Cancer iFokus

Cancer

Etiketterallmänt-övrigtfamilj-vänner-berördahjälp-och-hjälpmedel
Läst 227 ggr
Lona
2024-04-24 18:27
1

Cancerdiagnos - stöttning?

Jag har en 80-årig vän som för fem(?) år sedan fick ca i bla urinblåsan som opererades bort, jag tror även att en del av ena njuren skadades/togs bort. Lång historia men nu har ca i alla fall kommit tillbaks.
Ena njuren är drabbad och skulle behöva tas bort, den andra är skadad och fungerar till 30 %. Såvitt vi förstår har han inga metastaser.
Läkarna bedömer att en operation eller annan mer ingripande behandling är för påfrestande och möjligen skulle förlänga livet något men försämra livskvalitén väsentligt. Redan nu är den låg, min vän ligger mest och sover och vill och kan inte äta. Vad som beror på cancern och vad som beror på depression eller något annat vet vi inte.
Som det ser ut nu så ska han tillbaks för rtg om tre månader (koll efter metastaser tror vi) men annars får vi ingen information alls.
("Vi" är min vän med cancern, hans fru som är en av mina närmaste vänner och jag. Jag är väl snarare bollplank än involverad i undersökningar/behandling.)

Det måste ju gå att få ett vettigt besked och en trolig prognos? Att cancern är letal, ja, och naturligtvis är det svårt för läkarna att bedöma tiden men hur det brukar gå? Är han borta innan sommaren eller om fem år?
Är han så dålig nu för att njurarna i princip är slut eller beror det på något annat?
Hur ser förloppet ut och kan man få hjälp för att underlätta/förlänga? Dialys? Psykiskt stöd, både för honom och anhöriga? Smärtlindring i slutskedet?

Är det inte rätt konstigt att bara säga till en patient att "Cancern är tillbaks, du är i för dålig kondition för att operera/ge cytostatika/stråla, vi ses om tre månader, hej då!"?

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Magi-cat
2024-04-24 18:49
1

Tråkigt när det är så dåligt med information i en så viktig fråga och avgörande skede om man ska kunna göra något.

Det borde gå att få en "second opinion" och tydligare besked.

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Maria
2024-04-24 19:28
1

Har du som vän möjlighet att följa med vid besök. Gissar att även hustrun är äldre, chockad och kan ha svårt att ta in information?

/Maria

Lona
2024-06-21 20:42
1

Så, här står vi nu. Efter att hustrun tjatat på primärvården för att maken inte kan behålla någon mat, har dåligt allmäntillstånd och svår värk så fick vårdcentralen i veckan besked från urologen att mannen har några månader, sannolikt högst tre, kvar att leva.
Det här har urologen alltså inte brytt sig om att sätta sig ner och berätta för mina vänner. De har heller inte berättat om troligt förlopp och så vidare.
Eftersom mannen i fråga hör rätt dåligt så är det frun som fick meddelandet per telefon från vårdcentralen. Urologen undrade om hon inte kunde berätta det för sin man.
Alltså, det här är så fruktansvärt illa skött!
Det vet ingenting mer än att smärtorna beror på cancern "och kommer att tillta". De fick bråka för att få ut starkare värkmedicin över midsommar, sedan får vi ju se till att mannen får adekvat palliativ vård.

Hustrun menar på att läkarna kanske tycker att det här är så svårt att prata om men rimligtvis är det inte tungt för en erfaren läkare att diskutera en terminal cancerdiagnos, dess förlopp och behandling med en 80-årig person och dennes hustru?!

Maria
2024-06-21 20:45
1

Otroligt illa skött. Det borde man gå vidare med. Om man orkar…

/Maria

Magi-cat
2024-06-21 20:59
1

Så tråkigt att höra hur illa detta skötts. 😢 En redan svår situation blir inte lättare precis.

"frun som fick meddelandet per telefon från vårdcentralen"
De borde ju fått besked och stöttning från erfaren läkare, någon att lita på!

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Maria
2024-09-03 13:47
0

Hur har det gått?

/Maria

Lona
2024-09-06 16:18
1

#6: Kommunikationen har varit ganska bristfällig men de har inte orkat bråka om det.
Under sommaren har min vän gradvis blivit sämre, förra veckan fick han åka in akut med svåra smärtor och nu är han inlagd på Sahlgrenska i väntan på en plats på hospice.
Det handlar alltså om en väldigt kort tid som återstår. ❤️

Maria
2024-09-06 16:41
1

#7 Hoppas han hinner få en plats.

/Maria

Lona
2024-09-11 19:39
1

#8: Nu har han flyttat till ett hospice i Kålltorp som verkar väldigt bra. Så skönt att han kan få fin omvårdnad den sista tiden. ❤️

Maria
2024-09-11 20:40
1

#9 Så bra. Då kommer han bli fint omhändertagen.
Min mamma låg på hospice sina sista tre veckor.

/Maria

Lona
2024-09-25 09:26
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Inatt fick min vän somna in, efter två veckor på hospice.
Sov i ro! 🥀

Maria
2024-09-25 11:04
3

Ledsamt men fint att han blev väl omhändertagen det sista.

/Maria

Lona
2024-09-25 20:33
2

#12: Ja, hans fru var väldigt nöjd med bemötandet där, både mot maken och de anhöriga. Så viktigt när man är i en sårbar situation. ❤