Annons:
Etikettdiagnosticera
Läst 15601 ggr
blåbärspajen
2017-01-19 22:14

Syns cancer på blodprov?

Om man har cancer så borde väl aldrig crp värdet vara normalt, eller? Och det borde väl synas på nåt av dom blodproven man tar hos läkaren?

Annons:
Åsa S
2017-01-19 22:20
#1

Nej de ser inte allt på blodprov en del cancerformer kanske de kan upptäcka men inte alla och speciellt inte förstadier till cancer och liknande. Har bara haft en borderlinetumör som inte räknas som cancer eftersom den inte sprider sig normalt sett och de såg inga indikationer på att det kunde vara en tumör i cystan de tog bort i mina blodprov utan alla värden var normala.

Maria
2017-01-20 06:19
#2

Det finns vissa prover man kan ta som kallas tumörmarkörer men då måste man ju specifikt ta dessa enskilda prover för att man ev. misstänker något.

Här kommer en länk.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Tum%C3%B6rmark%C3%B6r

CRP är ett prov som visar på om man har en infektion eller inflammation i kroppen och har inget med cancer att göra så att säga.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Åsa S
2017-01-20 08:28
#3

Det var sånt där tumörmarkörprov de tog på mig men det var ju inom normala värden och de sa efter jag tagit  provet att de  inte trodde det var en tumör i cystan, men så hittade de ju ändå en tumör i cystan ändå efter att de opererat ut den. Så inte ens de testerna visar allt. Som jag förstod det så visar såna prover mera rätt hos kvinnor efter att man passerat klimakteriet, är det innan blir de mera osäkra provresultat åtminstone ifall det gäller tumörer på de reproduktiva organen.

Maria
2017-01-20 08:51
#4

Jag fick besked om att jag med all säkerhet hade äggstockscancer för man såg tumör vid ultraljud plus att jag hade markörer i blodet.

Efter operation visade det sig vara ofarligt och jag har fortfarande kvar markörer i blodet men man vet inte varför.

Så det säger så att säga inte allt och vid "vanliga" blodprover vid en hälsokontroll så tar man inte dessa tester.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: