Annons:
Etikettpersonliga-berättelser
Läst 2867 ggr
Niwa
2017-01-04 22:33

kan ni hjälpa mig att hjälpa en väninna?

Finns det vissa saker som man med säkerhet kommer behöva eller vilja ha under en cellgiftsbehandling? Har en väninna som påbörjat en behandling och jag vill försöka hjälpa henne. Hon vet var jag finns om hon vill ha hjälp o hon kan ringa.Men tänkte ha lite småsaker hemma som med största sannolikhet kommer behövas eller underlätta för henne. Te.x läste om näsolja i en artikel här inne. Fryser man efter behandling? En mysig gosig filt kanske? Små saker som man retar sig på men inte kanske vet att man kommer behöva förren man behöver det.

Hälsa gärna på mig på Facebook.

Annons:
Aleya
2017-01-04 22:44
#1

Alla reagerar ju olika av cellgifter. Så tror det är lite svårt att förutspå vad som kan ske. Min mormor reagerade väldigt lite på cellgifter. Inga direkta kräkningar. Men nu när jag skrev kräkningar tänker jag på att du kan ju tipsa eller köpa på apoteket nått så oglamoröst som spypåsar(sådana man har på sjukhuset) då dom är lätta att ha med sig om man känner att man mår illa. Så slipper man springa på toa och kräkas om man mår dåligt och kanske är yr. Kanske konstigt tips. Men jag har alltid med mig en i väskan då jag har två gånger lyckats spy på bussar för att jag har ont. (Inte av cancer dock) Men olja(solros tror jag det är) som man kan lätt spraya i munnen när man blir torr är bra. Finns på apoteket. Det är det jag kommer på just nu.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Niwa
2017-01-04 23:07
#2

Förstår absolut att det är olika för alla hur.man reagerar. vissa saker kanske är sådant som kan underlätta som man önskar att man haft. Spypåsar funkar absolut,tack. Läste resten av artikeln ngn skrivit o nagelolja /hudkräm och står nu på listan också tillsammans med näsolja. Dem kan man ha användning för oavsett. Hon tappar mycket hår redan.så tänkte se om jag kunde hitta ngn tutorial på skön huvudbonad att ha på sig. läste ngt om te någonstans också,hon älskar te. Vill visa att hon inte är ensam och att vi finns där.hon ber sällan om något,men ser att hon har besvär Vissa saker blir nog bara " vi bryr oss om dig" saker som uppmuntran bara för att…

Hälsa gärna på mig på Facebook.

Aleya
2017-01-04 23:16
#3

Det var denna oljan jag tänkte för munnen: https://www.apotekhjartat.se/produkter/mun-tander/torr-i-munnen/proxident-munspray-med-solrosolja/ Ett tips är att ta hudkrämer och dylikt parfymfritt. För vissa som tar cellgift kan inte hantera lukter. Oavsett om det är bara lite lukt. Du kan ju även se om det finns nått speciellt son hon tycker är lätt/gott att äta trots cellgifter och köpa det.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Tjeja
2017-01-04 23:26
#4

Ska du bara vara hos henne på avdelningen under behandlingen eller ska du vara med henne något hemma?

Är ni hemma kan du göra enormt mycket bara genom att handla, städa och byta rent i sängen etc. Sådana saker är det som kan avgöra hur en person mår och orkar med sin behandling!

För övrigt, ett litet knep under cellgiftsbehandlingen! Kan du få henne att suga på is medans hon får dropp med cellgifter så kommer det skydda tungan från värre sår och svamp som man annars får av cellgifterna!

Svårt att äta kommer hon troligtvis att få. Ha små portioner med läcker vacker mat som kan ätas kall att servera. Sådant som kan locka när aptiten är helt borta. Inte några av favoriträtterna i vanliga fall, för dem vill man inte förknippa med cancer sedan. Utan gärna nya andra små idéer/rätter/godsaker att äta som bryter mönstret med den vanliga maten när illamåendet kommer.

Tja.. det var några av mina tips! :)

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Amasone
2017-01-05 18:18
#5

Om din vän är inlagd på sjukhuset under behandlingen skulle hon uppskatta att du har med mat hon kan tänka sig att äta, typiskt kall, fräsch mat, lite blandat att välja mellan då det kan vara så att något man tror man vill äta inte alls känns bra när man stoppar det i munnen. Det blir lätt lite tunga feta husmansrätter på sjukhuset, just precis det man inte kan äta när man mår dåligt. Är hon bara på sjukhuset över dagen när hon får cellgifter är jag-bryr-mig-om-dig-sakerna helt tillräckligt, hudkräm, te och andra skämmabortgrejer som du själv ich andra nämnt är toppen. Och så den oombedda hjälpen, allt förstås beroende på hennes situation. Det kan både vara en stor hjälp att någon annan tar tag i disken, matlagningen och städningen, men kan lika gärna vara tvärtom, att hon eller hennes eventuella samlevare vill göra det själv och ha kontroll över det lilla som finns kvar som man kan ha kontroll över när sjukdomen har invaderat ens liv.

Maria
2017-01-06 09:02
#6

Jag har flyttat ett svar hit som egentligen hör hemma här.

Svar till Niwa

2017-01-05 13:12#0 av: maude.andersson@telia.com

Hej Niwa!

TIPS:

Av egna erfarenheter så kan jag rekommendera att ha salta kex, chips o dyl. Massvis med tex äppeljuice. Vatten brukar inte smaka gott. Se till att det finns iskuber i frysen. Inga favoritkrämer och hudvård då man kan associera det till sjukdom länge Efteråt.

Lycka till! Maude

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Niwa
2017-01-11 09:19
#7

Tack snälla för alla tips. har börjat plocka ihop en liten present med saker som hon ska få i helgen med bra att ha saker o lite gott. Hade tänkt ge henne när jag såg att hon behövde men bättee att hon har det hemma om jag inte är hemma. hon vet att hon kan hojta till om hon behöver hjälp o vi bor nära så jag kan springa över och hon kikar över lite titt som tätt när hon behöver komma hemifrån men inte orkar nögra större utsvävningar. Tack än en gång o stor kram till alla som behöver en

Hälsa gärna på mig på Facebook.

Aquarius89
2017-01-15 08:26
#8

Hej!

Cancerceller kan inte överleva i en basisk miljö och alla som drabbats av cancer är försurade. Därför är det viktigt att man verkligen ser till att bli mer basisk.

Blanda bikarbonat i allt vatten ni dricker och använd er gärna utav vattenrenare så ni också får ett vatten som är renat från olika läkemedelsrester, fluorider mm.

Bikarbonat har ett ph värde på ca 8-8,5. Utvinns naturligt ur haven och hjälper kroppen till att bli mer basisk.

Skickar med några länkar här under.

Önskar lycka till och att ni alla blir fria från cancer.

Vänliga hälsningar Axel

Maria
2017-01-15 08:42
#9

#8 Jag har redigerat ditt inlägg rejält då reklam inte tillåts.

Att komma med olika kostråd till en cancersjuk kan kännas som rena hånet då kanske det i vissa sjukdomsstadier överhuvudtaget inte går att få i sig någon föda. 

Att då känna att man så att säga själv påverkar sin kropp negativt genom att ex. kräkas hela tiden och samtidigt vara rädd, så ger sådana här råd helt fel signaler.

Alla sjuka har vid behandling tillgång till dietist.

Sedan är inte cancer just bara cancer utan det finns tusentals variationer inom denna sjukdom och ingen är den andra lik.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Aquarius89
2017-01-15 08:46
#10

Du verkar ju inte ha något här att göra då du tar bort viktig information till folk som behöver det!

Dessutom är det ingen reklam!
Jag försöker hjälpa folk som är sjuka och ger bara tips om vad man kan göra.

Maria
2017-01-15 08:55
#11

Du länkade till sidor där man kan köpa.

Jag har visst här att göra då jag tillhör administrationen😉

Cancer är ett begrepp som innefattar tusentals varianter av sjukdom och man kan inte ge generella råd.

Alla med cancer är oerhört pålästa. Det är de allra flesta med en svår sjukdom.

Nu var det ju mer praktiska råd som TS efterfrågade och inte behandlingar.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Aquarius89
2017-01-15 09:19
#12

Vilket du borde ha sätt högre upp så finns det andra som länkat till sidor man kan köpa ifrån som du inte har brytt dig om?

Dessutom tog du bort en hel del mer än bara mina länkar!
Alla länkar var dessutom inte till sidor man kunde handla ifrån utan 2 av de 4 var bara med information.

Och att du säger att alla med cancer är oerhört pålästa e rätt konstigt.

Hur vet du att ALLA är det och hur kan du va så säker på att den informationen de har fått är den bästa för dom?

Maria
2017-01-15 09:28
#13

#12 Eftersom det du länkat till är medicinsk behandling och inte bara lindring.

Jag tog bort där du beskriver vad man bör äta och jag gav även en förklaring till varför.

Den bästa informationen en cancerpatient kan få är av sitt eget vårdteam då ingen cancer är den andra lik.

Åter till frågan i trådstarten.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
KarinJ46
2017-01-16 12:16
#14

Hej Niwa,

Jag blev själv opererad för bröstcancer för ett år sedan och genomgick en tuff cellgiftbehandling innan operationen.

Som adm skriver, all cancer är olika men jag ska ge några tips och råd som hjälpte mig genom det hela.

Olika teer, jag som älskar kaffe kunde knappt dricka det då kaffet smakade varm metall. Ha gärna lite kokosfett i teet om hon klarar av det, kokosfettet lindrar blåsor i munnen och hjälper till att reparera alla slemhinnor samt att det är anti-inflamatoriskt.

Gör avkok på ingefära och citron, det är jättebra mot illamående och även en riktigt detox för kroppen och hjälper till att rensa ut cellgifterna efter behandlingarna.

Många har svårt att dricka vanligt kranvatten men ett bubbelvatten eventuellt med lite smak kan vara ett bra alternativ.

Var beredd på att varje cellgiftbehandling är olik den förra, en gång fick jag världens cravings på ostbågar, nästa gång kunde jag bara äta chiligryta och en tredje gång satt jag och proppade i mig Dajm🤪

Man kan bli väldigt känslig för både lukt, ljud och ljus. Du får kolla lite med henne hur hon känner sig och många gånger kanske hon inte orkar ses eller prata men då är det guld värt att få ett SMS. Då kan hon höra av sig när hon orkar.

Framför allt, var där för henne och håll kontakten. När jag låg där och allt var som jävligast  orkade jag inte höra av mig till folk men jag blev lika glad varje gång jag fick ett SMS.

Styrkekramar till dig och din kompis! ❤️

Maria
2017-01-16 15:37
#15

#14 Jättebra tips🙂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Niwa
2017-01-17 23:20
#16

tack snälla ni.
vi har kontakt nästan dagligen via  samtal el sms ibland kan det gå ngn dag emellan. jag har talat om för henne att hon kan säga till om hon behöver ngt och om hon behöver hjälp m dottern. Har köpt lite saker som jag blev tipsad om+ lite gott te o godis.
lite kul att ni skriver om ingefära för jag har försökt att få henne dricka det med honung o citron. jag själv älskar  det o ingefära,honung,citron ska ju vara bra mot både det ena och det andra.

Eftersom det inte är mig det handlar om så tänker jag inte ge mig in i hennes behandlingar som hennes läkare satt åt henne eller ngt liknande,Ska läsa om bikarbonat dock.
Jag vill bara visa att jag finns o stöttar henne och lämnar det medicinska åt läkarna som är utbildade.

 jag har läst någonstans att socker o kolhydrater kan påverka är det något ni hört om? 
ju mer jag läser om detta desto mer vill jag veta.

stora styrke kramar till alla som gått igenom detta eller som går igenom det i detta nu .

Hälsa gärna på mig på Facebook.

KarinJ46
2017-01-18 10:09
#17

Hej Niwa,

Det finns vissa teorier om att cancertumörer "växer" av socker och kolhydrater och att man kan sakta ner cancerförloppet genom att utesluta detta ur sin kost. Det är också stor risk att man drabbas av svamp både i munnen och i underlivet eftersom cellgifterna slår ut hela immunförsvaret. Socker triggar svampen.

Däremot vet jag att jag blev vansinnigt sugen på godis i samband med mina cellgiftbehandlingar, jag kände knappt igen mig själv. Kanske det var tumören som "spökade" och ville ha drivmedel?

Sen tror jag ju att alla människor mår bra av att äta så lite socker som möjligt men det är ju min personliga uppfattning. I alla fall blir tänderna glada :-)

Amasone
2017-01-20 14:25
#18

En kommentar om socker. Det stämmer att cancer eller liksom alla celler förbränner socker. Detta utnyttjar man när man gör PET-CT-skanning, då man får en injektion direkt in i blodet med radioaktivt socker, som tas upp av just cancercellerna därför att de har hög metabolism/växer snabbare än andra celler, den radioaktiva märkningen gör att man ser var sockret tar vägen i kroppen. Men när man stoppar i sig sötsaker genom munnen bearbetas ju detta i magsäck och tarmar o.s.v. och att äta socker behöver inte betyda att det går direkt till cancercellerna. Det är mer komplext än så och därför tror jag det är viktigt att vara källkritisk när man läser om t.ex. cancer och socker.

Halvdansken
2017-03-22 23:50
#19

Jag vet inte hur det är i Sverige, men i Danmark har man börjat med försök att ge medicinsk Cannabis till cancerpatienter i kemo. Det kan minska illamåendet och öka aptiten, och så sover man bättre. Kolla med sjukhuset om du har möjlighet.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Upp till toppen
Annons: