Annons:
Etikettdiagnosticera
Läst 3280 ggr
[Smultronet Ella]
6/16/14, 10:34 PM

Skillnaden på cancer och tumör

Hej. Idag har jag fått reda på att min mormor har en tumör i lungan. Hon är 80 år och den är förmodligen elakartad. Mamma säger att elakartad tumör och cancer är samma sak är det! Snälla svara snälla snälla jag är jätteledsen och hur farlig är en tumör?

Annons:
Tanjis
6/16/14, 10:41 PM
#1

Canser är sjukdommen och tumören är bölden som bildas så det går hand i hand. Sjukdomen nivå beror på hur elak eller god tumören är

RobinEH
6/16/14, 10:45 PM
#2

En elakartad (malign) tumör i lunga är cancer. Sedan finns även elakartade tumörer som i strikt mening är sarkom.

Lungcancer är en av de cancerformer med sämst överlevnadsprognos, tyvärr.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

[Smultronet Ella]
6/16/14, 10:54 PM
#3

:( Säg inte så snälla kommer min mormor dö!

[Smultronet Ella]
6/16/14, 10:57 PM
#4

Hon röker jättemycket och har rökigt hela sitt liv!

RobinEH
6/16/14, 11:13 PM
#5

Nu får du komma ihåg att din mormor är 80 år och medellivslängden för kvinnor är kring 83,5år. Din mormor har levt ett mycket långt liv. Förr eller senare så dör man.

Återigen så har lungcancer en dålig överlevnadsprognos. Det betyder inte att det inte finns möjlighet att din mormor lever några år till.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

[Smultronet Ella]
6/17/14, 12:14 PM
#6

Men min mormor kan faktist överleva!

Annons:
Maria
6/17/14, 4:15 PM
#7

Många gånger så kan viss cancer hos äldre ha ett långsammare förlopp.

Äldre män som t.ex får prostatacancer dör oftast inte av sin cancer utan snarare andra åldersrelaterade sjukdomar.

Så visst kan din mormor överleva sin cancer men din mormor är en gammal kvinna och gamla kroppar är skörare.

Du får ta vara på de åren som är kvar med din mormor😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

signemo
6/19/14, 10:13 PM
#8

Vännen. Din mormor har levt länge och kan leva ännu längre. Hur länge vet man ju aldrig. Inte ens vi själva vet hur länge vi lever. Men hon kanske ät nöjd och nyfiken på andra sidan.

Min farfar fick cancer vid 70 års ålder o dog av ålderdom vid 99 år. Min mormor dog i cancer vid 56.

Min morbror som var cancer sjuk dog av sviterna av en olycka..

Så trots att man är sjuk  i cancer så kan livet se olika ut.

Kan berätta när jag var 24 o var med barnen o hälsa på morfar. . Han var strax över 80. lite lätt dement.  Vi hade mysigt men när jag skulle gå sa han att det var sista gången. Han var nöjd med sitt liv  o tyckte det räckte med  livet på jorden ville träffa de andra.  Han såg så glad ut. Och han visste att att jag skulle förstå att jag betydde lika mycket för honom ändå. Min morfar var den som betytt mest för mig i uppväxten. Så det kändes konstigt o ledsamt.  Men han var så glad när han sa det. Så jag kände att nu var han nyfiken på att gå vidare. Och det unnande jag honom.

Som lite kuriosa så vaknande jag av att tänka på honom  ingefär vid den tidpunkt han dog.

Jag vinklade det förståss på så sätt att han var o kramade om mig  o sa hej då min lillla tös.

Var rädda om varandra

Potatisbarn
11/19/15, 11:44 PM
#9

Det var inte cancer. I maj blir hon 82.

Maria
11/20/15, 8:58 AM
#10

Vad roligt att höra. 🙂

Är det du som tidigare var SmultronetElla?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Nikklador
5/29/16, 2:52 AM
#11

Vad är sakrom?

 Hjärta http://nouw.com/sawas Hjärta

Maria
5/29/16, 8:07 AM
#12

Du menar sarkom gissar jag.

Här kommer en länk.

http://www.internetmedicin.se/page.aspx?id=3518

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: