Cancer iFokus

Cancer

Etikettnyheter-forskning
Läst 6713 ggr
Lena1971
2009-12-12 19:37
0

Nyheter om bröstcancer

Det låter inte så revolutionerande, men en studie har gjorts för att utvärdera cellgifters effekt på östrogenberoende bc.

De kvinnor som bara fick Tamoxifen hade högre återfallstal än de som också fick cytostatika.

Mer förvånande (för mig iaf) var att kvinnor som tar bifosfonater mot benskörhet mer sällan får bröstcancer. Och när de får det blir det i lindrigare former, med bättre prognos.

Resultatet syntes på kvinnor som ätit bifosfonater i ett år eller mer. Men än har de ingen förklaring till resultatet.

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

Lena1971
2009-12-22 14:46
0

Tråkiga nyheter för oss som inte fyllt 35 före diagnos:

Under 30 års ålder är risken visserligen liten att drabbas av bc, men prognosen är mycket sämre. För kvinnor under 35 är risken att dö av sin bröstcancer 1 på 4, för kvinnor över 35 är den 1 på 6.

Information från Dagens Medicin.

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

Lena1971
2010-01-18 15:13
0

Sekundärt lymfödem är tyvärr vanligt efter en bröstcanceroperation. Nu har man tittat på om sjukgymnastik kan hjälpa till att förebygga ödem, och det var stor skillnad!

Studien gjordes på kvinnor som antingen fick information om lymfsystemet och råd om att undvika ödem, eller samma information plus träning och lymfdränage. I första gruppen utvecklade 25% lymfödem, och i andra 7%. Dessutom tog det längre tid för första gruppen att få en diagnos.

Länk.

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

Lena1971
2010-02-12 14:02
0

Det är vanligt med depressioner efter en cancerdiagnos. Så många får antidepressiv medicin utskriven.

Läkemedel som innehåller paroxetin kan dock blockera effekten av tamoxifen, enligt en kanadensisk studie. Paroxetin är ett SSRI-preparat, selektiv serotoninåterupptagshämmare.  

Som tur är finns det andra antidepressiva läkemedel att välja på.

Länk till Dagens Medicin.

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

Lena1971
2010-02-21 23:50
0

Acetylsalicylsyra kan förhindra återfall i bc. Störst effekt hade de kvinnor som åt smärtstillande 2-5 gånger per vecka.

Så här står det på Dagens Medicin:

Orsakerna bakom minskningen är inte helt klarlagd. Acetylsalicylsyra och andra antiinflammatoriska läkemedel, NSAID, hämmar enzymet COX-2 och minskar prostaglandinnivåerna, och tidigare studier har visat att detta kan minska tillväxten hos cancerceller. Effekten på COX-2 systemet minskar också cytokinresponsen hos metastaser och stimulerar immunförsvaret, enligt forskarna.

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

Lena1971
2010-03-07 23:00
0

Väntetid mellan operation och strålning påverkar återfall i bröstcancer.

Kvinnor som genomgår operation och radioterapi, men inte får cellgifter, har bättre chanser om strålningen påbörjas inom sex veckor efter operation. Efter den väntetiden syns ökad risk för återfall dag för dag.

Jag tror inte väntetiden blir så lång hos oss? I USA riskerar väntetiderna att bli längre om man är äldre, har spridning till lymfkörtlarna eller har låg inkomst.  

Källa

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

Lena1971
2010-04-11 21:08
0

Multivitaminer ökar risken för bröstcancer, enligt en artikel på dn.se.

Kvinnor som äter multivitamintablett dagligen ökar sin risk för bröstcancer med 19%.

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

Halvdansken
2010-04-17 15:00
0

Varför är det en större risk om man är under 35 år? Pga östrogenet? Men då borde ju åldersgränsen ligga högre tycker jag?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Lena1971
2010-04-17 20:59
0

Du tänker på #1?

Såhär skriver de i artikeln:

_- Vi tror att det har något att göra med själva aggressiviteten i tumörerna som finns hos de unga kvinnorna, säger Hanna Fredholm, en av forskarna bakom studien, till TT.
_Att bröstcancer oftast upptäcks sent hos unga kvinnor kan vara en annan förklaring.

Jag undrar om östrogenet också kan spela in. Brösttumörer är ju ofta östrogenberoende, och unga kvinnor har väl högre östrogenhalter? Jag har för mig att det avtar gradvis redan innan klimakteriet, men det kan vara fel.

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

Lena1971
2010-04-24 21:15
0

Största risken för bröstcancer förutom hormonterapi är övervikt. Antagligen beror det på att östrogen produceras i kroppsfett, och östrogen ökar bröstcellers celldelning.

Studeien gjordes på kvinnor som passerat klimakteriet. Men när man går upp i vikt under livet verkar inte spela roll. Viktökning innebär alltid ökad risk.

Ännu ett gott skäl att snöra på sig löparskorna?

Källa Nyfiken Vital

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

Lena1971
2010-06-12 20:26
0

En stråldos eller flera veckors strålning?

Det har gjorts en studie på kvinnor över 45 med tidigt upptäckt bröstcancer. En del av kvinnorna fick genomgå den vanliga behandlingen, med flera veckors strålning. Andra fick bara en stråldos i samband med operation.

Återfallsrisken var nästan lika liten i båda grupperna. Lång radioterapi verkar alltså onödigt. Fördelen med en stråldos är förstås att det är betydligt mindre risk för skada på närliggande organ.

Källa dn.se

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

Lena1971
2010-06-15 14:02
0

Jag har tidigare läst att kaffe ökar risken för bröstcancer, om man dricker mycket kaffe. Jag minns inte hur många koppar per dag som var tillåtna enligt den artikeln.

Nu läste jag på dn.se att kvinnor som dricker minst fyra koppar kokkaffe varje dag får ett skydd mot bc. Detta pga de fettsyror som det finns mycket mer av i kokkaffe än i bryggkaffe.

Kokkaffe kan skydda mot bröstcancer

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

Lena1971
2010-06-15 14:33
0

Jag länkar hit första tråden om kaffe och bröstcancer, som säger max fyra koppar om dan.

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

Lena1971
2010-08-28 20:27
0

Alkohol, så lite som ett glas vin om dagen, ökar risken för lobulär bröstcancer. Två glas vin om dagen dubblerar risken för bröstcancer. Däremot verkar vin inte påverka duktal bröstcancer, som är den vanligaste formen.

Källa Aftonbladet

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

Lena1971
2010-08-29 18:32
0

Lobulär bröstcancer utgår från bröstkörteln, medan duktal utgår från körtelgången. Duktal bc är vanligare än lobulär, men lobulär ökar mest.

Det beror antagligen på det östrogen/progesteron kvinnor äter i övergångsåldern. Det ökar nämligen risken för lobulär bc, mer än för duktal, enligt läkemedelsvärlden.se.

Värt att komma ihåg är att kvinnor som får klimakteriebesvär lever längre och med högre livskvalitet om de äter östrogen, trots att fler drabbas av bröstcancer. Mer om det i den här tråden.

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

Speedy
2010-09-07 21:42
0

Läste på aftonbladet där en onkolog skrev att p-piller och andra hormoner inte ökar risken för bc, men min läkare säger tvärtom? Vad ska man tro?

Lena1971
2010-09-12 13:53
0

#15 Jag vet inte ordentligt. Jag ska se om jag kan hitta vettig information någonstans. Själv skulle jag lita mer på min läkare än på en artikel i Aftonbladet.

P-piller har blivit bättre sen de första togs fram, så de är inte lika farliga idag som förut. Men vad jag vet ökar de fortfarande risken för cancer, olika sorters cancer för olika typer av p-piller. 

Hormontillskott ökar risken för cancer men förbättrar livskvaliteten, så där får man göra en personlig avvägning.

Ett tips: det finns p-piller för män också!

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

Speedy
2010-09-24 03:12
0

#16 Finns det p-piller för män? Det visste inte jag.. det är ju jätte bra om det finns. Går man bara till någon ungdomsmottagning då? :)

Lena1971
2010-09-25 11:45
0

#17 Oops, det var helt fel…

Det har pratats om p-piller för män i så många år, så jag var helt säker på att de var ute på marknaden vid det här laget. Själv är jag ute ur den världen, så jag har tyvärr dålig koll.

Nu när jag läser på nu ser jag att de inte är tillräckligt säkra än, vad gäller biverkningar och långtidseffekter. (När p-piller togs fram för kvinnor fanns inte något strikt regelverk, annars hade det nog inte heller funnits…)

Hur som helst, olika p-piller ökar risken för  olika biverkningar, så om din läkare säger att det finns p-piller som inte påverkar risken för bröstcancer, då stämmer det säkert.

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

Lena1971
2011-02-09 20:46
0

En ny amerikansk studie visar att lymfkörtlar opereras bort i onödan vid bröstcanceroperationer.

Man brukar göra ett portvaktstest, och om portvaktskörteln är smittad tar man fler lymfkörtlar. I den nya studien testade man att bara ta portvaktskörteln, och jämförde med den vanliga rutinen. Femårsöverlevnaden i båda fall var 92%.

Att ta bort lymfkörtlar kan leda till smärta, kramper eller i värsta fall lymfödem. Så det låter i mina öron väldigt bra att man kan lämna dem.

Svenska rutiner kommer inte att ändras, åtminstone inte än.

Läst på Dagens Medicin

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

Pyttelite
2023-08-02 21:54
1

Med hjälp av AI, artificiell intelligens, kan fler fall av bröstcancer hittas allt tidigare, visar en ny svensk studie. – Resultatet är förvånansvärt bra, säger Kristina Lång, docent vid Lunds universitet.

Läs mer här:

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/studie-mammografi-med-ai-hittar-20-procent-fler-brostcancrar

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Med hjälp av AI, artificiell intelligens, kan fler fall av bröstcancer hittas allt tidigare, visar en ny svensk studie. – Resultatet är förvånansvärt bra, säger Kristina Lång, docent vid Lunds universitet.
Pyttelite
2023-08-10 11:05
0

AI-stödd screening är ett säkert alternativ till dagens traditionella dubbelavläsning av radiologer och kan minska arbetsbördan för en hårt belastad profession. Det visar nu en prospektiv, randomiserad studie som undersökt hur säkert det är att använda AI i mammografiscreening. Studien som letts av forskare från Lunds universitet publiceras i The Lancet Oncology.

Läs mer här:

https://www.lu.se/artikel/ai-stodd-modell-saker-mammografiscreening

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

AI-stödd screening är ett säkert alternativ till dagens traditionella dubbelavläsning av radiologer och kan minska arbetsbördan för en hårt belastad profession. Det visar nu en prospektiv, randomiserad studie som undersökt hur säkert det är att använda AI i mammografiscreening. Studien som letts av forskare från Lunds universitet publiceras i The Lancet Oncology.