Annons:
Etiketthjälp-och-hjälpmedel
Läst 2540 ggr
Disturbed-Angel
2013-10-17 23:26

Komma ihåg medicin

Hur gör man för att komma ihåg att ta en medicin varannan dag? Finns det något hjälpmedel man kan få?

Annons:
VildaVittra
2013-10-17 23:29
#1

Jag ställer in larmet på mobilen. Annars finns ju dosetter på apoteket, de kan även dela åt sig i småförpackningar med dag, tid och datum på.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Disturbed-Angel
2013-10-18 00:15
#2

Finns det någon inställning så att man kan få mobilen att ringa varannan dag?

VildaVittra
2013-10-18 02:08
#3

Det beror ju på modell, på min gamla skräptelefon kan jag ställa in dagar. Fråga på mobil i fokus om din.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Disturbed-Angel
2013-10-18 02:09
#4

När man tar var 48 timme så blir det ju inte samma dag varje vecka dock.

VildaVittra
2013-10-18 02:10
#5

Jo, men det finns ju timerfunktioner som exempel.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Disturbed-Angel
2013-10-18 02:13
#6

Då är ju problemet att jag måste komma ihåg att både ta sprutan OCH ställa ett larm varannan dag och i och med att jag har jättesvårt med minnet så kommer inte det att vara hållbart i längden. Finns det verkligen inget annat hjälpmedel än att ställa en timer på sin mobil?

Annons:
VildaVittra
2013-10-18 02:26
#7

Har du så dåligt minne att du inte kan ställa om den samtidigt som den ringde och ta sprutan borde du ju kunna få hemtjänst för medicintillfället.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Fridaybrew
2013-10-18 12:14
#8

På min samsungmobil så kan man ställa in flera olika larmversioner och inom en version kan man ha flera dagar där det upprepar sig. så då behöver man bara ha två larmversioner en för jämna veckor och en för udda veckor. Då behöver du bara komma ihåg att byta larm i slutet på veckan, vilket man naturligtvis kan skriva in som beskrivning på larmet dessutom.

TEX larm:

Jämnaveckor så har man: kl 1815 mån, ons, fre, sön(på söndag på larmbeskrivningen skriver byt till uddalarmet)

Uddaveckor så har man: kl1815 tis, tors, lör (här påminns du att byta larm till jämnaveckor)

Så när allt är klart så byter du bara mellan två larm där allt är redan klart.

Jag tror inte att denna finurlighet inte är isolerat till samsungmobiler utan det går säkert att få till på samtliga, till och med crappletelefoner =)

Alternativt får du köpa en/två sån där veckodosa för medicinering. Det finns rätt praktiska sånna numera där man kan ta med sig dagens medicin utan att ta med hela lådan. Utan bara dagens för den går att ta loss, väldigt praktiskt.

Själv kör jag med genomskinliga små ziplockplastpåsar för det ser mer "gangster" ut *skratt*

/Fridaybrew

Disturbed-Angel
2013-10-18 13:49
#9

#8 Ja, det var en bra lösning det ska jag försöka satsa på :)

Maria
2013-10-19 15:04
#10

Jag har larm på mobilen för mina mediciner och även som väckarklocka. Trots att de är oregelbundna tider och dagar så funkar det med min Samsung.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: