Annons:
Etikettförebygga
Läst 2217 ggr
PaaatyPalm
2014-06-25 01:17

Hur "hittar" man canser?

Vet att chanser och "hela den biten" är ett väldigt känsligt ämne. Jag är 21 & har nu i flera år just tänkt på canser och den processen. Hur upptäcker man att man har det? Mer än knutor etc. Jag hade gärna velat göra någon typ utan undersökning men går det ens? Speciellt med tanke på min ålder & att jag inte har något område som förändras? Hoppas ingen tar illa vid sig utav min "nyfikenhet".

20 årig djurgalen moder* 

 Www.windsoropalm.weebly.com

Annons:
Maria
2014-06-25 06:53
#1

Cancer kan man få i stort sett hela kroppen. Huden, hjärnan, inre organ, blodet, lymfsystemet, skelettet osv.

Vad är det för undersökning du tänker dig? 

Har du några som helst symtom som gör att du misstänker cancer?

Ingen vet heller varför man får cancer. Det finns en viss ärftlighet i vissa former som viss typ av bröstcancer, det kan vara påverkan från något yttre som t.ex rökning men annars så är fortfarande mycket av cancersjukdomarna en gåta varför vissa drabbas.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Lena1971
2014-06-25 13:04
#2

Eftersom man får cancer på alla möjliga ställen ikroppen ser symtomen väldigt olika ut. Man kan känna en knuta någonstans, få smärtor eller värk, man kan känna sig som man har influensa…. allt beroende på var man fått cancer.

Och de flesta om inte alla symtom som tyder på cancer är också symtom på andra saker. Därför är det ibland en lång process inom sjukvården att få rätt diagnos. 

Att som 21-åring komma in och fråga efter en omfattande undersökning utan att ha några symtom, det låter chanslöst. Det kostar pengar, och det finns ingen anledning att vår skattefinansierade sjukvård skulle göra undersökningar utan anledning. Jag vet inte hur mycket MRI och blodprover och allt annat kostar, men jag gissar på femsiffriga belopp. Är du rik nog kanske du kan köpa undersökningar privat. 😉


Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

fidojunior
2014-06-27 17:27
#3

Lika många olika typer av celler som vi har i kroppen, lika många cancertyper kan vi få så beroende på var i kroppen kan man få alla möjliga symtom som synliga/kännbara knölar, sväljsvårigheter, smärta, trötthet, dåliga blodvärden, svårt med nr2 m.m. Oftast beror det kombinerade faktorer som skador på olika proteiner som kodar för olika saker t.ex. om det är en skada på det som styr celldelningen, celldöden osv. Sådant kan vara ärftligt men också orsakas av yttre faktorer som UV-strålning och annan strålning, kemikalier m.m. Men som de andra har sagt vet man inte helt än.

Om du inte har några symtom är det dyrt att göra massa undersökningar bara för att kanske hitta cancer. Dessutom kan man hitta saker som egentligen inte gör någon skada men i och med att man har hittat det skapar det oro. 

Men undersökningar som kan göras är väl alla möjliga som rör hela kroppen: olika typer av röntgen (magnetkamera, ultraljud, vanlig röntgen, genomlysning, datortomografi), labprover, gastroskopi och liknande…

Hälsningar Olivia

Titta gärna in på min blogg

Upp till toppen
Annons: