10 Allmänt, övrigt

Vilken cancer mest skrämmande?

2018-03-23 13:12 #0 av: Maria

Många har ju en form av cancerrädsla och själva ordet cancer är ju ganska laddat och inget man önskar sig precis.

Är det någon särskild cancerform ni är mest rädda för?

/Maria

Anmäl
2018-03-23 13:16 #1 av: tlover

Skelettcancer, har hört att det är den, eller iallafall en av dom cancerformer som gör mest ont

Vad vill du läsa om i månadens tema inne på Te ifokus?
Vill du testa något nytt? testa provpåsar
Missa inte Te ifokus engelska lillasyster, Tea savvity

Anmäl
2018-03-23 13:42 #2 av: Lonaa

Beror lite på. Eftersom vi har bröstcancer i släkten så ligger det förstås nära till hands för mig personligen, så att säga, men om man syftar på den cancer jag tycker är vidrigast så räknas nog skelettcancer och lungcancer dit.

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie
Toktantens dagbok - Om hästar, hundar och livet i största allmänhetBlomma

Anmäl
2018-03-23 13:48 #3 av: Maria

Jag har alltid tyckt att elak hjärntumör låtit bland det värsta och så åkte jag på det själv.
Innan visste jag heller inte hur många varianter det finns och att läget har så stor betydelse och att prognosen kan vara allt från god till katastrof.

/Maria

Anmäl
2018-03-23 13:49 #4 av: MonicaLagerquist

Njurcancer och skelettcancer.  

S*Blå Katten Cornish Rex och La Permuppfödning.

Anmäl
2018-03-23 14:00 #5 av: Lonaa

#3, Jo, maligna hjärntumörer skrämmer mig lite, fast det nog är några av de cancerformer jag vet minst om. Där tror jag dessutom att många har helt fel uppfattningar om symtom och hur de yttrar sig. Grundar man sig på hur det brukar utspelas på film så blir det liksom inte särskilt faktabaserat...

Anmäl
2018-03-23 14:03 #6 av: Aleya

Skulle nog säga vulvacancer. Känns himla inte najs.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Anmäl
2018-03-23 14:05 #7 av: Maria

#5 Att dessutom beniga tumörer kan vara minst lika farliga beroende på placering var ingenting jag hade reflekterat över.

/Maria

Anmäl
2018-03-23 14:20 #8 av: Lonaa

#7, Nä, precis!
Sen kan jag tänka mig att cancer i könsorganen har ett extra stigma, det är på något sätt fortfarande tabu att prata om...

Anmäl
2018-03-24 06:34 #9 av: Maria

#8 Ja det tror jag också.

/Maria

Anmäl
2018-04-01 17:06 #10 av: Lillyrod

Malignt melanom är nog den mest skrämmande för mej. Flera människor i min omgivning vars helvete börjat med det och sen fortsatt i hur många olika former som helst. 

Både en kollega och en nära släkting som börjat med att ta bort ett melanom och nu 20 år senare är nära slutet. Den ena i skelettcancer och den andre med hela hjärnan full av metastaser. 

Malignt melanom försvinner inte, den tar bara en paus ibland som det verkar.

Anmäl
2018-04-01 17:39 #11 av: Maria

Malignt melanom går att bota om det upptäcks i tid.

/Maria

Anmäl
2018-04-01 17:47 #12 av: Lillyrod

Jag känner ingen som inte fått tillbaks i form av metastaser i någon annan del av kroppen. Min släkting tog bort ett melanom för 18 år sedan. Han har varit friskförklarad och för några månader sen dök det upp igen i form av metastaser i lungor och hjärna. De har gentestat metastaserna och de är från melanomet som togs bort då.

Ett botemedel mot detta vore inte helt fel.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.