Annons:
Etikettallmänt-övrigt
Läst 6037 ggr
blåbärspajen
2016-11-08 23:08

Skelettcancer?

Börjar bli lite orolig över att jag har skelettcancer då jag har ont i skelettet.. började i bröstet men nu är det i revbenen, armarna, höfterna, benen, käken m.m. Det gör så ont att jag börjar gråta om jag trycker lätt på skelettet.. har även värk i kroppen men den kommer å går.. Hur känns egentligen skelettcancer? Har man ont vid tryck eller värker det?

Annons:
Tjeja
2016-11-09 00:30
#1

Har du varit hos läkare och fått röntgen? Man kan få ont i skelettet av flera allvarliga orsaker, cancer är bara en av dem. Ja cc i skelettet brukar vara smärtsamt. Men osteoporos (benskörhet) är en vanligare orsak som är enormt smärtsamt om det inte behandlas också. Så gå till läkare snarast och berätta dina symptom och hur ont du har!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

_Fisken
2016-11-09 06:08
#2

En nära till mig hade denna cancer och han hade MYCKET ont när han ex.vis satte sig. Då fanns C på ett ställe. Inte hela strukturen och inte öm så vitt jag vet. 
Men som föregående talare säger, gå till VC och få en läk åsikt.

Maria
2016-11-09 08:41
#3

Att få primär skelettcancer är väldigt ovanligt. Dvs. att cancern startar i skelettet. Sekundär skelettcancer är dock vanligare men då har man sin huvudcancer någon annanstans i kroppen. Håller med både #1 och #2.

Att din smärta flyttar sig talar emot skelettcancer som börjar så att säga på ett ställe.

Men visst ska du söka vård för din smärta.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

blåbärspajen
2016-11-09 11:45
#4

Ok.. ja jag har haft ont i 2 år nu och läkaren sa för 1 år sen att det är kronisk smärta som jag får acceptera att jag har. Då hade jag bara ont i skelettet vid brösten, har även en knöl där och flera knölar på kroppen.

Tjeja
2016-11-09 12:43
#5

#4 be ändå att få röntgas och utredas! Det är inte alls ok att en läkare säger att du måste acceptera din smärta när du inte ens är utredd! Det är aldrig ok att ha outhärdliga smärtor!

Cancer kan ta sig väldigt många olika uttryck och det går inte att säga att det är på det ena eller andra sättet. Å andra sidan kan man misstänka en massa andra saker än just cancer och oavsett vilket det är behöver man ju ta reda på VAD det är så att du kan få hjälp mot dina smärtor och få behandling! För det finns hjälp att få emot ALL smärta! Även om den är svårbehandlad! 

Jag skulle anmäla din läkare till IVO som säger att du ska stå ut med smärtor!!! Ännu mer eftersom han gör det utan att ens utreda dig ordentligt!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Amasone
2016-11-09 22:55
#6

Stå på dig och envisas med att få ett svar, kanske av en annan läkare. Har det tagits några prover? Förutom andra icke-cancer-sjukdomar och den ovanliga skelettcancern, kan även benmärgscancer ge ont i skelettet, särskilt vanligt då att ha ont i revben och rygg, men även andra ställen. Berätta för läkaren om du har andra besvär än skelettsmärtorna, ibland hänger saker ihop som man tror är skilda problem.

Annons:
blåbärspajen
2016-11-10 17:26
#7

#6 ja jag får kanske göra de.. men har inte orkat.. Jo min läkare tog några prover men vet inte riktigt vad, men kollade om jag hade inflammation vilket jag inte hade.. Jo jag har andra symptom också.. Men detta med skelettsmärta, har man ont om man trycker på skelettet om man inte är sjuk? Börjar fundera på om jag överdriver..

Maria
2016-11-10 17:56
#8

Så som jag har uppfattat det så är skelettsmärta så att säga en inre smärta och inte en smärta vid beröring av skelettet. Smärtar det vid beröring så tycker jag logiskt att det borde vara mjukdelarna som gör ont.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

blåbärspajen
2016-11-10 19:36
#9

#3 smärtan flyttar sig inte utan har mer spridit sig till andra delar av kroppen..

Amasone
2016-11-10 22:08
#10

Du borde inte ha ont när du trycker på skelettet med mindre du trycker mycket hårt! Vill peppa dig att orka ta kontakt till läkare igen. Det är jobbigt, särskilt när man känner sig dålig, svag eller har ont och helst vill slippa besväret, men det är nog enda vägen fram. Enligt min erfarenhet är det svårt att googla på smärtsymptom och bli klok av det.

blåbärspajen
2016-11-10 22:29
#11

#10 jag trycker inte hårt Men ska försöka ta kontakt med nån läkare längre fram..

Tjeja
2016-11-11 14:37
#12

Gå inte o dra på det längre. Sök läkare direkt istället! Ju mer du väntar ju sämre kan de hjälpa dig tyvärr.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

blåbärspajen
2016-11-11 14:48
#13

Var hos en sjukgymnast idag eftersom jag tappat kraften i höften men han sa att han inte trodde det berodde på musklerna.. han trodde inte heller att smärtan jag har beror på svaga muskler.. så han skulle kontakta en läkare åt mig…

Annons:
Maria
2016-11-11 14:51
#14

#13 Vad bra.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Tjeja
2016-11-11 21:25
#15

#13 Det låter jättebra att sjukgymnasten kontaktar läkare åt dig! Då kanske du blir tagen mer på allvar också! Håller tummarna att du får bra hjälp snabbt nu och att du har något besvär som är lätt att åtgärda! 

Kram

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

blåbärspajen
2016-11-12 14:39
#16

#15 ja hoppas att de inte är nåt allvarligt.. Men han sa att man inte ska ha ont där han tryckte och det var på kulan vid höften och på massa olika delar av kroppen, det kändes som att han tryckte på skelettet.. så förstod inte så mycket av det han sa egentligen.. Börjar bli lite nervös..

Maria
2016-11-12 14:49
#17

#16 Det är ju skelettcancer du främst är rädd för men då kan du känna dig tröstad över att det är otroligt långt gången cancer och ovanligt att man har ont i hela skelettet. Det börjar ju så att säga på ett enskilt ställe och gör ont inuti mer än just vid tryck.

I vilket fall som helst så är det bra att du ska träffa läkare.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

blåbärspajen
2016-11-13 16:28
#18

#17 långt gången cancer?

Maria
2016-11-13 16:34
#19

#18 Jag menar att en cancer i skelettet börjar någonstans och inte i hela skelettet på en gång.

En långt gången cancer är en cancersjukdom man haft i många år.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Amasone
2016-11-13 20:59
#20

Mitt tips är att skriva ner precis alla besvär du har, så du inte glömmer något när du kommer till läkaren. Innan man vet vad som är vad halkar man annars kanske in på ett samtalsspår och glömmer att ta upp symptom som också kan vara relevanta.

Annons:
blåbärspajen
2016-11-17 21:51
#21

Usch denna väntan :( har inte hört nåt från nån läkare och var inne å kollade min journal men sjukgymnasten hade inte skrivit nåt där.. han kanske har glömt bort mig.. har nu fått ännu ondare i kroppen, särskilt höften, även en stark smärta inne i benen + att jag är svagare i benen.. det sa ju sjukgymnasten med. Detta med att jag förlorar kraften i benen är läskigast :( fattar inte va de kan vara 😢

Tjeja
2016-11-18 19:26
#22

#21 Stor varm KRAM till dig!

Förstår att det är skitjobbigt! Usch! Men du kan nog inte se sjukgymnastens remiss eller mailkontakt med läkaren? eller kan man sådant också?

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

blåbärspajen
2016-11-19 01:37
#23

#22 tack :) jag brukar se vad sjukgymnasten har skrivit om mig i journalen men nu stod det inget..

Amasone
2016-11-19 09:15
#24

Hej igen blåbärspajen! Dina symptom låter inte som skelettcancer eller någon annan cancer som påverkar skelettet som jag känner till, men du har helt klart allvarliga symtom. Jag tycker det låter som om det är dags att komma till en läkare nu, vissa sjukdomar ska man ha behandling för så tidigt som möjligt för att det ska ge bra resultat, andra är mindre akuta, men du vet ju inte vad det är och du kan inte vara säker på att varken sjukgymnasten eller den läkare du varit hos tidigare har grepp om dina symtom och hur allvarliga de eventuellt är. Skaffa läkartid igen/ring sjukgymnasten och pressa på. Du kan också ringa sjukvårdsupplysningen idag och överdriv snarare än underdriv dina symtom och oro, kanske du till och med kan söka akut för dina symtom blir ju uppenbarligen värre. Känner du till CIPD eller Guillain-Barres (GBS)? Det är två besläktade sjukdomar som ger smärta och avtagande muskelstyrka i benen med flera symtom. https://gbssverige.com/cidp/ Jag hoppas du snart får en diagnos.

Maria
2016-11-19 09:56
#25

Det kan ju vara så att sjukgymnasten ännu inte skrivit i journalen men att en remiss, telefonsamtal eller mejl gått iväg till läkaren ändå.

Sådana "sidospår" finns inte med i journalanteckningar alltid.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

blåbärspajen
2016-11-21 00:18
#26

#24 Hej mina symtom är väldigt lika CIPD tyvärr men har man verkligen ont när man trycker på "skelettet" då? Har inte ont om man nuddar lätt vid tex låren.. Har sökt i 2 år pga mina symtom men alla tror att det är psykiskt, en läkare har t.om. skrattat åt mig. Så ska försöka vänta tills sjukgymnasten pratat med en läkare, annars kommer jag aldrig få nån hjälp :( Men nu måste dom ju förstå att jag inte bara inbillar mig

Amasone
2016-11-21 14:58
#27

Jag är ju inte expert på något vis, och vet inte på vilka sätt det kan göra ont vid CIPD. Det är förstås en läkare du ska tala med, och jag önskar att du får träffa en bra läkare som tar dig på allvar. Vissa sjukdomar är ovanliga, eller har symtom som är svåra att diagnosticera rätt, och då kan det lätt ta längre tid att få rätt diagnos. Och man måste orka stå på sig själv inför läkarna, det kan vara väldigt tufft. Hemskt med en läkare som skrattade åt dig, låter ju inte klokt. Stå på dig bara!

Annons:
blåbärspajen
2016-12-10 18:04
#28

Har nu varit hos läkare och han tror att jag har B12 brist då jag har högt Homocystein värde.. hoppas de hjälper med B12 för nu mår jag inte alls bra..

Amasone
2016-12-10 21:17
#29

Ja hoppas det hjälper, och hoppas att läkaren kunde ge lugnande besked gällande din oro för cancer. Fint att du orkade skriva och berätta.

Tjeja
2016-12-11 00:02
#30

#28 Vad skönt att läkaren såg andra orsaker än skelettcancer!

Håller också tummarna för att B12 hjälper dig effektivt så du snart får må bättre!

Skulel du få tabletter eller injektioner?

Jag skulle rekommendera injektioner om du har en möjlighet att välja. Det är nämligen lättare för kroppen att ta upp än när man äter tabletter. Då är risken stor tyvärr att man i slutänden inte får så mycket nytta av vitaminerna för de inte når ut till blodet och cellerna ordentligt.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

blåbärspajen
2016-12-13 17:07
#31

Jahopp så blev jag sämre igen, har fått ryckningar i tungan, munnen och i andra delar av kroppen :( fan trodde han hade hittat felet :(

Aleya
2016-12-13 21:01
#32

#31 det kan ju dock ta ett tag innan b12 verkar.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Amasone
2016-12-14 09:44
#33

Kontakta läkaren igen för att få reda på vad du kan förvänta dig!

Upp till toppen
Annons: