Allmän information

Sömn

2009-09-07 21:16 #0 av: Lena1971

Sömnen är viktig. Helst ska vi sova 7-9 timmar per natt. För den som har sömnproblem finns det mängder av tips för att underlätta insomnande och uppvaknande. Det här är en sammanställning!

För att vi ska fungera ordentligt måste vi sova bra. Det innebär att sova tillräckligt länge, och tillräckligt djupt. Om vi aldrig får sova ut, sover väldigt ytligt, eller vänder på dygnet, orkar vi inte lika mycket. Koncentrationen och minnet tar stryk. Det kan också leda till hjärt-kärlsjukdomar.

Den som är arbetslös eller långtidssjukskriven drabbas lätt av sömnstörningar. Likaså den som fått depressioner.

Den som är sjuk behöver extra mycket sömn för läkandet.

007bed.jpg

Goda råd för god sömn

Det gör mycket till att ha rutiner vid sänggående. Gärna också rutiner som innebär att man "nattar" hemmet: släck lampor, släck ner elektriska apparater, dra ner persienner...

Ät proteinrik mat precis innan sängdags, gärna tonfisk eller makrill. Mjölk, eller varm mjölk, rekommenderas ibland och sägs ibland att man ska undvika, det är nog bara att testa om det fungerar på just dig.

Koffein är det vanskligt att ge råd om. Olika människor reagerar så olika. Generellt stör kaffe och te klockan, så att sömnen blir ytligare än vanligt, så man undvika koffein från och med sen eftermiddag.

Se till att ha det ordentligt mörkt och svalt i sovrummet

Kliv upp ur sängen på morgonen och gör dina morgonrutiner, även om du går och lägger dig (på soffan!) om en timme igen

Om du behöver ta en tupplur, välj soffan hellre än sängen! Det är inte bra att förknippa sängen med att sova dagtid.

Det är inte heller bra att förknippa sängen med vakenhet. Så om du inte kan sova, ligg inte kvar i sängen. Gå upp, byt gärna rum, och gör något annat tills du är sömnig igen. Upprepa kvällsrutinerna om möjligt.

Se till att komma ut i dagsljus varje dag.007solljus.jpg

Motionera... Vi är gjorda för att gå och springa långa sträckor, så när vi inte gör det är det inte konstigt om våra kroppar inte fungerar som de ska.

Försök hålla samma tider för sängdags och uppvaknande varje dag. Då har din biologiska klocka lättare att anpassa sig.

Har du svårt att vakna och komma ur sängen, tänd en lampa när klockan ringer. Då väcker du dig. Ljus och mörker betyder mycket för hur pigga eller sömniga vi känner oss.

Är du orolig så du inte kan somna för att tankarna snurrar, får du göra som Scarlett O'Hara och säga "Det där tänker jag på i morgon." Sen byter du ut oron mot något trevligt minne, eller någon positiv förväntning inför morgondagen. Kanske ska det bli gott med kaffe och ostfralla på morgonen?

Sov så gott!

007moonlight.jpg

Sömnhjälpen
Svenska Transhumanistförbundet skriver utförligt om sömn

Anmäl
2009-09-18 18:14 #1 av: Lena1971

Inne på Fibromyalgi finns också en artikel om sömn, med lite annat perspektiv än här!

Glad

Anmäl
2010-03-04 00:34 #2 av: Author7

jag brukar också dricka varm mjölk och ibland äta en banan innan jag ska sova. Brukar också läsa lite innan. dock har jag svårt för att somna och vilja somna. Grubblar för mycket känns det som och det är jobbigt. Framför allt när man behöver gå upp tidigt nästa dag. Men jag däremot nästa alltid legat kvar i sängen när jag inte har kunnat somna så jag kanske ska prova med lite kvällsrutiner då ;)

Anmäl
2010-03-04 12:11 #3 av: Lena1971

#2 Banan, var det inte något om det i Paulúns reklam om sömn? Vet du varför banan är bra?

Jag är själv en riktig nattuggla, så jag får också problem när jag ska upp tidiga mornar. En tröst är ju att kroppen klarar sig på bara några timmars sömn, om man får en chans att ta igen sig nästa natt.

 

I DN läste jag om tupplurens förtjänster. Minnet blir bättre om man sover upp till en halvtimme mitt på dan. Är det någon som brukar ta en tupplur på dan?

Anmäl
2010-03-04 16:29 #4 av: Author7

#3 Jag tror det och jag har hört att banan liksom har en slags lugnade effekt och då gör det lättare att somna.

 

Är också en nattuggla men det börjar att bli bättre;)

Anmäl
2010-03-05 20:31 #5 av: Lena1971

Jag ska testa äta en banan på kvällen, så får jag rapportera tillbaka om det fungerar eller inte... Glad

Anmäl
2010-03-06 16:31 #6 av: Ulla

Varm mjölk fungerar i alla fall ofta, men kanske inte i svåra fall. Så om man kombinerar varm mjölk och banan så borde det bli kanon.

Sajtvärd för Keramik ifokus


Anmäl
2010-03-07 21:41 #7 av: Author7

6# det brukar jag också göra ;)

Anmäl
2010-03-09 12:31 #8 av: Hoppfull

Vilken bra artikel!

Jag hade jättesvårt att somna förr men har efter flera års träning lärt mig att meditera mig till sömns. Det är en sådan lättnad att somna på kanske 15 min. mot förut uppåt två timmar.

Jag upplever att det är för mycket socker i banan (all frukt) och det gör mig piggare.

Anmäl
2011-04-27 19:43 #9 av: Lena1971

Jag hittade en artikel i DN som jag tyckte var lite rolig.

Experiment med råttor visar att hjärnan kan sova när vi är vakna. Det är en förklaring till att vi blir glömska och ofokuserade när vi inte sovit ordentligt. Vissa delar av hjärnan sover helt enkelt fortfarande.

I alla fall är det sant om det nu är så att vi liknar råttor, men det tycker forskarna att vi gör. Rynkar på näsan

Flört


DU HAR HITTAT ETT ÄGG!

Spara ordet VIDEKISSAR, förslagsvis med ctrl+shift+a, och tala om i tävlingstråden hur många ägg du hittat.

Anmäl
2011-04-27 20:44 #10 av: Maria

De tog upp det på Rapport också.

Ganska roligt faktiskt och jag tror vi alla kan känna igen ossTungan ute

/Maria

 

Anmäl
2011-04-27 22:52 #11 av: Fridaybrew

Vad säger ni som är sjukskrivna om dygnsrytm och er inställning till den.

Jag får alltid konstiga blickar när jag säger att ibland så är jag uppe hela natten lägger mig vid 0600  sen vaknar jag mellan 12-15 tiden. Det tycker jag är rätt skönt men oftast är jag uppe till 03-04.

Jag gillar mitt sätt för det finns verkligen inget att göra på förmiddagarna, tvprogrammen är helt värdelösa tom sämre än natt tv. Ens vänner är på jobbet så tycker det är lagom att kliva upp käka något sen är polarna hemma från jobbet typ så kan man vara fräsch för det sociala.

Men råkar man säga hur min dag ser ut för en doktor eller så då börjar dom fundera på hur ska du få en "normal" dygnsrytm men där har jag bestämt sagt ifrån att något sånt är jag inte intresserad av. Jag frågar snällt doktorn om han har varit hemma och inte gjort någonting och sett hur taskigt lite det finns att titta på tv på mornarna och förmiddagar samt att kompisarna är borta. Då brukar doktorerna ge med sig, dock inte helt nöjda men men.

Tack och lov har jag inte några större problem med sömnen utan kan somna var som helst när som helst så. ÄR man nattuggla så är man =)

Anmäl
2011-04-28 06:47 #12 av: Maria

Min dygnsrytm är kvar trots sjukskrivning.

Jag har bett att få alla strålningstider så tidigt som möjligt och det har fungerat nästan alla dagar. Jag har fått tid mellan 7-8. Jag tycker det är rätt skönt med dessa tider för då känns det som vanligt när klockan ringer. Jag är rädd att jag skulle känna mig mer "sjuk" om hela dygnet vände upp och ner ocksåObestämd Det skulle bli ännu en ovälkommen förändring men som sagt så fungerar vi alla olika....

Däremot sover jag en del på dagarna men har inga problem med att sova på natten heller så då spelar det ju ingen rollTungan ute

/Maria

 

Anmäl
2011-04-29 08:22 #13 av: Lena1971

Man ska aldrig förutsätta att alla är likadana. Jag känner två människor som helt och hållet har vänt på dygnet och trivs bra med det. Båda är pensionärer, en man och en kvinna, och de sover på dagarna och är uppe på nätterna. Jag tror inte det är för att tv-programmen är bättre på natten. Tungan ute

Jag känner många som säkert skulle vända dygnet upp och ner om de bara inte var tvungna att anpassa sig till jobb eller barnhämtning eller partner.  Så för en del är det helt normalt att sova dagen lång!

Anmäl
2012-02-29 17:40 #14 av: Lena1971

Ramlade över en artikel i DN om sömnperioder. Enligt den är det inte alls naturligt att sova åtta timmar i sträck, och det var inte heller det vanliga förrän från slutet av 1600-talet och framåt.

Vi ska istället vara inprogrammerade till att sova i två perioder på ca fyra timmar vardera. Tidigare användes uppvaknandet till allt möjligt, som att knacka på hos grannen, äta något, eller läsa och skriva. Chansen att bli gravid är också störst om man har sex mellan de två sömnperioderna.

Så den som vaknar mitt i natten och inte kan somna om kan sluta oroa sig, det är ett helt naturligt beteende. Det bästa är att gå upp och sysselsätta sig med något tills man blir sömnig igen.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.