Annons:
Etikettdiagnosticera
Läst 3035 ggr
Halvdansken
8/11/16, 10:47 AM

Väntar på svar på biopsi

Min man fick munhålecancer 2010, och det blev operation, strålning, ny operation och ny strålning.
Efter det har han varit i 5-års kontrollen, men allt har varit fint, så vi har nästan glömt allt med cancer, sjukdom och elände.

Tills nu.
Han har under ett par veckor haft ont i halsen när han sväljer, och bokade en koll. 
Läkaren kollade med en råttsvans-kamera, och hans första reaktion var att det inte såg ut att vara nåt farligt, men eftersom han var helt nyutbildad, så ville han att en äldre kollega skulle titta på det. Det var faktiskt överläkaren för onkologiska avdelningen som kollade, och han tyckte heller inte att det såg allvarligt ut "det ser ut som en liten champinjon" sa han. Men för säkerhets skull ville de ta en biopsi. 

Nu ska han in på Rigshospitalet i morgon (vi bor i Danmark) och ta en biopsi, och sen går det väl en vecka innan vi får svar.

Givetvis klamrar vi oss fast vid deras första reaktioner, men all rädsla som vi kände för 6 år sen har ju kommit tillbaka. 
Vad kan man få för nåt i halsen som ser ut som en liten champinjon? Den var vit sa de, och det såg inte alls irriterat ut.

Suck. Mitt i semestern dessutom. Känner inte för att gå ut o rensa ogräs.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
Maria
8/11/16, 10:51 AM
#1

Fy så tråkigt.

När det händer sådant här så tror man ju givetvis det värsta men jag skulle också försöka klamra mig fast vid deras första reaktioner. Det var ju ändå två med samma reaktion och den ene en väldigt erfaren läkare.

Jag håller tummarna så gott det går.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Halvdansken
8/11/16, 10:56 AM
#2

Jag började nästan skratta när han sa det med champinjonen. Visserligen har jag hört att man kan få svamp i mun och svalg, men det är väl knappast champinjoner! 😃

Det är den här väntan som är värst. Det vänjer man sig aldrig vid.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Maria
8/11/16, 11:06 AM
#3

Haha nej knappast champinjoner😉

Jag håller med om att väntan är det som är värst. Allt annat kan man ta när det rullar på så att säga men att hamna i luften mellan undersökningar är nog det mest plågsamma så ett annat sätt. Både för den drabbade och för närstående.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Halvdansken
8/11/16, 11:16 AM
#4

Fördelen är ju att han är inne i onkologisystemet, så från det att han ringde för första besöket, till det att han ska ta biopsin tog bara 3 dagar.  
Nåväl, tack för hållna tummar maria, jag uppdaterar när vi fått svar.

Bara skönt att skriva av sig här inne. Jag vill inte oroa kompisar och mamma på facebook och liknande. Men det hjälper ändå att få berätta om ens oro. Även innan vi vet vad det är. Eller inte är.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Maria
8/11/16, 11:18 AM
#5

Ja snabbt har det ju gått får man säga. Alltid något.

Jag själv var ju övertygad om att jag hade fått äggstockscancer för ett tag sedan och läkaren förberedde mig för det men det visade sig vara ett helt ofarligt myom.

Ibland kan det kanske vara en fördel att vänta sig det värsta men alla fungerar ju så olika.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

fossingen
8/12/16, 1:24 AM
#6

#0 Det är inte en polyp/böld eller något sånt? På mig fick de inte ens ner kameran i halsen..


Annons:
Halvdansken
8/12/16, 1:54 AM
#7

#6. Vet inte. Hoppas det, hade du en? Tog de bort den?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Halvdansken
8/12/16, 3:35 PM
#8

Dåliga nyheter. Cancer igen, men en liten tumör (under en cm) och vävnaden runt är frisk, så de tror att de får allt med en operation.  Fuck.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Maria
8/12/16, 3:40 PM
#9

Meeeen vad tråkigt att höra.

Det verkar i alla fall ha upptäckts så tidigt det bara går och det är ju en stor fördel men att opereras igen är ju för sorgligt.

Fy vilken tråkig nyhet.

Du får skriva här när du orkar.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

fossingen
8/12/16, 3:57 PM
#10

#8 Vad tråkigt att höra :( Hoppas ni får en snabb tid operation för att få bort allt. Ju fortare desto bättre och mycket möjligt får de med all vävnad. Kram


Halvdansken
8/12/16, 6:23 PM
#11

Operation den 23 augusti

Hatar cancer och älskar vårlökar.

fossingen
8/12/16, 11:56 PM
#12

#11 Ganska snart. Härligt.  Berätta gärna hur det går. Hoppas och tror ni slipper kemo. Håller tummarna. Kram ❤️


Halvdansken
8/23/16, 5:44 PM
#13

Kens PET-scanning visade ingenting mer än den där grejen i halsen. Läkaren kallade den för "irriterande liten", de måste använda roboten för att få grepp om den. Sällan man fångar dem så tidigt sa han. Mindre än en cm. Vilket väl är en T1-variant. Googlar man så står det att de är de små upp till 2 cm. Men man ska inte googla. Man hittar så mycket annat som kan bekymra en.

Dock ska han nog ha sond i en tid, allt från 3 dagar till 3 veckor, för att slemhinnan ska kunna växa ut igen. Men vi får se vad operationen visar i morron. Nu kan jag pusta ut lite i alla fall.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
Maria
8/23/16, 5:49 PM
#14

#13 So far, so good.

Det där med sonden var ju lite trist men allt annat låter ju positivt får jag säga.

Du får skriva och berätta och så fortsätter vi att hålla tummarna.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Halvdansken
8/23/16, 5:54 PM
#15

Tja… han har provat Fresubin förr, och har sina favorismaker.  😉Om det bara är det så ska vi nog klara det.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Maria
8/23/16, 5:56 PM
#16

Jag googlade och jag känner igen märket. Jag drack det en period när jag var sårig och hade svamp i munnen.

Lite tråkigt och enahanda men helt OK.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maria
8/28/16, 3:43 PM
#17

Hur går det för er?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Halvdansken
8/28/16, 5:39 PM
#18

Han blev opererad i onsdags, och jag var och hämtade honom på lördagen. Alla är imponerade av var fort han hämtade sig. De har tagit halva struplocket, så han får bara äta mjuka saker tills det läkt ordentligt (potatismos, mjukt bröd osv).

Men han är pigg och glad, under omständigheterna. Läkarna hade goda förhoppningar att allt skulle vara borta, men det har vi liksom hört förr….

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Maria
8/28/16, 5:54 PM
#19

#18 Vad skönt att höra så långt i alla fall.

Innebär det någon form av "nedsatthet" när man bara har halva struplocket kvar?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Halvdansken
8/28/16, 8:44 PM
#20

Han ska träna sväljteknik, har en ergoterapeut han ska gå till. Struplocket är det som gör att man inte får saker i fel hals, och har man bara halva, så är risken givetvis större för det.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
Maria
8/28/16, 9:16 PM
#21

OK, då får han säkert träna på ny ät-teknik 

Tänk så mycket saker i kroppen man kan klara sig utan i alla fall.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

fossingen
8/29/16, 11:22 PM
#22

#20 Hoppas allting går smidigt. Skickar styrkekramar för er två <3


Maria
9/6/16, 10:02 PM
#23

Hur går det för er?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Halvdansken
9/7/16, 9:45 AM
#24

Fint faktiskt. Han var inne och fick svaret på operationen. De hade fått hela tumören, och med god tolerans (marginal av frisk vävnad runt om).
Nu försöker vi se framåt igen, men han är lite "cancerbenägen" pga strålningen han fick för 5 år sen, tyvärr. Men om han inte fått den hade han kanske inte varit i livet nu, det är ju sånt man aldrig kan veta.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Maria
9/7/16, 3:56 PM
#25

#24 Det var goda nyheter. Så skönt att höra.❤️

Ja det är märkligt att man måste välja mellan pest eller kolera ibland.

Min tumör i skallen togs också med god marginal och det blev lite lustigt med tanke på placeringen så jag vet att jag frågade "hur god marginal"?😃

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

fossingen
9/7/16, 5:20 PM
#26

#25 Vars hade du en tumör i huvudet?

#24 Skönt med bra nyheter gällande cancer :)


Maria
9/7/16, 6:01 PM
#27

#26 I fjärde ventrikeln mot hjärnstammen.

Mellan stor och lillhjärnan kan man säga.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Halvdansken
9/7/16, 10:40 PM
#28

#25, 😂

Hatar cancer och älskar vårlökar.

_Fisken
9/8/16, 10:23 PM
#29

Det jag kan säga efter att man gått igenom/går igenom såna här saker är att man blir mkt tacksam över livet och sen silar man elefanter och mygg på rätt sätt.

Upp till toppen
Annons: