Cancer iFokus

Cancer

Etikettpersonliga-berättelser
Läst 6678 ggr
Chestnut
2012-09-29 16:47
21

Livmodercancer

Hej!

Jag undrar om det finns någon här med erfarenhet av livmodercancer? Tips till anhöriga?

Med vänliga hälsningar
Chess

[mia-38]
2012-09-30 21:23
0

Är det livmoderhalscancer du menar?

Och tips till anhöriga..Menar du hur man ska/kan förhålla sej till den cancersjuke eller råd och tips till er?

Chestnut
2012-10-01 09:15
0

Nej, menar livmodercancer, cancer corpus uteri.

Tycker att det är svårt att hitta information trots att det tydligen är väldigt vanligt med den sortens cancer. Obestämd 1177.se och dyligt säger mig inte så jättemycket…

Med vänliga hälsningar
Chess

Lena1971
2012-10-01 12:32
0

Om du har specifika frågor kan du ju testa fråga doktorn på bms.se. Där kan man söka bland andras frågor och svar också.

Tips till anhöriga är egentligen bara att finnas där, fortsätta umgås som vanligt, försöka lyssna om hon vill eller inte vill prata. Om man själv orkar lyssna förstås. Det är inte alltid lätt att vara stark anhörig! Det viktigaste för den som vill vara en god vän är att hålla kontakten. Eller var det någon annan typ av tips du menade?

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

JereMina
2012-10-05 00:41
0

Min svärmor hade livmodercancer och hade turen som läkarna sa att allt låg som inkapslat o livmodern och inget växte utanför. De tog bort livmodern och äggstockarna för säkerhets skull, hon var då 62 år. Hon fick strålning 2 gånger och sedan var hon frisk och levde 14 år till.

Brommel
2012-10-05 18:37
0

Min mamma hade cancer i livmoderhalsen och befann sig i fjärde stadiet när hon påbörjade strålbehandling i Uppsala. Hon fick 22 strålar och ett par s k inlägg. Det här var på 70-talet så hon strålades med Betatron-kanon och inläggen var jobbiga men hon klarade sig och lever ännu!! De sade något om virus i samband med denna cancer

skotty
2012-10-06 05:31
0

Min mormor hade livmodercancer. De opererade bort allting och hon fick cellgifter. Tyvärr röntgade dom inte henne ordentligt så de såg inte att det fanns spridning till urinblåsan och lymfköttlarna, och efter tre års kämpande dog min mormor i hjärtinfarkt. Vet inte hur det hade gått om dom hade undersökt henne ordentligt, ingenting jag vill tänka på direkt..

Chestnut
2012-10-06 09:53
0

#5 Livmoderhalscancer är ofta sammankopplade med HPV virus vilket livmodercancer inte är. Glad

Söker väl framförallt lite grann efter tips på hur de med den cancerformen mår efter operationen, av ev cellgifter, strålning osv och hur man som anhörig kan stötta.

Förresten, finns det någon dold grupp här på cancer.ifokus där man kan skriva av sig lite mera privat?

Med vänliga hälsningar
Chess

Lena1971
2012-10-07 09:39
0

Det finns en dold grupp, Chestnut, jag lägger till dig i den!

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

Chestnut
2012-10-07 13:40
0

#8 Tack Lena, har hittat in dit nu Glad

Med vänliga hälsningar
Chess

Pyttelite
2023-08-27 09:12
0

Från och med i höst kommer sörmländska kvinnor att kunna screena sig själva för livmoderhalscancer. Regionen hoppas att självprovtagningen ska leda till att fler lämnar ett prov. – Det är viktigt att vi får en tidig upptäckt av livmoderhalscancer, säger Chatarina Strömbäck, verksamhetsutvecklare på kvinnoklinikerna.

Läs mer här:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/region-sormland-infor-sjalvprovtagning-for-cellprov

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Från och med i höst kommer sörmländska kvinnor att kunna screena sig själva för livmoderhalscancer. Regionen hoppas att självprovtagningen ska leda till att fler lämnar ett prov. – Det är viktigt att vi får en tidig upptäckt av livmoderhalscancer, säger Chatarina Strömbäck, verksamhetsutvecklare på kvinnoklinikerna.