Annons:
Etikettnyheter-forskning
Läst 2176 ggr
Maria
9/21/13, 2:12 PM

Nytt läkemedel?

Här kommer en länk (visserligen från Expressen) men alla nyheter är goda nyheter😉

http://www.expressen.se/halsa/nytt-lakemedel-mot-cancer-ger-hopp/

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Brommel
9/22/13, 1:45 PM
#1

Jag såg detsamma på text-TV och i synnerhet gladde jag mig åt framgångarna när det gäller bukspottskörtelcancer.Den har ju av tradition haft låga överlevnadssiffror. Min farfar avled av just denna cancer och nyligen dog en kollegas pappa av cancer i bukspottkörteln.

[Mustangcab]
9/22/13, 10:55 PM
#2

Är det någon som känner till en cytostatika mot lungcancer som enbart 3-4 personer fått här i landet? Jag vet inte vad den heter.

annia1
9/23/13, 2:52 AM
#3

bumbleboo du slarvläste lite för det finns även en länk till eko i artikeln så expressen har en bra källa.

mustangcab inget jag hört om.

Däremot nåt jag hört var på nyheterna i början på månaden om ytterligare nyheter när det gäller ny medicin mot cancer. I detta fall gäller det en aggressiv hjärntumör. Där mellan 80-90 % dör inom 2 år. Där ska tydligen ett virus vara inblandat och patienter som fått antivirus medicin har levt runt 4 år. Så visst det verkar fortfarande vara en dödlig variant, men man lever längre. Man levde ca 14 mån förut nu runt 56 mån.

Här ett klipp från tv4 den 5/9 börjar ca 11 min in.

Här från svt. Artikel men finns också ett klipp på ca 2 min är nära nog lika som tv4, samma man som intervjuas. Vet inte hur länge klippet finns kvar. Och i detta klipp så säger dom också att det ev kan hjälpa mot andra cancerformer.

Men när det gäller just den här medicinen så har det bara varit runt 50 personer som hittills fått medicinen i en första studie på människor så det går ju inte att säga hur bra det hjälper. Men vi går ju mer och mer mot att behandlingar blir skräddasydda beroende på vilken sorts cancer man får/tt.

.

Upp till toppen
Annons: