Annons:
Etikettfamilj-vänner-berörda
Läst 1508 ggr
jejjah
5/10/14, 5:26 PM

Älskade pappa!

Fick reda på för tre veckor sedan att min pappa har två cancer-tumörer i tungan/svalget och ska börja med strålning och cellgifter om två veckor. Jag fattar ingenting, kan inte begripa.. Vill vara där men vet inte vad jag ska säga.. Känner mig helt tom.. Jag har precis fått en liten dotter som han inte träffat än. Klart Lill-tjejen ska ha en morfar, eller??… Kommer han att överleva? Vad är oddsen? Så många frågor men inga svar.. Någon med erfarenhet av cancer i munnen?

Annons:
_Fisken
5/10/14, 5:32 PM
#1

Min kompis svärfar hade det. Han är på bättringsvägen nu. Han fick både kemo och strålning. Det ska nog ordna sig.

Lena1971
5/10/14, 7:37 PM
#2

Jejjah, först måste jag säga grattis till dottern! En ny liten en måste man få vara glad åt, oavsett vad som annars händer i livet. Så underbart! ❤️

De frågor du ställer om prognos för din pappa kan ingen här svara på. Olika typer av cancer är olika allvarliga. Som Fisken säger kan man bli botad. Jag tycker du kan fråga din pappa om han vet och vill berätta hur väl eller illa det ser ut för honom.

Vad ska man säga, frågar du.

Det finns nog många svar på det.

För egen del, när jag varit sjuk, har jag uppskattat de som intresserat sig och frågat. Då fick jag en chans att prata av mig, även om det som tyngde mig mest. Det som man inte vill lassa över på någon annan, men som man inte orkar bära själv.

Ett annat svar på frågan är att man kanske inte behöver säga något, bara finnas i närheten.

Ett tredje är att det är skönt att glömma bort sjukdom ibland. Man vill skratta och äta god mat och sitta i tv-soffan med en påse chips.

Det där med vad man ska säga och göra när man träffas ger sig förhoppningsvis. Klart morfar och lill-tjejen ska träffas! Passa på innan cellgifterna börjar om det går. Man kan bli infektionskänslig av kemoterapi, och då kanske han inte får träffa sin dotterdotter förrän den är över.

Jag håller tummarna för att det går bra!
🌈


Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

kimana
5/11/14, 2:38 PM
#3

hade cancer i basen av tungan och det blev tufft , jag fick peg slang och magrade 20 kg, och sedan tarmen för de gav syton och penicillin så fick en allvarlig clostridium som förstörde tarmen, nu bara en liten lymf kvar på halsen som aktiv men annars bättre, se till att din far äter ….

Upp till toppen
Annons: