Annons:
Etikettallmänt-övrigt
Läst 30551 ggr
[ejw]
2014-08-28 21:40

Hittat knölar på sidan av halsen

Detta är säkert helt fel forum, men vill ändå höra mig för. För två v sen hittade jag en knöl på ena sidan av halsen, kanske 5 cm ovanför nyckelbenet. Den är liten som en ärta, hård, oöm, rörlig. Idag när jag kände efter om den var kvar så kände jag ytterligare en, fast ännu mindre, precis bredvid. Är inte sjuk eller förkyld. Har hypotyreos men dessa sitter en bra bit ifrån strupen så osannolikt att de har med sköldkörteln att göra. Är de nåt jag bör kolla upp? Dyker nån första tanke upp hos er om vad de kan bero på? Hade jag vart förkyld eller liknande hade jag inte brytt mig om de för jag vet att lymfkörtlar kan svullna då. Går helst inte till läkaren i onödan..

Annons:
Maria
2014-08-29 07:16
#1

Lymfkörtlar kan svullna även om man inte har några andra symtom på infektion.

Det är dock alltid bäst att kolla upp knölar som plötsligt dyker upp. Ju fortare desto bättre.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[ejw]
2014-08-29 13:14
#2

Ok, men då kanske jag kan avvakta ett litet tag? Och om det dyker upp fler eller ökar i storlek så söker jag läkare?

Maria
2014-08-29 16:37
#3

Jag tycker inte att du ska avvakta.

Skulle det vara det värsta (cancer) eftersom du postat ditt inlägg härinne så är det alltid en fördel att hitta det så tidigt som möjligt.

Skulle det "enbart" vara svullna lymfkörtlar så kan du få svaret om du har en infektion eller inte och hur du ska göra.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[ejw]
2014-08-29 19:13
#4

Ok tack för ditt svar! Ringer vårdcentralen på måndag morgon!

[ejw]
2014-08-31 18:16
#5

Nu börjar jag faktiskt bli orolig själv. Idag märkte jag ytterligare en svullen körtel, på andra sidan halsen. Den sitter vid sidan av strupen strax under hakan. Och den är större, säkert 2 cm. Är dock jäkligt nojig över att gå till läkaren, vill helst inte alls. Känns bara som man blir dumförklarad…

Maria
2014-08-31 21:01
#6

Då är det väl dags att försöka överbrygga nojan och boka en tid😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
[ejw]
2014-09-01 14:38
#7

Nu har jag vart duktig och vart på vc. :) Läkaren kunde inte säga vad de beror på men tog blodstatus (?) och nåt mer samt att jag fått en återtid om några veckor så får vi se då. Håller tummarna att de inte är nåt!

[ejw]
2014-09-06 16:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Såhär ser knölen ut nu, den har inte gått att se innan men nu gör den det. Det är alltså den "nyaste".

Maria
2014-09-06 16:02
#9

Visst syns den. Men som sagt omöjligt att svara på vad det kan vara. Hoppas på att det är svullna lymfkörtlar och någon infektion som spökar.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Spexis81
2014-09-08 19:24
#10

Hej. Jag fick själv en knöl på halsen och har också struma (opererat bort sköldkörteln 01) Min knöl satt mitt på struphuvudet ungefär där adamsäpplet sitter på killar. Vill du så bläddra igenom min tråd som finns längre ner i inläggslistan. Håller tummarna för dig.

[ejw]1
2014-10-19 00:25
#11

Hej igen. Har i veckan vart på finnålspunktion av den största körtlen. Har även fått ett par till, på andra sidan av halsen samt en i ljumsken. Känner också en knöl i magen, långt ner. Osäker på ifall det är en körtel men kan inte komma på vad det annars kan vara? Blodstatus u.a (början på sept). Känner mig inte längre så orolig men kan inte komma på anledning till dessa svullna körtlar….

Halvdansken
2014-11-01 20:04
#12

Hur går det, har du fått nåt svar?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Maria
2014-11-02 09:14
#13

Tyvärr verkar TS ha hoppat av iFokus.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Halvdansken
2014-11-02 12:44
#14

Ok, hoppas det inte är ett dåligt tecken.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

IngridSvensson
2014-11-24 01:02
#15

Jag hade en sån knöl förut på halsen. Den ömmade inte direkt men jag blev orolig. Läkaren hittade ingenting. Vi hade mögel i lägenheten då, och efter sanering och badrumsrenovering försvann den. Vet inte varför men så var det med den knölen..


Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 
RegnbågeStjärnor

Upp till toppen
Annons: