Cancer iFokus

Cancer

Etikettallmänt-övrigt
Läst 3227 ggr
kerstinjo
0

Kilona rasar!

Har nu "lyckats" tappa 13-15 kg, känner hungerkänslor men får inte i mig någon mat. Inget smakar gott och jag skulle gärna kunna vara utan mat.

Lever på flytande för att få i mig något "ätbart". Det går fort o snabbt, bara att svälja. Men inte farao smakar det.

Hela familjen var på grillfest hos äldsta dottern i lördags, jättegod mat sa de andra, medans jag petade i maten.

Vad 17!! Biverkningar? Nu blir jag så trött på mig själv. Herregud Kerstin, det är väl bara att stoppa i sig något?

Vet i tusan om inte sniglar skulle locka mig mer än en biff. Nä, blä, men all mat är blä!

Hur har ni löst detta problem om ni haft det?

Så detta var dagens gnäll! 🥵

Kerstin 

[Mia-Li]
0

Hej.

Har själv inte vart i den sitsen…

Men ät lite i taget…det du känner att du får i dej och ät ofta!
Känner du att du tappar vikt så kan du köpa dessa näringsdrycker som innehåller ett visst antal kalorier. Då har du koll på hur mycket du får i dej och du kan hålla vikten.

Ät sånt som du tycker om.

Bara lite tips i allmänhet….

Hoppas du snart får tillbaka din hunger.

Kram

Maria
2

Jag rasade i vikt och fick chlostridiuminfektion i magen efter blindtarmsoperationen (som var bara några veckor efter tumöroperationen) Jag fick näringsdrycker utskrivet och levde på dessa ett tag. De levererades hemma vid trappan. Lyxigt värre.

Kan du inte få träffa någon dietist och så kanske du kan få näringsdrycker? Det finns i en massa varianter från klara till mer som smoothie.

/Maria

[Mia-Li]
1

Smoothierna är mycket goda…Finns i olika sorter.
Jag bara älskar de. ❤️

Du kan väl även prata med en dietist och få råd. Det har du rätt till.
Där kan du få en kostbehandling.

Om du har smakförändringar kan detta bero på dina läkemedel. Hör efter med din läkare om det finns andra som du kan få.

Lena1971
0

Vad är det för mediciner du får, Kerstin? Är det cellgifter? 

Det är väl fortfarande ganska nytt för dig, så jag undrar om inte chocken kan påverka fortfarande. Man kan ju tappa aptiten totalt när man genomgår en kris. Och i så fall går aptitbristen över om ett tag.

Annars har jag några sniglar i trädgården som du kan få vitlök till.🙂Det är bara och ta tåget till Stockholm, du är välkommen!

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

Cina-y
4

Jag känner igen det från min man. Han hade matstrupecancer och en stor tumör, som inte gick att operera bort, precis ovanför magsäcken. Det gjorde att han kräktes upp mycket av den mat han åt. Och tappade en massa i vikt. Han ville inte heller äta, kanske pga cellgifterna (inget smakade) kanske pga att kroppen går ner på sparlåga och energin går åt till annat än att tänka på mat. 

Några saker som fungerade för honom:

Jag kokade egen kräm på frukt och bär (utan socker) och blandade i proteinpulver vi fått från dietist (RESOURCE Meritene). Det är smaklöst och gör inte att maten blir tjockare. Det kan också blandas i annan mat tex soppa och välling. Till krämen åt han mjölk med 50% extra protein.

Jag blandade i grädde och smör i maten så fort det var möjligt, tex i potatismos. Vi satsade också på starka smaker av kryddor, vitlök, mm. En kopp buljong kan vara bra om man är lite frusen.

Han drack näringsdryck. Finns även att köpa på apotek, men är mycket billigare från dietist och levereras hem till dig. 

Han åt små måltider 6-7 gånger per dag för han blev fort mätt, magen krymper när man inte kan äta så mycket. En bra vecka kunde han stå still i vikt eller tom gå upp något kilo. 

Om du inte redan gjort det så begär att få träffa en dietist.

Lycka till! Hoppas det går bra för dig

Fridaybrew
4

Näringsdryckerna är bättre än inget, o de är är tom gratis i vissa landsting men kostar i andra. Kolla med din läkare om han kan skriva ut. De brukar ibland ha lite olika kartonger på avdelningen som man kan få för att provsmaka sig igenom sortimentet. Choklad och jordgubb är det som jag till slut blev bäst kompis med men även blåbär funkar. Tyvärr har de aningen udda smak, men energin är bra. Det vet blomflugorna också det blir 1000 hövdad koloni direkt om man slarvar med att skölja ur och åker bort en helg. 

Det jag funderat kring just det detta med matlusten och då det är livsviktigt med att få i sig energi, har jag funderat kring cannabis som dels aptitretare. dock har jag inte testat själv, men om det råkar höja livsglöd och kvalite samt ge ökad aptit kan vara värt att testa. Finns tom cannabismedicin dock senast jag hörde mig för var det för ms-sjuka om jag minns rätt. Men kan vara en ide att diskutera med läkaren. Dock tror jag inte det minsta på att cannabis botar något, det är en drog som har sina tillämpningar och jag tror både du och jag skulle göras gott av det på försöksbasis. dock som sagt inte testat själv så egentligen svårt att lägga vikt vad jag "vet" kring det hela. Jag hypoteserarerarararar  mest =) 

Behöver inte rökas då rökning är osunt, kan användas i bakning och matlagning om man så vill. ……… har jag hört.

Ett annat knep är att försöka ha så mycket gott hemma som möjligt fyll skåpen och kylen med saker du tycker om. Fast även om min kyl är full så är det sällan man är sugen så det är ett osäkert kort.

Ett annat är att göra det som faller en in på direkten, om man är sugen på hamburgare, så ta  man bilen och köper en innan man ångrar sig, eller kinamat eller pizza osv osv. Dvs om inget hemma faller en in i smaken då förstås =)

Läsk istället för vatten kör jag på, tandläkaren gnäller som fan, men jag lever =) Och alla mina värden är ok så ingen risk för diabetes heller. Inget diet utan ska vara riktigt socker! För kall dryck går ofta ner en varm dag då passar man på med energidryck o sen ett glas läsk för att skölja bort smaken.

/Fridaybrew

kerstinjo
0

Jag är tyvärr hopplös med mat och t.o.m. en utsvulten person skulle bli förtvivlad om den såg mitt kylskåp.

Jag gillar inte sötsaker, kan inte dricka saft eller läsk.

Socker i kaffet sa min sköterska. VA! Förstöra kaffet så jag inte kan dricka det? Grädde då? Ogillar allt som har med mjölk, grädde, youghurt osv att göra.

Jag tycker inte om godis!!

Äter inte pizza, hamburgare eller kinamat. ☺️

Men det fungerar inte att ha färskvaror i kylen, för jag får alltid slänga det mesta.

Men jag har alltid varit petig med mat och inte är det bättre nu när inget smakar och det finns inget jag längtar efter. Så nu åker vågen fram varje gång jag är på behandling.

Vitaminer går att skölja ner med vatten eller vichyvatten och lite sallad kan jag få i mig innan den kryper ur kylskåpet.

Kerstin 

Cina-y
0

Ett sätt kan vara att använda samma metod, som de flesta "bantare" när de ska gå ner i vikt. Bestäm hur mycket du behöver äta varje mål tex genom att räkna kalorierna. Mät upp/lägg upp visst mycket mat till varje mål, både de stora måltiderna och mellanmålen. Ha sedan ambitionen att äta upp allt på tallriken även om du känner dig mätt.

Bestäm också i detalj vad du ska äta och handla sedan hem de ingredienser du ska ha. Dessa måste alltså gå åt till måltiderna du gör i ordning.

Annars verkar det bästa sätten att gå upp i vikt vara att äta skräpmat typ hamburgermål, kebabpizza, mm 😉