Annons:
Etikettdiagnosticera
Läst 2119 ggr
Anonym
Anonym
2015-08-07 14:39

Snabbare mammografi?

Jag har en nytillkommen knöl i ena bröstet, läkare bedömer att jag bör komma "snarast" till mammografi då jag har en rad riskfaktorer, däribland en mor som dog av bröstcancer förra året. När svaret på "vårdbegäran" kom meddelas att de tror att de kommer att kunna planera en första mammografiundersökning inom 6 veckor. Inte utföra den, men i alla fall planera den.

Kan man söka i något annat landsting? Någon privat klinik som utför mammografier?

Annons:
VildaVittra
2015-08-07 14:49
#1

Det finns många privata bröstmottagningar i Sverige. Förstår att du inte vill vänta.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

annia1
2015-08-08 00:05
#2

Nu vet jag inte utan skriver vad jag tror.

Jag tror dom menar att du kommer bli undersökt inom 6 veckor. 

Det där med planera tror jag är nåt annat. Dom har inga bilder på det du har som det är idag. Så då ingen idag vet vad det är du har så planerar dom för olika alternativ, då du har vissa riskfaktorer.
Du kanske har en ofarlig cysta och då är det inte säkert att det behövs mer än första undersökning för det kan då bli så att dom tömmer den på en gång.
Om du har nåt annat, inte nödvändigtsvis en tumör så kommer du få genomgå flera undersökningar och provtagningar och kanske få ta bort vad det nu är.

Så jag tror att du kommer bli undersökt inom 6 veckor sen tar dom beslut efter det vad som ska ske. Eller menar du att det verkligen stod utskrivet i papperet att dom inte kommer utföra den utan bara planera.

Om du söker dig nån annanstans så har dom inte din historik så inte säkert att du vinner nåt på det.

.

Anonym
Anonym
2015-08-09 09:20
#3

#1: Jag har inte hittat någon som inte kräver remiss - om jag hittar en med kortare kö, kan jag be läkaren skicka remissen dit?

#2: Det stod att de för närvarande inte kunde planera någon vård men att uppskattade att de skulle kunna återkomma (oklart om vad, i och för sig) inom 6 veckor.

Jag vet mycket väl att det kan vara många saker som inte är cancer, men 6 veckor är lång tid i vissa sammanhang. 

Ingen har någon "historik" kring detta, så jag förstår inte varför jag inte skulle kunna vinna tid genom att hitta en klinik med kortare kö  (om det nu finns en sådan) och be läkaren skicka remissen dit.

annia1
2015-08-09 13:53
#4

Det sista du skrev i TS, om man kunde söka nån annanstans uppfattade jag som att du själv skulle ringa och beställa tid. Men om läkaren skickar remiss så är det nåt annat.

Det att dom inte kan "planera nån vård" vet jag inte vad det ska kunna stå för så ta och ring dit och fråga vad dom menar och om dom inte kan ge bättre tidsuppgift än så, så du får klart besked.

.

VildaVittra
2015-08-09 13:53
#5

#3 Var i landet bor du?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Gronstedt
2015-08-10 09:39
#6

#5: Norra Göteborg.

Annons:
VildaVittra
2015-08-10 16:20
#7

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Anonym
Anonym
2015-08-10 16:24
#8

#7: Japp, fick veta att de inte "får" ta emot remisser från Närhälsan, som våra vårdcentraler efter mycket omorganiserande numera heter.

VildaVittra
2015-08-10 16:32
#9

En bit att åka, men hör med dom: http://multiclinic.se/avgifter/

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Anonym
Anonym
2015-09-21 13:23
#10

Nu har jag i alla fall fått en tid för undersökning om en vecka, 7 veckor efter remissdatum. Ingen jag haft kontakt med har kunnat ordna det snabbare. En del av dem har uttryckligen sagt att de inte FÅR ta emot remisser från Närhälsan. Närhälsan-läkaren har varit ovillig att ställa om remissen, eftersom det inte går att komma snabbare fram någon annanstans. I alla fall inte enligt hen.

Under tiden har besvär och knöligheter brett ut sig både i själva bröstet och uppåt armhålan och smärtan är numera konstant och besvärande. Även det andra bröstet är påverkat. Det börjar bli svårt att tänka positivt. 

De inte tog inte mamma på allvar, när hon äntligen kom till skelettröntgen ett helt halvår efter att hon bett att få smärtorna undersökta var skelettet redan genomsatt med metastaser från bröstcancern och en ryggkota hade kollapsat. Hon fick inte heller de nyaste medicinerna, eftersom de var för dyra. All medicinering hon fick efter det fördröjde bara slutet, ingenting hjälpte henne att må bättre. Det är svårt att inte tänka på det när det molar som värst.

Det är så skönt att veta att resursbristen absolut inte påverkar patientsäkerheten i Västra Götalandsregionen. För det är ju det de brukar hävda, talespersonerna … (*ironi*). 

Jag VET att det inte måste vara cancer, jag är ju i övergångsåldern och det är normalt att brösten ändrar form och så vidare och så vidare, men ÄR det cancer har de här veckorna gjort enorm skillnad. Det ska bli skönt när nästa måndag är över och jag förhoppningsvis vet mer.

annia1
2015-09-22 03:29
#11

Inte för att slå bort att det kan vara cancer för det låter ju inge bra det du skriver. Men även cystor kan ju växa, så i bästa fall är det bara det. Och cystor verkar ha lättare att dyka upp i övergångsåldern när hormonbalansen ändras, om jag förstått det rätt. 

När det gäller smärtan så kan det ju "bara" vara nerver som kommit kläm och då kan smärtan stråla ut på fler ställen och/eller större område. Du skriver inte hur det andra bröstet är påverkat på för vis. Är det bara smärta eller känner du av knöligheter där också, är det "bara" smärta så kan det också bero på nerver som ställer till det. 

Tyvärr är det ju så med alla nedskärningar som lett till centraliseringar att väntetiden blivit längre på allt. Man tycker ju om det kan röra sig Om Cancer att det borde gå snabbare. Skönt att du fått en tid och inte behöver vänta längre.

.

Upp till toppen
Annons: