Annons:
Etikettfamilj-vänner-berörda
Läst 1437 ggr
Aleya
3/28/16, 3:09 PM

Hur hylla min mormor?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu i år är det hela 14 år sedan min mormor gick bort i cancer. Och kvar har jag ett virkat överkast som hon jobbade och slet med under sin livstid. Tyvärr känner jag väl att denna naturfärgade skapelse inte riktigt passar mitt hem. Har mycket lila och starka färger. Så jag undrar nu hur jag ska kunna förnya detta fina överkast så det hyllat mormor men passar mitt hem? Jag frågade t o m mamma om hon tror att mormor hade tyckt att det var ok, och det trodde hon. Så vad säger ni? Kanske inte passade här på cancer iFokus, men kändes som att det ändå har nått med detta att göra.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
Maria
3/28/16, 3:15 PM
#1

Om man har ett starkt (lila) färgat överkast eller tyg under så blir ju det virkade så att säga tvåfärgat.

Sedan går det ju att färga själva överkastet för jag gissar att det är i bomull.

Det är svårt sådant där när man vill behålla något som egentligen inte passar.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Aleya
3/28/16, 3:22 PM
#2

#1 Ja jag tänkte färga. Helst lite batik hade känts häftigt. Och det du just sa att det skulle vara nått under. Tänkte om man kunde sy fast något under. Ja jag har stora planer känns det som.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Maria
3/28/16, 3:30 PM
#3

Det låter spännande. Du får ta en bild när du är klar😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Aleya
3/28/16, 3:36 PM
#4

#3 ja jag hoppas bara inte mormor vänder sig i graven. (Jag och min morbida humor) Jag fick aldrig talangen med att sy, kan bli otroligt tokigt. Min mamma och mormor och gammelmormor var duktiga på detta med hantverk. Men jag är då totalt värdelös. 😂 Jo jag kan ju nåltova, men det går ju inte nåltova ett helt överkast. 😉 Jag la upp denna frågan i virkning också. Där borde det ju finnas nån som kan detta med färgning där. ☺ Mamma var ju så fräck en gång så vi beställde en virkad tröja från ellos. Men hon tyckte den var så dåligt viskade så hon skrev av mönstret och sedan skickade vi tillbaka tröjan. 😆 så kan man ju också göra. 😂

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Maria
3/28/16, 3:47 PM
#5

Jag tror mormor skulle bli glad att överkastet användes. Mode och smak ändras och att ta tillvara på framförallt handarbete är ju mycket bättre än att det blir liggandes i en låda.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Aleya
3/28/16, 3:57 PM
#6

#5 klokt skrivet. Jag hoppas bara att jag kan få till det snyggt. Får annars fråga svärmor hur man ska kunna sy fast detta på ett överkast. Annars funderar jag på att göra typ nått som liknar lapptäcke med vackra färger att sätta under.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
Adirfen
4/4/16, 2:13 PM
#7

Uppdatera gärna hur det går!

signemo
4/6/16, 5:43 PM
#8

Jag vet inte hur ni andra har det, men här har man ju oftast ett läckert rätt starkt färgat blankt glansigt tyg eller tunt överkast under det virkade.. I den färg man tycker är snyggt.  Inte fastsytt utan det ligger under.

Det har både farmor, mamma o jag haft. Nu har jag inget för dubbel säng  och kan inte visa, hittar inte heller när jag sökte på google. Men det är häftigt o snyggt iallafall.

Var rädda om varandra

Aleya
4/6/16, 6:25 PM
#9

#7 ska uppdatera då jag lyckas fixa detta #8 tänker samma. Men jag får se hur det ska fästas

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

signemo
4/7/16, 7:15 AM
#10

Du behöver inte fästa. bara lägg det under och sen det virkade uppe på.

Var rädda om varandra

Upp till toppen
Annons: