammografi för ett par år sedan så upptäcktes två knölar i ena bröstet. Jag fick göra en biopsi på plats och det var innan midsommarhelgen. Jag fick besked veckan efter att det inte var något.

Jag har även haft en hjärntumör och väntat på operation ett antal veckor. Jag har reagerat ganska lugnt och litat på vården. Visst sätter det igång en massa tankar men det är ändå inget jag kan göra något åt. Hjärntumören var elak grad III.

Nu i december så fick jag besked att jag högst troligen hade äggstockscancer och fick tid för operation efter 3 veckor. Nu visade det sig att det var myom och ingen vidare behandling krävdes.

Jag har visst varit orolig men inte så att det påverkat mitt liv.

Eftersom du har ångestdämpande hemma så gissar jag att du kanske kan kontakta din läkare för din ökade oro.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Åsa S
2016-06-28 06:46
#12

Jo väntande är jobbigt, opererade bort en enorm cysta i maj som innehöll en borderlinetumör som ju inte ska vara speciellt farlig och man får ofta bort allt i och med operation men man blir ändå inslängt i allt, skiktröntgen väntan på besked från den och ifall allt var bra, läkarbesök för att diskutera ny operation (de vill ta bort mer för säkerhets skull), jag som tyckte operationen i maj då hela magen sprättades upp var hemsk, är inte specielt sugen på ny operation, och ser definitivt inte fram emot att nån ska slita ut hela livmodern + äggstock + ev. lite till bara för säkerhets skull. Lite svårt att sova ibland då många tankar kommer, annars försöker jag funka normalt, gör saker jag tycker om, ser till att ha något kul att se fram emot så man inte bara har tråkiga saker i närmsta framtiden. Äter inga mediciner.

Maria
2016-06-29 08:56
#13

#12 Din upplevelse kan ingen ta ifrån dig men jag vill ändå protestera mot  "hela magen sprättas upp" och " slita ut livmoder + äggstock + ev. lite till"

Jag gjorde en sådan operation nu i årsskiftet och de tog bort äggstockar, livmoder, livmoderhals och tarmkex.

Det är en stor bukoperation men absolut inte våldsam😉 och jag är tacksam för att man tog bort allt. Även om det innebar att man tog bort mer än vad som behövdes.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Åsa S
2016-06-29 09:10
#14

#13 jag är bra mycket yngre än dig hade inte tänkt hamna i klimakteriet på många år än + är kanske delvis därför jag faktiskt inte riktigt vill opereras det innebär ju en massa biverkningar när man tar bort all hormonproduktion + det är ju rätt stor risk att bli inkontinent och liknande, och för mig sprättade de upp rätt mycket av min mage redan i maj en cysta som väger mer än 1kg tar man inte ut i ett litet hål. Är fortfarande sjukskriven efter den operationen och det är det jättelånga ärret jag har på magen de vill sprätta upp igen, kändes som man blev slaktad redan vid operation 1 då cysta och en äggstock försvann.

Maria
2016-06-29 09:16
#15

#14 Det är egentligen bara ditt ordval jag reagerar mot annars förstår jag dig helt.

Jag är 54 år  men har ändå inte haft några problem med klimakteriet varken innan eller efter operationen. Ingen inkontinens heller.

Jag har också ett jättelångt ärr på magen och det var  besvärligt en tid efter operationen.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

pernillaa
2016-06-29 16:30
#16

Alltså hur lång tid kan mammografi och biopsi ta ungefär? Har tid 8:45 och måste veta på ett ungefär hur lång tid det tar…. 😕 Skönt ändå att ha fått tid nu för första undersökningen.

Ha en bra dag! // Pernilla

Maria
2016-06-29 16:41
#17

#16 Själva mammografin och biopsin tar inte så lång tid. Svaret däremot kan nog kanske dröja en vecka.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

pernillaa
2016-06-29 17:10
#18

Jag är mitt i en flytt nämligen och min bärhjälp behöver svar på när jag är tillbaka så vi kan börja. Har ca 45 minuters körtid hem också efter undersökningen. Kan det ta en timme med mammografi och biopsi?

Ha en bra dag! // Pernilla

Maria
2016-06-29 17:20
#19

#18 Det är ju jättesvårt att svara på. De kan ha förseningar. Jag vet att jag fick vänta en stund på biopsin som så att säga var akut i mitt fall då jag bara hade tid till mammografi.

Men funkar allt som det ska så ska det inte ta mer än någon timme tror jag.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Indii]
2016-06-30 20:02
#20

Hur gick det för dig idag TS? Hoppas att det gick bra!

Annons:
Maria
2016-07-02 14:31
#21

Hur har det gått?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maria
2016-07-05 19:09
#22

Hoppas det har gått bra.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maria
2016-07-17 15:35
#23

Hur går det för dig  pernillaa?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Indii]
2016-07-17 17:48
#24

Det undrar jag också.

Maria
2016-07-29 17:25
#25

#18 Frågar en sista gång, då jag ser att du är inloggad emellanåt, hur det har gått för dig?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

pernillaa
2016-10-01 21:05
#26

Hej. Jag har inte orkat kika vad som skrivits. Jo det gick bra. Hade tydligen tappat 8 kilo utan att jag märkt det, så förändringarna berodde på det. =)

Ha en bra dag! // Pernilla

Maria
2016-10-02 08:59
#27

Vad skönt

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
JohannaEkroth
2016-10-13 13:00
#28

Hur är det med dig, pernillaa? ❤️

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

pernillaa
2016-10-21 08:51
#29

Jo just det här med bröstet var ju ingenting. Kämpar med att gå upp i vikt. Har snarare gått ner. Tack som frågar.

Ha en bra dag! // Pernilla

Upp till toppen
Annons: