Annons:
Etikettbehandlingar
Läst 25995 ggr
JILE
6/1/10, 12:30 AM

Vätska i kroppen!

Hej , jag har en svåger med cancer och han sväller över magen och nu i benen fullt med vätska. Varför blir det så?

kram Jile

Annons:
Fridaybrew
6/1/10, 12:56 AM
#1

Gissningsvis får han kortison i sin behandling. Man blir svullen och jag tror kroppen samlar på sig vätska i större utsträckning (blir dock osäker för det nämns inte något om det på FASS):
http://www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp?articleID=74850

Jag utgår förresten att han behandlas iom att en diagnos Om Cancer har etablerats.

På avdelningen så ser man ibland någon som har lite rosiga kinder och har ett rundare intryck i ansiktet än vad som kroppen skulle tyda på för ansiktsform (klurigt att få till den meningen politiskt korrekt men hoppas andemeningen framgår), de går då ofta på tämligen höga kortisondoser är min uppfattning av att ha hört dialoger sjuksköterska/patienter  som delar rum med mig samt så snackar man patienter emellan.

Är han orolig eller inte helt fullt ut förstår vad det beror på så be honom ringa sin avdelning de svarar säkerligen på hans frågor. Då får han också bättre svar än via här =)   Men forumet är ett bra ställe att börja också, men jag anser att telefonen är effektiv.

Men har du fler funderingar så tveka inte att ställa frågor =)

/Fridaybrew

JILE
6/1/10, 12:59 AM
#2

#1 ja det kanske han får cortison..men han har tappats på vatten fler ggr. Fast de får bara tappa några liter åt gången. Ville inte fråga för mkt när jag var där, men han vet nog själv varför det blir vätska.

Kram och tack Jile

Lena1971
6/8/10, 11:34 AM
#3

#1 Just det, det tog tid innan jag dechiffrerade dina antydningar om ansikts- och kroppsform, men du menar på att kvinnor som får kortison under en längre period börjar se ut som män i ansiktet?

En biverkning som bara stör fåfängan, men nog så otrevlig.

JILE, det måste vara svårt att stå bredvid och inte riktigt veta vad som händer. Jag målar själv upp alla möjliga scenarion när jag inte får veta. Men jag tycker det låter som att de håller koll på din svåger.

Kram!


Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

Fridaybrew
6/8/10, 4:37 PM
#4

#3 Jag var otydlig, att man börjar likna män var inte riktigt vad jag menade =/

Det som jag försökte uttrycka var att man ser tjock/överviktig ut i ansiktet men resten av kroppen kan vara smal. Man sväller helt enkelt i ansiktet, säkert på fler ställen men anisktt är det man lägger märke till som utomstående.

Får han så mycket kortison så att han sväller upp ja då bör sjukvården ha rätt bra koll på situationen.

/Fridaybrew

Lena1971
6/8/10, 8:40 PM
#5

Ja, det är klart, både män och kvinnor kan bli svullna i ansiktet av kortison. Fast det leder till att kvinnor får mer manliga drag. Tycker jag iaf. Men det kan få stå för mig!


Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

JILE
6/8/10, 10:38 PM
#6

#3 ja man får hoppas det…tack för svar.

Annons:
Mads
6/18/10, 5:55 PM
#7

Beroende på vad det är för cancer och var tumören/tumörerna sitter så kan man samla på sig ascitesvätska, dvs vätska i buken. Då kan buken bli så uppspänd att vem som helst kan se höggravid ut. Denna vätska brukar man försöka tappa ut genom ett drän som får sitta flera dagar och det kan komma flera liter. Om man nu har vätska i buken så kan detta då trycka på alla övriga organ i kroppen och det bidrar att kärlen och benen hamnar i stas, därav kan man då även svullna rejält i benen. Detta kan bl.a behandlas med benen i högläge och vätskedrivande läkemedel.

Amor Vincit Omnia

JILE
6/18/10, 11:00 PM
#8

#7 Ja det stämmer, för han har varit in nu för han hade jätteont i magen så vätskan tryckte väl på organen.

De har inte velat tappa mer än 5-6 liter åt gången, men de tappade nog för mkt den sista gången för det blev 11 l.

Han fick dropp efter för det är ju lätt att bli utorkad.

Är det tumörerna som gör att det blir vätska?

Tack för svar,

Jile

JILE
6/26/10, 8:57 PM
#9

Ville bara meddela att min svåger blev dåligare och har nu fått sluta igår på midsommarafton. Han fick mer och mer vätska i kroppen och sedan trodde de att något brast.

Vila i frid…inga plågor längre.

Kram Jile

Lena1971
6/26/10, 10:47 PM
#10

Jile, jag finner inga ord. Jag beklagar innerligen. Vilken sorglig midsommar!

Jag hoppas att din svåger slapp lida. Och jag önskar dig att du tar dig igenom sorgen så smärtfritt som det bara är möjligt.

Kram!


Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

JILE
6/27/10, 2:06 AM
#11

#10 Tack Lena, nej han fick lida något hemskt på slutet. men nu har han det skönt. Man blir rädd att få cancer om man ska få lida som han.

Kram Jile

Upp till toppen
Annons: