Cancer iFokus

Cancer

Läst 92 ggr
Edliv12
2022-12-09 22:32
1

Följder efter barncancer

Hej, jag är 15 år och blev diagnostiserad med hodkins lymfom för lite mer en en månad sen. Jag har nu börjat tänka mer på framtiden och komplikationer som man får efter. Är det större eller mindre risk att den kommer tillbaka efter jag blivit frisk nu efter jag har haft det som barn? Och jag har ju fått höra att man överlever, men om det kommer tillbaka, vad är chansen då? Jag undrar också med andra cancerformer. Kommer det vara mindre chans att jag får det nu efter jag fått cellgifter? Jag är jätte tacksam för svar oavsett om du är osäker eller inte!

Maria
2022-12-10 07:24
3

Det här är omöjligt att svara på.
Jag tycker du ska ta och skriva ner alla dina frågor och funderingar som kommer efter hand för jag förstår att allting inte kommer på en gång.

Allas sjukdomar är ju så olika och behandlingen utformat efter just dig.

Ta med alla dina frågor till vården för jag gissar att du har ett team runt dig.

Försök att inte googla för mycket utan ta dina frågor med din egen läkare som är bäst på just dig😉

/Maria

Maria
2023-04-03 15:49
0

Har du fått några svar på dina funderingar?

/Maria

Edliv12
2023-08-04 21:31
0

#2: hej förlåt för sent svar. Nej inte riktigt, läkare har en tendens att vara otydliga och inte vilja svara på frågor eftersom att man inte kan veta, vilket jag förstår. Men jag tänker mer på chanserna… men tyvärr inget svar.

Maria
2023-08-05 07:15
1

Så trist. Visst finns det många frågor som inte ens läkaren besvara men då är det bättre att man säger att man inte vet.

/Maria

• Redigerat 2023-08-05 07:39 av Maria