Annons:
Etikettförebygga
Läst 8204 ggr
Speedy
9/5/10, 12:21 AM

Bröstcancergen BRCA2

Hej! Jag heter Sofia och jag är 20 år gammal. Har precis fått veta att jag har BRCA2 genen. Det betyder att jag har 80-90 chans att utveckla bröstcancer och ca 10-30 % äggstockscancer. En av mina fastrar dog vid 30 årsåldern i bröstcancer och 2 av mina andra fastrar har haft bröstcancer men besegrat den. Jag vet att jag inte har cancer än. Men jag vet att jag kommer få det om jag inte opererar bort mina bröst. Jag är livrädd. De hittade en knut i mitt bröst och nu väntar jag på att få reda på om det är någonting allvarligt eller inte..

Finns det någon här med BRCA2 eller BRCA1 genen? Kan någon här berätta processen med att ta bort sina bröst?

Tacksam för svar! // Sofia

Annons:
Fridaybrew
9/5/10, 7:01 PM
#1

Hej

Tråkigt att få veta att man har "fel" gener eller hur man nu ska formulera det hela som. Jag har ingen erfarenhet av just denna frågan men 80-90% är onekligen väldigt hög %. Du kommer säkert få gå på tätare undersökningar för att kontrollera att inget har hänt hoppas jag. På så vis om något förändras så kommer de att upptäckas tidigt och eventuellt behandling kommer då gå bra.

Prata med dina fastrar vettja de har säkert bra och nyttig information som de kan dela med sig. Du kan använda dom som bollplank och fråga hur de skulle göra om de var i din sitts.

Hoppas att allt går bra och att du eventuellt får något mer svar här med egna erfarenheter.

/Fridaybrew

Speedy
9/7/10, 9:39 PM
#2

Hej!

Eftersom jag bara är 20 år så säger läkarna att jag inte kommer få gå på mammografi och såna undersökningar förän jag är 25 år. Jag tycker det är jätte dåligt för man är ju orolig hela tiden. Jag har ingen kontakt med mina fastrar, har bara träffat dom en gång när jag var liten. Det var därför jag tänkte om någon här kanske visste något.

Tack för ditt svar:)

Lena1971
9/12/10, 1:39 PM
#3

Hej Speedy, välkommen hit!

Jag förstår att du är orolig. BRCA-generna är inte roliga. Jag förstår så väl att du funderar över mastektomi hellre än att leva med oron.

Det är nog vanligt att också unga kvinnor väljer att göra en total mastektomi om de har BRCA2-genen. Jag vet ingen som har gjort en sån förebyggande mastektomi, men jag har släktingar och vänner som fått ena bröstet borttaget efter cancerdiagnos.

Själv har jag 'bara' gjort en partiell mastektomi, när de tar en kil kring tumören. Så jag vet inte så mycket om rekonstruktion, men jag kana berätta det jag vet.

Rekonstruktionen kan göras på en gång eller i flera steg. (Varför det skiljer vet jag inte. Ibland tar man visst så mycket hud så att den behöver töjas gradvis innan man gör färdigt.)

Sen finns det flera sätt att göra de nya brösten. De jag känner som fått silikon eller saltvatten är inte så nöjda. Det är lite tennisboll över resultatet, och vem vill leva med en tennisboll på bröstkorgen?

Det bästa alternativet är att ta fett från något annat ställe på kroppen, magen till exempel! Då blir brösten mjuka och fina, som förut, och man har fått en fettsugning på köpet…

De jag känner som gjort så är mycket mer nöjda med resultatet.

De gör fina bröstvårtor också, om man inte får behålla dem. Det gör de med tatueringsfärg och ett rossnitt, så man får den lilla knoppen på bröstvårtan. På nära håll syns det skillnad förstås, men på stranden eller i omklädningsrummet på gymmet luras man rätt bra med såna bröstvårtor.

Sen vet jag inte så mycket mer om hur det går till. Om du vill kan jag fråga runt lite, men som sagt, jag känner ingen som gjort mastektomi i förebyggande syfte.

Om kontroller, kan du inte gå och få dina bröst ordentligt palperade? Det är ju en trygghet så länge du inte får mammografi, och det kan en onkologsjuksköterska göra väldigt bra. Och en del husläkare också.

Sofia, det är fritt fram att fråga vad du vill här, jag letar gärna svar efter bästa förmåga.

Kram!


Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

Lena1971
9/12/10, 1:41 PM
#4

Ursäkta det långa svaret. Jag vet inte om det var det du menade med processen kring mastektomi. Du kanske mer var ute efter vilka instanser man ska passera för att få göra operationen?


Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

Lena1971
9/12/10, 5:14 PM
#5

Ramlade på en artikel i Aftonbladet om två systrar som båda genomgick radikal mastektomi efter att ha sett mor, mostrar och mormor i sjukdomen. De hade precis som Speedy BRCA2-genen.

Enligt artikeln finns en stor amerikansk-europeisk studie som visar att det var rätt beslut. Om det är hela sanningen vet jag inte.

Länk till Aftonbladet


Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

Speedy
9/24/10, 3:21 AM
#6

#5 Joo jag såg också den artikeln. Min läkare berättade om en protes som hette något med hallon. Vet inte vad det är, men det lät väldigt lustigt. Jag har hört att om man tar bort bröstvårtorna och sätter tillbaka dom efter att man tagit prover, så är ofta fallet att det inte får någon bra blodcirkulation i bröstvårtorna och att de därför ofta blir svarta och måste tas bort.

Knuten de hittade i mitt bröst var ingenting farligt, så det känns ju jätte bra att man fick ett positivt besked.

Vill även säga, att om man har mycket bröstcancer eller äggstockscancer i sin släkt, så tycker jag att man ska gå och kolla sig om man har nån av BRCA1 eller BRCA2-generna. Det gör man genom att man tar ett blodprov. För läkarna får nämligen inte berätta till övriga släktingar om en patient har någon av generna.

Annons:
Lena1971
9/25/10, 12:06 PM
#7

Skönt att knuten var något ofarligt!

Det lät läskigt, det du berättar om bröstvårtor vid mastektomi. Undrar vad 'ofta' betyder i det fallet, om det är värt att testa ändå.

"Hallongelé" hittade jag på Lidingökliniken.se. Det är visst en geléartad silikon som inte kan läcka ur kapseln. Det står lite mer om man följer länken. Geléartad låter ju bra?


Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

Speedy
9/27/10, 4:49 AM
#8

Det låter väldigt äckligt.. Men hörde nu om en tremänning/syssling, att hon inte behövde ta bort bröstvårtorna.. Men då få man nog gå på undersökningar och sådant istället.

Ja de låter jätte bra :) Tack ska kolla länken nu.

Upp till toppen
Annons: