Annons:
Etiketthjälp-och-hjälpmedel
Läst 1593 ggr
JoDem
8/4/16, 7:58 PM

Vad äta - strålning av hals

Hej!

Jag är ny här och är här som anhörig till cancersjuk. Min man har tungbascancer med en metastas i lymkörteln. Han påbörjar nu sin tredje vecka behandling som består av daglig strålning (6ggr/v) samt cellgifter en gång i veckan. Nu har han verkligen ont av att svälja samt har tappat all smak. Vi försöker hitta saker som går att få ner och det är lite därför jag skriver här. Är det någon med erfarenhet av liknande behandling och som då även kan tipsa om föda som är lätt att få i sig? Just nu verkar kokosgrädde med proteinpulver och lite chiapudding vara det enda, men skulle ju givetvis behöva fler alternativ. 

Tusen tack på förhand 🌺

Annons:
annia1
8/4/16, 8:40 PM
#1

Har ingen erfarenhet av den sortens besvär.  Men jag brukar tipsa om näringsdryck som finns på apotek. Tog första länken som dyker upp vid sökning. Men kolla på ditt närmaste apotek vad dom har.
Kolla med din mans läkare för jag tror att det ska gå att få utskrivet på recept och som jag förstår så blir det då att ingå i högkostnadsskyddet så blir billigare i längden.

.

Maria
8/4/16, 8:42 PM
#2

Har han någon kontakt med dietist? Om inte annat så borde han få det omgående.

De kan skriva ut näringsdrycker som hjälper honom att få lite kraft.

Jag fick själv näringsdrycker t.om levererat hem när jag hade svårt att behålla mat.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

JoDem
8/4/16, 9:09 PM
#3

Förlåt, glömde ju skriva det, att han har fått näringsdrycker (hemlevererade :-)) och har kontakt med dietist.

Det är nog mer av annat man kan variera med som vi är ute efter. Idag provade han tofuglass, men det fick honom att vrida sig av smärta. 

Känner mig så förbannat hjälplös när han har så ont och allt bara smakar illa :-(

Maria
8/4/16, 9:29 PM
#4

Ah vad bra att han får näringsdrycker.

Går vanlig glass bra? Youghurt med honung eller något annat gott på kanske kan vara något?

Omelett är ju kanske något som är milt i smaken?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

annia1
8/4/16, 9:32 PM
#5

Har du en mixer av nåt slag så kan du ju mixa ihop/ner vad som helst (frukt eller annan sorts mat) och sen blandar i lite grädde eller buljong så det blir lättflytande.

.

Brommel
8/6/16, 11:13 AM
#6

För fem år sedan fick jag larynxcancer och cancern satt i stämbanden. Jag minns mycket väl smärtan i halsen och att smaken försvann. Jag åt en hel del filmjölk som var kall och lenande samt att den lätt gled ner. ( Lätt och lätt…snarare minst smärtsamt .). Fresubin, energidryck, ordinerades av dietist ochdet åt jag 3 till 4 gånger dagligen och gick inte ned i vikt. Sedan fick jag en glidspray som var vedervärdig och snabbt skippades. Det blev framförallt energidryckerna som gav kraft. Min situation var lite lättare för jag blev endast strålad och slapp cellgifterna som lär tära på kraft och ork. Lycka till! Smaken fick jag tillbaka ganska snabbt. Den sista juni tog jag sista strålen och  i början av augusti började smaken komma tillbaka. Lycka till!

Annons:
Halvdansken
9/21/16, 5:49 PM
#7

Min man hade munhålecancer, tumören satt under tungan, och han blev opererad och strålad (30 ggr). Han levde av näringsdrycker (Fresubin) och lite youghurt. 
Glass är mest socker, så det tycker jag inte man ska ge. 

Ledsen att säga det, men kör med näringsdryck, det är inte kul, men man överlever. Problemen går över, det toppar ca 1-2 veckor efter avslutad strålning. Sorry….

Möjligen om ni kan mixa äggula och grädde eller liknande? Det är protein- och energirikt. Släng ner lite d-vitaminer också.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Halvdansken
9/21/16, 5:54 PM
#8

Har han inte opererats? Min man fick tagit 7 + 9 lymfkörtlar (han blev opererad och strålad i två omgångar).

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Upp till toppen
Annons: