Annons:
Etikettalternativa-behandlingar
Läst 3187 ggr
Halvdansken
2016-09-21 17:45

Medicinsk Cannabis?

Det skrivs mer och mer om det, inte bara i cancer-sammanhang, men i många olika sjukdomar.

Cannabisoljan delas upp i 2 olika typer.
CBD - som (enligt förespråkarna) är smärtstillande, och förebyggande mot olika sjukdomar - även cancer -  och som man inte blir "hög" på.

TCH - som är den som man blir påverkad av, den narkotiska delen av cannabis, och som (enligt förespråkarna) kan vara med till att döda cancerceller.

Jag har alltid varit skeptisk mot nya wow-fantastiskt-här-är-lösningen alternativ, men ju mer jag läser, ju mer börjar jag tro på att det ligger nåt i det.  Det är tillåtet i en del länder, och i Danmark är CBD-oljan helt laglig att köpa, finns massor av webbutiker att handla från. TCH får man skaffa på lite alternativa vägar 😉

Men man använder ju narkotiska medel från andra växter ( tex opiumvallmon), varför är det då så underligt att använda medel från cannabis?

Vad säger ni? Skulle ni prova? Kan det ligga något i det? Är det bara folk som vill tjäna pengar? Borde det vara lagligt (THC), och kontrolleras av sjukhusen?

OBS. Jag förespråkar INTE fri marijuana, eller annan narkotika. Det är INTE det mitt inlägg handlar om.  Jag pratar om medicinsk användning.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
Aleya
2016-09-21 18:11
#1

Jag skulle inte testa detta då det inte finns några studier hur detta funkar med andra mediciner. Jag hade en bekant som var sjuk i cancer och hon blev erbjuden tabletter med thc i sig. Men man måste ha speciellt tillstånd och recept för att få detta. Men hon tog aldrig det. När det gäller CBD så vill jag att mer forskning ska komma om detta innan jag testar det. Jag tar inte heller naturläkemedel just av denna orsaken. Då jag går på flera olika mediciner och jag vet inte om det kan bli någon inte så bra reaktion mellan dessa. Men det är jag det.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Halvdansken
2016-09-21 18:54
#2

Det heter THC, inte TCH som jag skrev.  Det får ni ursäkta.  Slarv av mig.

Om jag, eller min man, haft cancer och fått beskedet "pallitativ vård", så hade jag provat rävgift om nån sagt att det hjälpt. 

Men visst kan man vara tveksam innan man vet mer. Så jag förstår att folk tvekar, speciellt om man tar annan medicin samtidigt. 
Vi funderar på att ge min man CBD i förebyggande syfte. Ska bara lista ut hur mycket osv.

#1. Hur gick det med din bekant?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Aleya
2016-09-21 19:06
#3

#2 hon är död sen 3 år tillbaka. Så det gick inte bra.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Halvdansken
2016-09-21 19:27
#4

Beklagar.  Så tråkigt.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Aleya
2016-09-21 19:39
#5

#4 Fast hon hade ju inte heller kunnat testa denna oljan då den inte ens var på marknaden då. Utan hon skulle få sina tabletter för värken hon hade. Men jag minns inte vad tabletterna heter men att dom inte finns i sverige om inte patienten har alla dessa papper ifyllda osv. Utan man får detta utskrivet i samband med typ cancer och smärta som den ger.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

smileyyy
2016-09-28 13:05
#6

Jag hade hjärncancer och valde bort cellgifter och strålbehandling.. Läkarna gav mig 3-5år MED cellgifter och strålbehandling.. Jag åkte till Amsterdam och fick RSO olja (stark cannabis olja) 3mån senare var jag helt cancerfri.. Jag tror inte att det funkar, jag VET att det funkar. Iaf på mig och många som jag fått kontakt med. Cellgifter = dödar ALLA celler, även de bra. Cannabisolja = finns naturligt i kroppen, du boostar ditt egna immunförsvar och stryper syretillförseln till SJUKA celler. Klart man blir hög av det.. Men jag blev mer hög av alla morfintabletter de skrev ut o proppade i mig! Och de göra ingen nytta mer än smärtlindring. Ni som säger att det behövs mer forskning får ta upp huvudet ur sanden och läsa lite. Finns 1000tals vetenskapliga tester och 1000tals videos ifall ni inte orkar läsa.

Annons:
Maria
2016-09-28 16:45
#7

#6 Du får gärna länka till en korrekt, godkänd vetenskaplig studie där cannabisolja botar cancer.

Videofilmer ger jag inte mycket för.

Att du hade hjärncancer säger inte särskilt mycket heller. Det finns en mängd olika slags tumörformer som kan drabba hjärnan, Alla behöver heller inte vara av den elaka sorten. Har man i ditt fall tagit någon biopsi för att påvisa vad det var för cancer du hade?

Jag tycker självklart att man kan överväga cannabis i medicins form om det visar sig ha effekt

Att därifrån släppa lös cannabis så att fok självmedicinerar vore inte så klokt tycker jag.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Halvdansken
2016-09-28 22:03
#8

Vi provar, och har köpt 20% CBD, som vi blandat i honung. (Det smakar inte så gott).  Oavsett vad, så tror jag inte det är farligt och min man går inte på andra mediciner. Det ska verka förebyggande.

Vi får se.  Värt att pröva, tycker jag.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Amasone
2016-09-30 11:24
#9

Jag skulle också gärna vilja se peer review studier om att cannabisolja botar cancer. Finns många som intygar att det botat dem, och det är ju fantastiskt om det är så, men de som inte blev botade kan ju av naturliga skäl inte berätta det. Som halvdansken skrev, om inget annat hjälpt skulle jag ta rävgift om nån sa att det funkade, men jag skulle inte våga byta ut sjukhusbehandlingarna mot cannabis idag. Jag skulle vara villig att ta cannabisolja mot smärtor när annat inte funkar.

annia1
2016-10-01 16:46
#10

Vet inte riktigt hur jag ska formulera mig för att få det rätt.

Ja det skrivs en del av cannabis oljan och att den ska hjälpa mot cancer, men det finns inga vetenskapliga bevis idag att den olja man själv kan köpa har någon effekt. 

Däremot så forskas det på cannabis oljan kommer inte ihåg om det är THC eller CBD, eller ja det är nåt som är syntetiskt framställt som ska ha liknande effekt som det plus att det ingår även ett par andra delar i det som det forskas på och det ska ha visat ha effekt på cancerceller i labförsök. OBS i lab och på cellnivå.

Jag läste det för några år sen och det sas då att de skulle börja med djurförsök för att se om det även hade effekt då, men vet inte om dom kommit så långt eller vad det  ev gett för utslag.

Det ska även ha getts till en person som hade hjärncancer och det inte fanns nåt mer att göra. Där sprutades det in en mängd direkt i själva tumören. Tumören ska ha krympt något, men den försvann inte trots att dom gav det i själva tumören. Dom trodde att personen fick lite längre levnadstid, men dog så småningom i alla fall.

Det jag har sett när det skrivs om oljan som man själv kan köpa och det hänvisas till vetenskapliga studier att när man börjar rota lite i det hela så är det det forskas på som det egentligen gäller. Så den oljan man själv kan köpa har inte jag hittills sett att det faktiskt forskas på.

Så ja det forskas om det och det har visat effekt i lab, men det är inte samma som det man kan köpa själv. Men dom som hänvisar till oljan drar växlar på att det forskas inom området och sätter = tecknen mellan de båda och då låter det ju bra.

När det gäller att det ska finnas 1000 tals vetenskapliga tester, knappast sannolikt för det finns det väl inte på vanliga läkemedel/behandlingar. Så att det skulle finnas så mycket belägg att oljan funkar utan att det slagit igenom bland allmänheten och sjukvården är inte sannolikt.

När det gäller dessa filmer som det alltid hänvisas till. Jag har sett rätt många filmer där personer talar om att dom botat sin cancer med oljan. Men när man granskar alla dessa jag sett så har de genomgått traditionell behandling först och använt oljan Efteråt.

Jag skulle gärna se att smileyyy tar fram säg 10 filmer där det verkligen är personer som enbart använt oljan. Och en fördel om det även tas fram text för finns det filmer så finns det oftast text man kan läsa.

Det du halvdansken gör eller snarare din man är nog mer det korrekta sättet. Går jag på det jag läst om oljan så finns inga bevis om den överhuvudtaget när det gäller cancer, men om den gör nytta så är det mer på de ev celler som din man kan ha i kroppen.

Det finns medicinsk cannabis som man kan få utskrivet, men det ges i första hand till personer som har MS och det kan ges om jag kommer ihåg rätt till cancerpatienter som har dålig aptit och/eller blir illamående av behandlingarna. Det är som jag förstår nåt som läkare ansöker hos socialstyrelsen för att få skriva ut, men osäker på om det fortfarande är så idag.

.

ionah
2016-11-03 17:02
#11

Om man får vara lite tråkig så finns det vissa cancerformer som ses i högre utsträckning hos cannabisrökare. Testikelcancer t.ex.


Halvdansken
2016-11-03 22:32
#12

#11. Klart att man ska vara kritisk, det som intresserar mig är att det tydligen verkar finnas en hel det verksamma ämnen i cannabcis som kan användas inom sjukvården. Kanske på ett eller annat sätt också i cancerbehandling. 
Min man fick  morfin mot smärtorna när han strålades, det kommer också från en växt. men de som överdoserar i parker och ruffiga lägenheter kan dö av det.

Tycker bara det är synd att man avskriver det, för att det finns de som missbrukar.
Här i Danmark har det blivit en stor debatt. Ett apotek tillverkar sin egen olja (!) och det finns läkare som skriver ut det till patienter, främst som smärtstillane.

Lite anarki här nu!

Hatar cancer och älskar vårlökar.

ionah
2016-11-04 08:48
#13

Hur tycker ni att oljan fungerar?


Annons:
Halvdansken
2016-11-04 10:41
#14

Vi märker inte riktigt något av det, men min man har ju inte ont. Så det vi hoppas på är att det har en förebyggande effekt, stärker immunförsvaret så att cancern inte kommer igen.
Det smakar äckligt, men man vänjer sig.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Denna kommentar har tagits bort.
Upp till toppen
Annons: