Behöver jag oroa mig?
Hej! Jag väljer att vända mig hit då jag har prövat allt jag bara kan komma på. Jag insjuknade i måndags, då jag upptäckte en kliande prick/utslag. Under veckans gång har det blivit fler och det har spridit sig till lår, bröst och mage, även några få kring ögon och på kinden. Jag sökte mig till vårdcentralen eftersom att det utvecklades och kliar något fruktansvärt. Tänkte först att det kunde vara någon läkemedelsallergi men doktorn trodde inte det och skickade hem mig med Cetirizin mot klådan. Tabletterna har inte hjälpt och klådan blivit värre, det gör ont nästan som att dessa "utslag/prickar" äter mig utifrån och in. Sökte mig till vårdcentralen igen där dom denna gången tog blodprov osv som såg bra ut. Blev hemskickad med antibiotika och tavegil. Nu har jag tagit de i några dagar och det fortsätter att bli värre, större och fler. Jag har försökt med allt från filmjölk till lokalbedövande och INGET hjälper. Varför jag väljer att skriva här är för att både min mamma och min mormor har tidigare haft cancer, framförallt min mormor som hade hudcancer som betedde sig på samma sätt som mitt. Jag försöker att utesluta allt och vill ju verkligen inte behöva oroa mig för något sånt här. Värt att nämna är att jag precis varit på Cypern, där jag blev solbränd som jag aldrig tidigare blivit. Jag är lite av en soldyrkare och är väldigt oförsiktig av mig när det gäller solning, har ofta ingen eller väldigt låg solskyddsfaktor.. Fick blåsor från solbrännan som jag fjällade av bara någon dag senare. Jag hoppas nu att någon här kan hjälpa mig att utesluta eller konstatera vad detta kan vara.. Det är så otroligt plågsamt så jag har tappat min livslust.. :(
Eftersom inte antibiotika verkar hjälpa så tycker jag du ska vända dig till din VC igen.
Talade du om att du varit på Cypern nyss?
Annars vore det kanske en idé att få en remiss till en hudläkare.
/Maria
Håller med det Humlan skriver

Var iväg till Akuten och de hade inte en blekaste aning om vad det var för något, tur i oturen kanske.. Fick en kräm som jag skulle smörja med morgon och kväll, och fick även Atarax mot klådan.. Får se hur det går helt enkelt.. Tack för svar!
Ser ut som vattenkoppor tycker jag. Har du det över band så att det följer en nerv så är det bältros.