Kosten o cancern
I kunskapskanalen kl 11:55
"Cancerforskning på nya vägar. Vad spelar maten för roll när cancer uppstår? Bethany van Guelpen, patolog, guidar till vilken slags mat som kan utgöra riskfaktorer för cancer och till forskningen bakom kvällstidningarnas larmrubriker. Men området är svårt och få direkta svar kan ges. Arrangör: Umeå universitet. Repris från 30/4"
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Så här står det i boken Onkologisk omvårdnad:
"Kosten räknas som en tyngre riskfaktor när det gäller förebyggande av cancer. Det verkar framför allt vara kostens sammansättning som har betydelse. Man anser det vara säkerställt att fel kosthållning orsakar cirka 30 % av dödsfallen i cancer, men sannolikheten är stor att felaktig kost har ännu större betydelse. En mager, kalorifattig kost med rikligt med frukt och grönsaker kan förebygga flera cancerformer, framför allt mag- och tarmcancer."
Det står också:
"Högt fettinnehåll, lågt fiberintag, högt intag av salt och rökt mat är också riskfaktorer inom kosten. En del kostfaktorer har sannolikt en förebyggande effekt mot utvecklingen av cancer, till exempel A- och C-vitaminer, selen, zink och fibrer."
Man måste leva också. Man får helt enkelt prioritera: Vi lever bara en gång, vill vi leva ett långt liv eller vill vi njuta och riskera att förkorta livet?
Mitt svar är: Jag är livrädd för cancer, MEN jag får inte glömma att leva heller. Så jag äter gott och dör lycklig :)
…men det är ju såklart individuellt.
#1 Återkom gärna när du kan ange källa till dina påståenden, annat än en lärobok på USKnivå.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Boken är lika bra som en källa då den är skriven av kliniska speciallister och erfarna lärare inom detta.
Och boken inriktar sej inte enbart till uskor då den egentligen riktar sej till onkologi-sjuksköterskor och andra sjuköterskor över lag.
Så vad är det för fel på den?
Jag kan hålla med dej. Man kan inte gå omkring och tänka att man inte kan äta vissa saker pga cancerrisken.
Då blir man ju knäpp….ibland spottar media ut att man "kan inte äta det och inte det heller för då kan man få cancer". Till slut kan man inte äta något alls.
Man måste kunna njuta av livet med och leva.
Men det är ju upp till var och en, precis som du skriver.
Sen kan det ju vara så med att vissa får cancer trots att de verkligen tänkt på vad de stoppar i sej..och de som stoppat i sej vad som, får det inte.
🌺
#6 Ja det är det.