Annons:
Etikettefteråt
Läst 5849 ggr
Littlem
9/4/14, 2:45 AM

Utebliven mens efter cytostatikabehandling

Hej.
Jag behandlades under 2013 (februari till november) för den stora tumör jag hade på tunntarmen + metastaser i levern bl.a. Jag fick både cellgifter i droppform + tabletter.

Eftersom allt var rörigt under min utredning och behandling så var det ingen som berättat för mig att det var väldigt oklokt att äta p-piller då det ökar risken för proppar (vilka jag hade fått en och inte ens då sa nån på sjukhuset det…). Jag fick reda på det när jag i oktober åkte till kvinnohälsan i stan för förnyelse av recept När jag då berättade att jag genomgick cancerbehandling blev hon arg och ledsen för min skull. Jag slutade då med mina p-piller som jag tagit i ca 10 års tid. Jag fick mens direkt efter det, och ev. en gång till efter det nån månad Efteråt. Jag minns inte säkert. Men efter det har jag inte haft någon alls. Är det någon annan som varit med om samma?  Upphörde er mens efter behandling?  hur lång tid tog de innan den kom tillbaka?  Eller kom den tillbaka alls?
Jag var på besök hos kvinnohälsan för några månader sen pga att jag fått svampinfektion i underlivet upprepade gånger efter antibiotika och penicillinkurer. Jag berättade då detta för henne och hon sa att om inte mensen kom igång skulle jag behöva äta testosteron(?)/östrogen piller för kroppens skull.

Ska på återbesök hos min läkare nästa torsdag då jag nyss var på min 2:a röntgen efter operation så ska höra med  henne då men tänkte se om någon annan varit med om samma.
Vet inte om det hänger ihop med det men har tappat sexlusten rejält. Eller, jag har blivit mindre känslig eller hur man ska förklara. Känsliga delar på kroppen reagerar inte längre på samma sätt som innan vilket är oerhört frustrerande.

Annons:
[TanatosNyx]
9/5/14, 8:30 PM
#1

progesteron, inte testosteron 😛 med andra ord typ kombinerade p-piller? det är ju just progesteron + östrogentabletter.. Kanske finns andra sorter än i preventivt syfte?

Sexlusten styrs väldigt mycket av hormoner, är hormonbalansen rubbad känns det mycket logiskt att säga ja, det hänger ihop. 🙂 Känsligheten beror nog på att du inte blir ordentligt upphetsad så blodet inte strömmar till ordentligt, då känns det inte så mycket.

Jag vill minnas att min kompis som genomgick tuffa cancerbehandlingar fick mycket mensstrul (hon hade leukemi).

Littlem
9/10/14, 2:53 AM
#2

Haha suck, trötthjärna skrev lite vad den kände för ;)

Jo nu minns jag ju inte exakt vad det var som blev tok i kroppen, hjärnan är ju inte riktigt med längre.

Fast känseln på hela kroppen har ändrats tycker jag. Även säg typ handleder där huden är rätt tunn, där man annars är ganska känslig känns nästan likadant som ovanpå armen. Svårt att förklara :P

Ja jag tänkte ju inte ens på att fråga om det innan. Och eftersom de hittade den i så sent skede så vart det inte så mkt info utan rakt in i behandlingssvängen direkt o så dök saker upp utefter vägen. Jag har ju inte suttit o sökt info heller om div biverkningar utan tagit de so det kommit. Har aldrig känt att jag vill ha barn heller så jag tänkte väl inte på den biten heller.

Ska prata med läkaren i övermorgon o se vad de säger =)

Upp till toppen
Annons: