Annons:
Etikettfamilj-vänner-berörda
Läst 3047 ggr
annia1
10/8/14, 1:33 AM

Min brors resa är nu över

Min brors resa började på hösten 2010 då han ramlade ner för en trapp. Han blev röntgad då eftersom han fick hjärnskakning. Dom upptäckte då att han hade en tumör. Men det sas inte så mycket då och han fick valet att sätta upp sig för operation vilket han inte gjorde för han mådde ju bra för övrigt.

Sen under 2011 började han få mer och mer huvudvärk. Kommer inte ihåg om det var under 2011 som han började få problem med att gå för han förlorade känsel i fötterna så han kände inte vart han satte fötterna, men det kan ha kommit senare.

Början på 2012 så blev han röntgad. Kommer inte ihåg om det var inplanerad kontrollröntgen eller om det var för att han började bli sämre. Men det upptäcktes då att tumören växt med 4 cm och var stor som en halv tennisboll. Nu var det ju självklart att det skulle bli operation och det var upp till uppsala när det skulle bli. Min bror trodde själv att han skulle få vänta för han tyckte att det fanns andra som hade det värre än han. Bara en månad senare fick han åka in akut då han förlorat känseln i benen och var yr. Det gick dock tillbaka.

Ca 1 månad senare så blev han opererad. Dom kunde inte ta bort allt för det satt för nära en ven eller artär (vet inte vilket) Han vaknade efter operation och mådde relativt bra. Men bara nån dag senare så var han på väg att stryka med för det hade samlats blod i hjärnan så dom fick öppna han på nytt. Sen blev det ju strålbehandling. Som bieffekt av operation eller strålningen så fick han epilepsi. 

Sen har tiden gått, han fick ju bestående men som problemen att gå.  Epilepsin hölls ju under kontroll med medicin.

I slutet på 2013 så fick vi veta att ursprungstumören hade kommit tillbaka plus att han hade ytterligare en. Dom visste inte riktigt hur dom skulle göra. Men det blev så i början av 2014 att ursprungstumören fick han en enda strålning av gammastrålning på. Den nya opererades och strålades på vanligt sätt. Risken fanns att han skulle bli blind på ögat då den nya suttit på sidan av huvudet så risken att strålningen skulle skada synnerven. Men han blev inte blind, däremot fick han skador på hornhinnan som han fick salva mot så det läkt.

För tre veckor sen åkte han in akut då han hade så ont. Han blev då kroppsröntgad och han hade sen tidigare en skallröntgen inplanerad så även den gjordes. Första beskedet vi fick var att han hade en tumör på ett revben på ryggen, den gick inte att operera då den växt runt revbenet och delvis luckrat/ätit upp det. Och att han hade en i lungan. Ursprungstumören hade fortsatt växa. Det var det första beskedet vi fick. Han fick en morfinpump insatt bara nån dag efter han kommit in.

Sen nån dag senare så fick vi bättre besked. Det var inte i lungan utan även den satt på ett revben och att han hade tre till i skallen. Så beskedet vi fick var att det gick inte att göra nåt mer. Ev att dom skulle stråla och ge cystostatika för de i kroppen. Men så har inte blivit. Lite senare här (antar efter dom kollat röntgenbilderna riktigt ordentligt) så fick vi vetat att han även har tumörer i levern. Om det är en eller flera vet jag inte.

Sen har jag nu fått veta av min syster att den nya han opererades för i början på året, den hade dom fått bort. Och enligt henne så ska dom även fått stopp på ursprungstumören. Så jag vet inte vilket som stämmer när det gäller ursprungstumören och det spelar ju egentligen ingen roll.

Efter en vecka på länssjukhuset så kom han hit till lokala sjukhuset och först verkade han vara rätt ok, förutom att han var relativt borta tack vare morfinet. Sen blev han rätt snabbt sämre. Min syster började vara inne vid han på dagarna och från i torsdags så började vi vaka. Natten till i söndags så somnade han in. Vi är tacksamma att det har gått så fort och att han nu slipper smärtan. Och smärtan kom ju ifrån ryggen och där hade han även känt en knöl, men läkarna trodde att knölen var brosk eller utgjutning från han ramlat.

Min bror har nu fått ställa in cykeln för sista gången, han blev 58 år gammal.

När det gäller tumörerna i kroppen så kommer läkarna kolla om det är samma cancer som i hjärnan. För normalt sett så ska det inte sprida sig till kroppen om huvudtumören sitter i hjärnan. Kan hända, men är sällsynt. Om det är samma så kommer dom även undersöka/forska hur den kunde sprida sig till kroppen.

.

Annons:
vallhund
10/8/14, 1:38 AM
#1

🤗

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Cindy S
10/8/14, 3:19 AM
#2

Jag beklagar.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Maria
10/8/14, 3:45 PM
#3

Jag är också ledsen att höra att din bror har dött nu. Han verkar inte ha behövt ligga så länge på sjukhuset om det nu är någon tröst.

❤️

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Halvdansken
10/8/14, 6:41 PM
#4

Åh fy. Vad ska man säga. Det är bara en så skoningslös sjukom. Ta hand om er.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

uska
10/8/14, 7:41 PM
#5

Jag beklagar!

annia1
10/9/14, 1:59 AM
#6

Tack alla.

Maria det är ju det vi är mest tacksamma för att det gick så fort efter vi fick veta att det inte gick att göra nåt.  Förut så har han på det stora hela bara legat på sjukhus vid operationerna (+ ett par andra tillfällen) annars har han varit hemma och klarat sig själv.

.

Annons:
Taxelina1
10/9/14, 10:36 AM
#7

Beklagar. En förlust av en bror eller annan anhörig är tungt även om det kan kännas som en lättnad när kampen och smärtan är över🌺

Kram på dej🤗

Hälsning från en stor djurvänCool

annia1
10/10/14, 4:02 AM
#8

Tack taxelina.

.

signemo
10/11/14, 8:13 PM
#9

Kramar om, och ett tack för att du delar med Dig.

Var rädda om varandra

annia1
10/12/14, 3:13 AM
#10

Tack själv signemo.

.

Upp till toppen
Annons: