Annons:
Etikettbehandlingar
Läst 3504 ggr
[SonjaG]
2016-09-28 17:01

cancerbehandling

Finns här någon som fått behandling med antikroppar?

Iså fall hur är det, vad går det ut på, blir man sjuk av behandling? 

Hur länge pågår behandlingen? Berätta gärna hur det förhåller sej.

Annons:
Maria
2016-09-28 17:11
#1

Det finns ju en massa antikroppar och en hel del olika cancerformer som behandlas så du kanske behöver specificera lite mer.

Hoppas du hittar någon som varit med om detta.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[SonjaG]
2016-09-28 17:19
#2

Ok, det visste jag inte. Men blir det olika biverkningar beroende på sjukdom?

Maria
2016-09-28 18:37
#3

Ja det är det med all säkerhet. Det beror ju på hur personen mår också många gånger, vilken ålder, vilket stadium cancern är i osv.

Det är ofta väldigt individuellt.

Det bästa är att ställa dessa frågor till behandlande läkare.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Halvdansken
2016-09-28 21:08
#4

Är det den där nya Immunförsvars-varianten du menar?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[SonjaG]
2016-09-28 21:27
#5

Hur menar du nu, halvdansken?

Halvdansken
2016-09-28 21:31
#6

I Danmark har man en behandling som heter "immunerapi".  Har inte helt koll på det, men det kanske heter nåt annat i Sverige?

Här på svenska.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
Maria
2016-09-28 21:34
#7

Här skriver Cancerfonden lite om antikroppar.

https://www.cancerfonden.se/om-cancer/behandling-med-malinriktade-lakemedel

#6 Jag tror inte det är riktigt samma sak.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[SonjaG]
2016-09-28 21:58
#8

Nej det verkar inte så och jag har inte hört om det tidigare.  Tack för info och länkar.

Amasone
2016-09-30 11:10
#9

Jag har uppfattat det som att behandling med antikroppar är en slags immunterapi. Antikroppsbehandling (och immunterapi generellt) ger mindre biverkningar än tex cellgifter och strålning eftersom det är mer målinriktat. Cellgifter och strålning påverkar ju däremot många av kroppens celler. Tror längd på behandling etc varierar. Immunterapi är under utveckling och finns inte tillgänglig för alla cancerpatienter och cancerformer än, men förhoppningsvis kommer vi snart dit!

[SonjaG]
2017-05-25 18:27
#10

Väcker till liv denna tråden.
Jag fick antikroppsbehandling i höstas, 1 gr pr vecka i 4 veckor. Jag fick det mot lymfom. De förstorade lymfkörtlarna minskade markant redan vid första behandlingen. Sen minskade de efter hand tills de slutligen var nästan borta.  

I februari startade man en ny behandlingsomgång, samma koncept. Nu för några veckor sen har jag fått grönt! Det finns inga symptom kvar (just) nu. Men lymfom har man ju kvar alltid.  
Behandlingen var inte besvärlig och inga biverkningar för min del.

Det känns härligt, men samtidigt lite oroligt eftersom de vill att jag gör blodprov resten av året, några gånger.

Maria
2017-05-25 18:59
#11

#10 Vad skönt.🙂

Men du måste väl ta prover längre än resten av året eller?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[SonjaG]
2017-05-25 19:24
#12

Antagligen.

Amasone
2017-05-30 21:28
#13

Hej SonjaG Tack för uppdateringen, det är väldigt intressant att läsa och vilket fantastiskt resultat så långt, väldigt hoppfullt!

Annons:
[SonjaG]
2020-05-11 16:38
#14

Jag fick en agressivare form i höstas. Då blev det cytostatikabehandling. Det var jobbigt att det förvärrades och att det behövdes en mycket tuff behandling. Det är 6 st kurer med 3 veckors mellanrum. Så det tar lång tid. 

Men nu är jag på upploppet och har mått förhållandes bra med få biverkningar. Synd bara att detta otäcka virus skulle komma precis samtidigt. Jag blir väldigt stängd och begränsad nu. Man får ju sänkt immunförsvar av cyton, så att gå ut blir nästan omöjligt pga av smittrisken.

[SonjaG]
2020-08-20 18:39
#15

Jag kan berätta att den tuffa behandlingen har tagit bort all cancer! Det känns otroligt bra och jag är jättelycklig för det.

Som jag skrev innan så har jag inte haft så stora biverkningar och klarat mej bra. 

Jag önskar alla andra som just nu har pågående behandlingar lycka till!

Maria
2020-08-20 18:43
#16

#15 Vad skönt att höra🙂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: