Annons:
Etiketthjälp-och-hjälpmedel
Läst 3015 ggr
[postmortum91]
6/17/13, 12:35 AM

frågor om min hälsa

jag har tre stycken frågor som bekymrar mig lite och vill kolla om någon vet.

1. Jag har haft en knöl i bröstet i flera månader nu som inte vill försvinna, iallafall minst 2 månader. Den är relativt stor och sitter på utkanten av bröstet, inte i armhålan men på utkanten iaf. På samma ställe har jag även fått ett litet märkte, typ en liten rodnad. Jag ska ringa läkaren imorgon så att jag får kolla upp detta. Men tror ni det är något farligt?

2. Jag har många födelsemärken men ett av dem sitter uppe på bröstet på mig, det fick jag när jag var 15 ungefär och det är rött. Det har växt liiite i storlek på dessa år, men inte mycket. Men anledningen till att jag oroar mig är för att det är rött. Är röda födelsemärken farliga?

3. I fredags köpte jag Trocadero (min favoritdryck) och drack av den. Men jag tyckte inte det smakade som vanligt, jag kunde inte sätta ordet på hur det smakade, men det var inte lika gott som vanligt. Och idag köpte jag dumleklubbor som jag annars älskar. MEN fyfan vad äckliga de är, chokladöverdraget smakar dill. Jag trodde det var något fel på dem, så jag bad min sambo smaka på dem, men han tyckte de smakade precis som vanligt och för mig smakar de verkligen DILL.

Jag ringde 1177 nyss och hon sa att eftersom jag inte tar mediciner som kan påverka smaken så tyckte hon jag skulle gå till läkaren. Sedan googlade jag på "smakförändringar" och fick upp cancer =S

Någon som vet något om detta?

Annons:
Lena1971
6/17/13, 11:14 AM
#1

Postmortum, jag har ingen medicinsk utbildning, men jag ger mig på att svara ändå.

1 De flesta knölar visar sig vara ofarliga. Men det är bra att du går till läkaren! Be att få lära dig hur farliga och ofarliga knölar känns när du är där.

2 Hittade lite om födelsemärken på Vårdguiden. Röda är inte lika vanliga, men samma råd gäller för dem som för andra: Ta kontakt med vården om ett födelsemärke kliar, växer, ändrar form.

3 Smak- och luktförändringar kan bero på flera saker. Cancer finns förstås med på listan, men det kan vara tandproblem eller annat. Så jag tycker det är bra om du pratar med läkaren om det också.

Hur smakar annan mat? Är det bara godis som smakar annorlunda? 

Hoppas det går bra hos läkaren.
🙂


Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

[postmortum91]
6/17/13, 1:03 PM
#2

#1 Åh tack va snäll du är som la ner dig och kollade vårdguiden :)
Tack för tipsen, har fått en tid imorgon klockan 15.00, kan återkomma om vad läkaren säger. 

Ang. smaken. Jag har bara märkt annorlunda smak på Trocadero och dumleklubbor, fast Champisen kanske smakar en aning annorlunda den med, men Trocaderon och speciellt dumleklubborna smakar väldigt annorlunda.

[Mustangcab]
6/17/13, 10:13 PM
#3

T.S Du ska helt klart till en läkare. En knöl i bröstet i flera månader är inget man väntar på ska försvinna. Detsamma med ditt födelsemärke. Jag har själv en känslig hudtyp och har tagit bort flera märken som varit ofaliga men också en del som varit cancer. Nu av en sån karatär att de inte sprider sig men man måste ändå vara försiktig.

När det gäller smakförändrigar så kan de bero på om du ätit någon medicin tidigare t.ex antibiotka och fått svamp i munnen. Detta kan ge upphov till smakförändringar också.

Du ska inte oroa dig men du ska gå till en läkare.

Upp till toppen
Annons: