Annons:
Etiketthjälp-och-hjälpmedel
Läst 617 ggr
[QASIK]
2019-10-15 16:30

Finns det någon privat datortomografimottagning?

Min mamma har återkommande urinblåsecancer och även någon form av melanom på benet som återkom två ggr (ej malignt).

För några veckor sedan var hon utomlands och behövde uppsöka läkare där pga smärtor på höger sida. Efter ultraljud på flera av hennes organ fann läkaren bl.a en liten cysta på hennes njure. Han trodde inte att det var orsaken till smärtan men skrev instruktioner att hon ska be om datortomografi så att de kan utesluta cancertumör.

Att det är vanligt med vattencystor på njurarna, särskilt vid urinblåsecancer visste mamma. Men den här läkaren verkade bekymrad och misstänkte att det inte var vatten i cystan. 

Jag hämtade en sjuk mamma på flygplatsen och tog henne direkt till akuten. Hon hade ont och var både rädd och kraftlös. Efter drygt 7 timmar kom läkaren och sa att hon inte hade infektion i cystan. Han ansåg inte att det var akut med datortomografi och ifrågasatte den andre läkarens oro då det är omöjligt att se om det är vatten eller annat i cystan via ultraljud. Så vi åkte hem och hennes husläkare bokade in tid för datortomografi nästan två månader senare. 

Nu är mamma helt knäckt. När hon frågade varför de inte kan göra det tidigare och om det är för att hon är gammal, så blev läkaren stött. Läkarens chef ringde och skällde ut mamma för att ha antytt att läkaren hade agerat oetiskt, och sa att hon är välkommen att byta husläkare om hon inte är nöjd med dem. 

Nu är det så att min mamma är världens snällaste varelse. Hon i princip ber om ursäkt för sin existens ibland, men här var hon verkligen rädd. Överläkaren sa att eftersom akutläkaren inte hade skrivit "angeläget" utan bara "grundligt", så såg vårdcentralen inget skäl till att boka in henne tidigare.

Idag är det 5 veckor kvar och mamma är mycket uppgiven.  Så jag undrar om någon här vet ifall det finns någonstans där man kan bekosta en egen datortomografi?

Annons:
Maria
2019-10-15 17:35
#1

Privatsjukhus finns lite här och där beroende på var man bor. Även där kan det ju vara väntetid så innan besök och ställningstagande så kan det ju också dröja.

Du kan ju alltid ringa runt och fråga.

Jag själv har varit i liknande situationer och alltid blivit glad när det dröjt lite för då har jag antagit att de inte tycker det verkar så akut😉 så vi reagerar ju alla så olika.

Vårdgarantin ska ju gälla och den är tre månader.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[QASIK]
2019-10-15 18:33
#2

Ok. Jag får kolla runt, för jag litar på hennes intuition som hittills har varit korrekt alltför ofta.  Mamma har tyvärr dåliga erfarenheter då både melanomet och urinblåsan inte undersöktes korrekt, utan först när vi barn ordnade med andra läkare och tester som då lades fram, som man beslutade att operera. Sen gick det bättre när just dessa återkom.

Lona
2019-10-15 18:55
#3

Carlanderska i Göteborg gör det i alla fall men jag kan tänka mig att det kostar en rejäl slant. https://carlanderska.se/verksamhet/rontgen/ Det borde finnas alternativ närmre Stockholm också, tänker jag? (Såg att du bor där fast det behöver ju inte gälla din mor.) Ett alternativ kan vara att göra det utomlands. Man ska väl inte jämföra rakt av men tex så är veterinärvård betydligt billigare i andra länder, det kanske gäller även på humansidan? Det är trots allt i princip samma kunskap och utrustning. Dessvärre funkar vårdgarantin sällan, det hjälper ju inte att man har rätt att få en tid när det inte finns några… Håller tummarna för din mamma! ❤️


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Upp till toppen
Annons: