Minnesutredning
Nu har jag fått tid hos en psykolog för att göra en minnesutredning. Minne och uppmärksamhet ska testas i två timmar cirka. Jag undrar hur det kommer att gå?
/Maria
Shit som långtidsjukskriven så har man inte haft något större behov att "träna" minnet. Tipsar om att börja spela datorspel eller något som träning om inte annat plus att det är skoj tidsfördriv, finns spel för alla gäller bara hitta det =)
Hoppas du presterar bra och att det blir rättvisande resultat. Sömn och mat påverkar väldigt mycket så ta hand om dig innan.
/Fridaybrew
Jag glömmer ofta bort vad jag tittar på tv när det är reklam, om jag zappar vet jag inte vart jag var från början så jag kan gå tillbaka till den. Kanske för att jag klurar på tusen andrasaker istället för att låta dumburken få 100% uppmärksamheten så att säga. Ja den förklaringen låter bra…… den kör vi på =)
/Fridaybrew
Haha, ja det förklaringen tar vi😉
Min man köpte tidigt en surfplatta till mig så jag har laddat ner massor med spel, pussel, kluringar och annat och jag använder den verkligen varje dag. Jag har tränat huvudet mer än kroppen när jag varit sjukskriven.
Jag kan i alla fall läsa böcker. Det kunde jag inte i början utan tappade tråden direkt. Nu måste jag läsa varje dag ur samma bok annars så är handlingen borta och jag får börja om.
Jag gjorde ett enklare minnestest med bilder hos neurologen och det påminde om tester vi själva utför på jobbet så jag tänkte att det skulle gå bra eftersom jag kan "principen" men icke… det gick åt pipan.
Hela min tillvaro består av postitlappar och memot i telefonen känns det som.
Det går bra att leva med men jag skäms när jag glömmer vardagliga saker som folk har berättat för mig. Det känns som jag är ointresserad.
Jag är i alla fall öppen numera med att jag glömmer.
/Maria
ointresserad ointresserad nah vi är bara sååååååååå viktiga kan inte bry om triviala saker och simpla människor *lol*.
Du har hittills kickat cancerns arsle så du ska verkligen inte behöva skämmas för något =) Det är en av de få perks är att man får ett nytt perspektiv på vad som är viktigt. Iofs så är minnas nära och kära och deras konversationer viktigt men det är luuuuuuugnt de fattar.
Det roliga med mig när jag glömmer saker och läser eller ser samma sak så reagerar jag likadant varje gång. så jag är iaf konsekvent. Att få se vissa saker för första gången flera gånger är riktigt trevligt i vissa avseenden. visst att glömma saker är absolut mer negativt än positivt men det skiter faktiskt jag/vi helt blankt i tycker jag! =)
Kul att du spelar spel, hjärngymnastik är det viktigaste man kan göra.
/Fridaybrew
Du har alldeles rätt. Visst ska man skita i vad andra tycker och tror och precis som du skriver så vet mina nära och kära hur det är fatt och det är ju det viktigaste.
Har skaffat Netflix för ett tag sedan och har sett en hel del deckare där (engelska) som jag vet att jag sett när de gick på TV. Men nu är det nytt igen så det kan ha sina fördelar😃
/Maria
NETFLIX is the shit =) Min vän i vardagen verkligen.
Mina rekomendationer är :
Modern Family
How I Meet Your Family
Dexter
Prison Break
Breaking Bad (cancerrelaterat mycket spännande serie om droger men klart en av bästa serierna någonsin)
White Collar
Sen kommer jag inte ihåg vad för filmer jag har sett lol.
/Fridaybrew
Dexter är en favorit och White Collar men de andra har jag inte sett så tack för tipset.🙂
/Maria
Mitt tips är att se på de 3 första avsnitten på raken för att se om de är något som passar. För vissa behöver en liten startsträcka för att binda fast en.
Ett kult tips som återkommer snart efter snart 10 år s dvala 'r
Arrested Development komedi serie lite dråplig lagom dåligt men på bra sätt.
/Fridaybrew
Alla tips mottages med tacksamhet😉
/Maria

Det var väl i baksidan av huvudet som din cancer satt? Vad styr den delen? Eller är det strålningen som ställt till det?
Många gånger kan man ju träna hjärnan så att andra delar tar över den skadades arbestområde, tydligen är du ju på god väg om du kan läsa böcker nu. Buss på!
Hatar cancer och älskar vårlökar.
# 5 Inte behöver jag något Netflix, jag har massvis med kanaler där de visar Morden i Midsomer som jag sett säkert minst 5 gånger men jag vet fortfrande inte vem som blir mördad eller vem som är skyldig när jag börjar med ett "nytt" avsnitt. Tilläggas ska att jag har inte haft någon cancer.😂
#10 Ja tumören satt mot hjärnstammen bakom lillhjärnan ungefär så det borde inte påverka minnet men neurologen gissar på en strålskada kanske.
Med tanke på att strålarna går rakt igenom och jag minns hur sårig jag var i öron och munnen så känns det logiskt att något har fått sig en törn även inne i huvudet
#11 Vi har väl ungefär 25 kanaler normalt men ändå så tycker jag att det är skit på TV😉
/Maria
Min man brukar säga att man bara kommer ihåg det som är viktigt för en själv. Lycka till, det går bra Humlan 🙂
Lycka till Humlan och stor vårkram till dig ❤️
Tack Jeremina och Brommel🙂
/Maria
Så nu var det gjort.
Det gick nog inget vidare. Det känner man på sig. Han tyckte vi skulle träffas om 3 veckor för en utökad testning.
Jag som är så van att utföra liknande tester själv men det är skillnad när man sitter på andra sidan skrivbordet och det är formulär och frågor man aldrig sett. "Mina" frågor kan jag ju i sömnen.
Jag känner mig helt slut ändå hade jag tagit en semesterdag för att inte vara så trött under testerna.😛
/Maria
Tycker det är lite taskigt att schemalägga det 3 veckor senare. Fan även jag hinner glömma bort att komma tillbaka =)
/Fridaybrew
#17 Haha, ja det gäller att skriva upp och att komma ihåg.😉
/Maria
Maria, jag följer den här tråden med spänning fast jag inte skrivit i den. Jag hoppas testet gick bättre än du tror!
Mvh Lena
Sajtvärd på Cancer iFokus
Tack för tekniken.
Tur att man kan ställa in påminnelser med mobiler och annat.
Imorgon är det dags igen kl. 15.15.
Jag har tagit semester även denna gång för att vara utvilad inför testerna.😉
/Maria
Lycka till! 👍
Mvh Lena
Så nu är jag verkligen grillad. Två timmars tester med siffror, bokstäver, ord, färger och rita figurer.
Vi ska träffas en tredje gång nu i slutet av juni och göra lite kompletteringar samt diskutera.
Det han hittills kunde tala om är att det är märkbara försämringar på vissa tester. Dvs. under normalförmågan.
Han undrade hur jag kände inför det och jag känner egentligen bara en bekräftelse på det jag själv har märkt.
Alla jag känner försöker trösta med att visst glömmer man, alla har samma problem men jag har så svårt att förklara att jag har faktiskt har lite mer än "naturliga" minnesförändringar.
Nu kommer jag få "papper" på att jag har en form av hjärnskada.😉
/Maria
Det är alltså en försämring jämfört med det "normala", inte en försämring sedan senaste undersökningen?
Skönt att undersökningen bekräftade det du redan kände på dig. Dels för att få "papper" på det du inte kunde förklara, att ditt minne är sämre än förr, dels för att det inte var något annat.
🤗
Mvh Lena
Ja precis. Jag är både långsammare och har fler fel än vad som anses normal.
/Maria
Men med tanke på vad du gått igenom så är det väl inte så konstigt även om det känns svårt?😕 Huvudsaken är att du lever att du sen är arg och frusterad för att du inte är som vanligt är förståligt.🤗
#25 Absolut. Jag håller med dig. Det hade kunnat vara mycket värre.
/Maria
Du dök upp till testet ser jag som ett rätt iaf =)
Tur med alla moderna hjälpmedel som finns, själv måste jag ha det mesta i digital form så jag kan söka vid senare tillfälle för jag klarar inte av att ha något i pappersform, det "försvinner" hehe. Fast det är kanske inte minnet det beror på utan slarv men men har jag det på dator eller mobil så har jag ordning på det iaf.
/Fridaybrew
#27 Jag har blivit helt beroende på "memot" i telefonen. Dessutom så är det praktiskt att ställa påminnelselarm om man nu kommer ihåg varför det larmar😃
Jag har verkligen sugit åt mig ny teknik så mycket jag kan. Använder mig av massa appar med kluringar för jag tror det är bra att försöka träna hjärnan.
Jag har ju varit en flitig användare av Postitlappar men märkt att det blir alldeles för många och många gånger så har jag skrivit så kortfattat att jag ändå inte kommer ihåg vad det handlar om.
Jag försöker för min egen skull vara övertydlig när jag skriver i mobilen, plattan, datorn.
/Maria
Nu var det dags igen för det sista (hoppas jag) besöket hos psykologen.
Det var på håret att jag missat det. Hade totalt glömt bort det tills jag såg i almanackan i morse.😃
Jag ska vara där 13.15 och återkommer med besked.
/Maria
Så nu var sista besöket avklarat och jag har tydligt nedsatt minne när det gäller vissa saker.
Det är normalt att glömma men oftast så säger man "Aha" när man blir påmind.
Det gör inte jag för jag har så att säga inte memorerat händelsen från början.
Koncentration och vakenhet var det inga problem med men däremot behövde jag mycket längre tid än normalt för att lösa saker.
Det känns väldigt skönt att få det bekräftat. Jag har ju hela tiden hävdat att mitt minne är mycket sämre och jag skäms för att jag inte kommer ihåg vissa saker men det är lättare när man vet att det faktiskt är ett problem på riktigt.
/Maria
Skäms inte! Var glad för att du lever istället😃
Du har alldeles rätt.😉
/Maria
Inte skall Du skämmas. Nu kan du koppla av och ta tillvara det stöd du kan få hjälp med. Skönt att det finns sådana tester. Tänk bara om alla vore lika öppna som dig, dels för att testa o dels för att erkänna att man kanske glömmer lite mer än vad man har gjort tidigare.
En varm kram till Dig
Var rädda om varandra
Tack🙂
/Maria
Vad skönt att koncentration och vakenhet var bra! Det betyder ju mycket bara det!
Mvh Lena
#35 Absolut.
/Maria
Du härliga Humla! Skrattade gott åt ditt "Dessutom så är det praktiskt att ställa påminnelselarm om man nu kommer ihåg varför det larmar
"
Kan det inte vara biverkningar av behandlingen också? Känner så väl igen det där med koncentrationsförmågan, glömskan osv.
Jag har fortfarande svårt för att komma ihåg saker, följa med i en längre film, tappar tråden i böcker, ska gå o hämta något i köket t.ex. o gör något helt annat.
Hur många ggr. har jag inte låst ute mig, fastän barnen tjatar "nycklarna mamma". Securitas har fått bra betalt av mig. 😃
Men jag säger som Lena; skönt för dig att koncentration och vakenhet var bra.
Kram!
Min man håller på att byta fasaden på vårt hus (radhus, så det är bara ena sidan)
Grannarna stannade och undrade vad vi skulle ha för färg.
-Det har vi inte bestämt än, sa jag.
-Det ska bli rött, sa min man
Vaaa!!!???
Du var ju med när vi köpte färgen.
Grannarna såg på varandra och jag fick förklara att jag har en del minnesproblem.
Att jag inte kom ihåg vad vi skulle ha för färg på kåken😛 Det är ju ändå en rätt betydande fråga kan jag tycka.
Kan tillägga att det blir helt OK med rött😉
/Maria
Eftersom du var med och köpte färgen blir du säkert nöjd! 😃
Mvh Lena
Haha, ja precis. Smaken har ju inte ändrat sig😉
/Maria