Annons:
Etiketthjälp-och-hjälpmedel
Läst 2499 ggr
Mojma
7/7/14, 1:34 PM

Tappa hår / kylhätta?

Hej! Jag har fått cancer, som jag förstått det kommer jag tappa allt hår. Finns det något som heter kylhätta? Hjälper det i så fall? Hur vet jag att jag får en sådan under cellgifterna? (Ingen har nämnt detta under samtalen) Tack snälla

Annons:
Maria
7/7/14, 6:35 PM
#1

Jag vet att det är vanligt att man kan få kylhätta men jag vet inte om det gäller alla former av cellgifter eller vissa sorter men det kan förhoppningsvis någon annan härinne.

Min mamma som hade äggstockscancer blev erbjuden kylhätta men hon avböjde.

Jag tycker du ska ta upp det med din läkare.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Lena1971
7/7/14, 6:42 PM
#2

Jag har aldrig träffat någon som fått kylhätta, så jag vet inte hur vanligt det är? Kanske har jag träffar folk med fel sorts cancer för att det ska vara tillrådligt med kylhätta. Jag tror det har med spridningsrisk att göra. Jag säger som Maria, ta upp det med läkare eller kontaktsjuksköterska.


Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

Littlem
7/9/14, 2:28 AM
#3

Har de sagt att du kommer tappa håret?

Jag genomgick cellgiftsbehandling men tappade inte håret. Tappade lite mer än man gör i normala fall men inte så jag blev tunnhårig direkt.

Mojma
7/9/14, 11:13 PM
#4

Ja de har sagt att jag kommer tappa håret. Men vilken cancer hade du? Och vilken typ av behandling fick du som inte tappade håret?

Littlem
7/11/14, 2:02 PM
#5

Okej, vad tråkigt =(
Till mig sa det att jag ev kunde tappa håret men hade väl tur som inte gjorde det.

Jag hade cancer i tarmen. Nu har jag inte i huvet exakt vad den hette. Hade även en annan sort på blindtarmen + metastaser i levern.

Jag fick först en sort i dropp, den minns jag inte riktigt vad den hette. Avestin kanske? Den tålde jag iaf inte så jag blev jättedålig och åkte in på sjukan efter varje behandling. Började då med Xeloda tabletter vilket funkar kanon.

Mojma
7/16/14, 8:39 AM
#6

Okej Gud vad skönt för dig. Man kan alltid hålla tummarna ändå :) Tabletter? Som cellgift? Det har jag aldrig hört om eller du menar att de tabletterna dämpade ditt dåliga mående efter du fått cellgifterna?

Annons:
[TanatosNyx]
7/16/14, 10:29 PM
#7

Det finns lassa olika sorters cellgifter i tablettform. 🙂

Littlem
7/18/14, 11:35 PM
#8

#6 Ja precis som cellgift. Det var en mildare variant men funkade på mig. Det jag fick i droppväg gjorde mig så fruktansvärt dålig och slog ut hela kroppen.

Fick äta illamåendetabletter också utöver det bla så mycket tabletter blev det!

Maria
7/19/14, 7:35 AM
#9

Här kommer en ganska bra länk.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: