Annons:
Etikettalternativa-behandlingar
Läst 3864 ggr
Maria
2014-03-16 14:11

Bluffmetoderna

Här kommer en väldigt bra krönika om bluffmetoder på marknaden.

http://www.expressen.se/gt/bluffmetoderna-som-kan-lura-cancersjuka/

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Maria
2014-03-16 14:14
#1

Hoppas länken funkar för hos mig så bara den tuggar men den är från dagens Expressen.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Mro
2014-03-17 07:26
#2

Jag tyckte hennes krönika var ytlig, okunnig och klyschig. Under normal Expressen-nivå tyvärr.

Denna kommentar har tagits bort.
Maria
2014-03-17 07:50
#4

Du får gärna utvecka hur du menar. Jag tyckte hon beskrev djungeln av alternativa metoder man stöter på ganska bra.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Lena1971
2014-03-17 09:11
#5

Det finns många som vill tjäna pengar på människor som är rädda. Det är inte alls svårt att skrämma upp den som fått en cancerdiagnos, och få en att undra över om man verkligen får bästa möjliga vård. I alternativmedicinsdjungeln finns säkert människor som på allvar tror att kristaller och handpåläggning och bikarbonat är den bästa bot som finns, men där finns också mycket cynism och girighet.

Jag håller med om slutraderna i krönikan. Det är fantastiskt att vi bor i ett land där vården finansieras av skatter. Det kan man inte vara nog tacksam för.


Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

vallhund
2014-03-18 06:32
#6

Jag tyckte oxå den var bra.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
[Mustangcab]
2014-03-20 21:35
#7

Det är förbjudet att behandla cancer om man inte är läkare.

vallhund
2014-04-18 02:22
susiemicelind
2014-04-20 23:41
#9

Jag blir upprörd över att läsa detta men en sak funderar jag över. Detta med socker kan stämma, det finns det en del uppgifter om. Jag menar inte att du får cancer av socker men jag avskyr sött nu som jag verkligen ville ha innan cytobehandlingarna, kroppen säger Nej tack 😝

susiemicelind fd JereMina Skämtar

vallhund
2014-04-21 01:08
#10

#9 Var finns dom uppgifterna?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Maria
2014-04-21 07:46
#11

#9 Så mycket sött som jag ätit sedan jag blev sjuk har jag nog aldrig ätit i hela mitt liv.

Jag har aldrig gillar sötsaker men har ett enormt sug nu. Jag har inte gått upp i vikt och äter med måtta ändå men jag tänker som så att jag behöver nog det😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Halvdansken
2014-04-21 14:30
#12

Det finns faktiskt amerikanska vetenskapliga rapporter som visar på att cancer växer fortare i fruktos (fruktsocker). Ska försöka hitta länken - vi har diskuterat det förr här inne.

Däremot tror jag inte att socker i sig orsakar cancer - då skulle ju folk dö som flugor hela tiden så mycket socker vi trycker i oss. Men diabetes och fetma ökar och det är väl mer eller mindre konstaterat att det handlar om rent socker-knarkande.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

MickeB
2014-07-25 09:13
#13

http://ettsotareblod.se/nya-ron-brostcancerceller-har-ett-sockerberoende/ Otto Warburg upptäckte på 20-talet att cancerceller lever uteslutande på socker, de kan ej överleva om sockertillförseln stryps

Annons:
MickeB
2014-07-25 09:22
vallhund
2014-07-25 10:47
#15

#12 Människor som levt väldigt hälsomedvetna, typ inte röker, äter socker eller alkohol får oxå cancer.

#13 + #14 Cancer är inte en sjukdom, det finns många olika former, bl a en som är ärftlig.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Halvdansken
2014-07-25 13:06
#16

#15. eh…ja?    Jag skrev "Däremot tror jag inte att socker i sig orsakar cancer"

Hatar cancer och älskar vårlökar.

vallhund
2014-07-26 23:25
#17

Hörde början av detta på vägen till jobbet ikväll:

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/400279?programid=909

Den danska mirakelpastorn
Predikanten Jens Garnfeldt säger att han förlänger ben, botar cancer och återuppväcker döda. Nu reser han runt i Sverige för att försöka skapa en ny skandinavisk väckelse, och Bo Sjökvist följer med för att försöka förstå vad det är frågan om.

==================================================================================================================================================================================================================================================================================

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

skorpan007
2014-09-10 01:03
#18

Jag måste nog delvis gå emot några av era åsikter här.. Det finns självklart många kvacksalvare där ute som ser möjligheten till att kunna tjäna pengar på desperata sjuka människor, vilket är något av det lägsta man kan sjunka till att göra. MEN det jag inte riktigt förstår är varför man inte ska stärka sin kropp och sitt immunförsvar för att dels klara av sina cancerbehandlingar på bästa möjliga sätt men även ge kroppen de bästa förutsättningarna för att motverka återfall. Kroppen är fantastisk på alla sätt men det kräver balans och rätt energi i systemen för att allt ska fungera. För mig är tex socker inget kroppen behöver utan det är en produkt som gör stor skada i våra kroppar på allehanda sätt och förvärrar många av våra sjukdomar. Jag är inte på något sätt kunnig inom medicinsk forskning men med cancer i bagaget vill jag överleva och är beredd att kämpa för det. Jag försöker ta reda på så mycket fakta det bara är möjligt för att att stärka kroppen och dess möjlighet till läkning. Socker/glukos anses av många vara den största energikällan för cancercellernas tillväxt. Socker är inget våra kroppar behöver så varför ens chansa och stoppa i sig det, tänkt om det faktiskt är så att socker göder redan befintlig cancer. Det är ingen risk jag vill ta. När jag läste om dess ev påverkan var valet att välja bort socker/fruktos inte speciellt svårt, vilket även innefattar många kolhydrater. Jag tror att maten vi stoppar i oss har en enormt stor betydelse för hur våra kroppar ska klara av olika svåra situationer den utsätts för. Jag är även övertygad om att jag gick igenom alla cellgiftsbehandlingar så pass okej man kan göra pga att jag boostade kroppen med rätt näring. Trots illamående, hela munnen full av blåsor och ett smaksinne som fullständigt havererat så tvingade jag i mig ekologisk mat med hög näring och mkt antioxidanter istället för tex pizza som inte ger ngn energi alls eller tröst åt godis. Mitt godis var bla oliver. Det var inte lätt alla gånger men vi är starkare än vi tror. Man får själv ta ställning till och läsa på inom det man tror på och jag tror absolut att naturen och ändrad livsstil har mycket att ge oss mot ett friskare liv med mindre cancer. Varför tex dricka svart giftigt te när jag kan välja grönt Lapacho te som stärker kroppen och immunförsvaret, varför ska jag inte tex ta bikarbonat som basar kroppen istället för att öka på surhetsgraden i kroppen vilket cancern älskar, varför ska jag inte ta kolloidalt silver som tar död på virus, parasiter, bakterier, svampar och som därmed också stärker kroppen och dess motståndskraft eller krydda lite extra med gurkmeja etc… Ja listan är lång om man är intresserad och öppen för vad bla naturen kan hjälpa till med. Det är inte på något sätt så att jag tror att tex bikarbonat botar cancer, men jag tror att en basisk kropp är en länk i kedjan till ett friskare liv med mindre återfall och ju fler länkar man lyckas hitta och tro på desto större framgång. Det stärker även känslan att ta makten i sina händer genom att göra aktiva val kring sin hälsa, vilket även innefattar motion på den nivå man klarar av mm.. Så jag säger lycka till och var INTE rädda för att stärka kroppen som ett tillägg till den traditionella medicinvården, men var kritiska, ta reda på fakta och gör det du tror på.

Maria
2014-09-10 09:14
#19

#18  MEN det jag inte riktigt förstår är varför man inte ska stärka sin kropp och sitt immunförsvar för att dels klara av sina cancerbehandlingar på bästa möjliga sätt men även ge kroppen de bästa förutsättningarna för att motverka återfall.

 Det är väl ingen som har skrivit att man inte ska försöka ge sin kropp de bästa möjligheterna till ett tillfrisknande? Vad tråden handlar om är alla de som saluför och predikar om mirakelmetoder/medel som inte har någon som helst vetenskaplig grund men ändå säger sig "bota" cancer eller ge cancersjuka ett hopp som inte finns i verkligheten.

Det du pratar om är snarare ren logik.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Em_
2014-09-10 22:33
#20

Kan vara intressant att veta att hjärnan går på glukos. Utan glukos i blodet, dvs. om blodsockret blir för lågt, hamnar man i koma. Kroppen gör egen glukos om man inte får i sig tillräckligt med maten. Sen behöver man såklart inte överdosera med sötsaker.


Annons:
skorpan007
2014-09-11 14:44
#21

Hej igen! #19, Helt rätt att det är ren logik att ta hand om sig och att ge kroppen de bästa möjliga förutsättningarna både vid sjukdom men även förebyggande, men logiken finns inte hos alla. På onkologen där jag gick bjöd man fint på Geisha choklad under hela rosabandet månaden, i väntrummet på cyto.behandl.avdelningen fanns flera kannor med saft till patienterna, på avdelningen efter operationen serverades saftsoppor på löpande band. Så inte ens inom sjukvården finns logiken, vilket är konstigt för mig. Om det så finns minsta lilla misstanke om att socker göder cancerceller ska det bort. När jag fick min sista cytobehandl gav sköterskan mig rådet att bla dra ner på sockerintaget - så nytänkande är kanske på gång… Det tråden börjar med är en artikel från Expressen om bluffmetoderna för att lura cancerpatienter där det bla skrivs om socker, lchf, aprikoskärnor, bakpulver (men hon menar nog bikarbonat)mm. Och det är detta jag menar med mitt inlägg, att det finns många bra saker där ute också som inte är buffel och båg, utan stärkande. Därför tycker jag att artikeln endast ger tron och hoppet till att man bara kan bli frisk från cancer genom den traditionella sjukvården och att allt annat är lurendrejeri (sedan finns tyvärr många lurendrejare också som man får se upp med). Jag är övertygad om att det är många faktorer som spelar in för bästa vård och för att alla behandlingar ska ge bästa tänkbara effekt och minska risken för återfall. För er som inte läst boken "Anticancer - ett nytt sätt att leva" av David Servan-Schreiber kan jag varmt rekommendera den.

Halvdansken
2014-09-11 14:51
#22

#20. Nä, man går inte i koma utan glukos. Var har du fått det ifrån?
Om det vore sant skulle alla på LCHF/Paleo och liknande dieter vara i koma för längesen.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Maria
2014-09-11 14:56
#23

#21 Menar du på allvar att man inte skulle få bjuda på choklad på onkologen??? Detta var ju i samband med ett jippo.

Många patienter är så illa däran efter behandling/operation/strålning eller liknande att saft kanske är det enda som går ner. Bättre då att få i sig lite vätska med aningen energi än ingenting alls. Jag gissar att ville man ha vatten så hade man med all säkerhet fått det.

Själv levde jag en period på näringsdrycker och det enda som gick ner utan att komma upp var en och annan glass.

På en canceravdelning kan man inte gå efter "minsta lilla misstanke" utan vården är efter beprövade vetenskapliga metoder.

Riktlinjer kommer med all säkerhet att ändras över tid och framförallt så länge forskning fortskrider.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Em_
2014-09-13 10:21
#24

#22 Här ifrån bland annat http://www.1177.se/Stockholm/Stall-en-anonym-fraga/Fragor/Vad-gor-man-at-lagt-blodsocker/

Äter man t.ex. LCHF gör kroppen eget socker/glukos, som går ut i blodet = blodsocker.


vallhund
2014-09-18 17:12
#25

#18 Kolloidalt silver tillhör de sk bluffmetoderna, men vill du bli blå som en smurf är det naturligtvis ditt val.

Jag tror inte att någon med blåsor i munnen o illamående, diverse hemska biverkningar av cellgifter o strålbehandling är sugen på pizza. Dom är snarare lättade att få i sig något öht som tillför lite näring, oavsett om det innehåller raffinerat socker så innehåller det oxå energi som ger hjärnan bränsle.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Upp till toppen
Annons: