Kallelse till läkare efter återbesök... ??????????
Min pappa har haft tre omgångar med cancer på olika ställen ikroppen, men så här långt har allt gått bra! För ett tag sedan va han på sin första återkontroll (tror det va mr röntgen eller ?) Häromdagen fick han kallelse till doktorn o jag undrar om det betyder att de har hittat nåt mer, annars hade han väl bara fått beskedet att allt såg bra ut i brevet!? Nån som vet? Jag är orolig:( Har en underbar pappa som jag pratar med varje dag. Är inte redo att missta honom o vill inte att han ska behöva gå igenom mer elände!
Dom kommer säkert bara undersöka för att se att det fortfarande ser bra ut!
Men undersökningen har de ju redan gjort! Vi har ju bara väntat på besked om hur allt såg ut! Min undran är om de de verkligen hade kallat honom till läkaren om allt såg bra ut.
Det är väldigt svårt att svara på. Din pappa har ju som sagt haft cancer i 3 omgångar. Vissa saker tar man inte på telefon. Det kan ju vara att läkaren vill prata om flera saker. Röntgensvaret, medicinering och framtid t.ex.
/Maria
"Vissa saker tar man inte på telefon" Helt rätt vill man ha det på telefon måste man säga till på skarpen.Ivåras gjorde jag ett ultraljud med kontrast på levern o fråga ser det ut som vanligt.Svar nej det är annorlunda sen stack läkaren.Jag hade dock sagt till min läkare att jag ville ha svar direkt om något ändrats.Mycket riktigt ngr dagar senare ringde det på mobilen o min läkare sa jag hade levercancer.Hårt men så var det gjort.@Sstar för din papps del har dom ju koll på läget så varför oroa sig innan?
/Stefan
Namn lever för alltid människan bakom ej
Jag är inne på min tredje cancersjukdom och trots cytostatikabehandling får jag åka på röntgen med jämna mellanrum.
Detta för att kontrollera hur det ser ut i dagsläget. Antingen det syns en förändring eller inte, så har jag aldrig fått något telefonsamtal om det.
Sedan kan det vara lättare att ha en läkare personligen framför sig än att bara få ett telefonsamtal. Läkare kan även kalla patienten till positiva svar.
Som #3 skriver det kan gälla röntgensvaret, medicinering och framtid t.ex. och läkare vill för det mesta ta det genom ett personligt samtal.
Jag åker också på återbesök som nu sker var fjärde månad. De går ner i halsen med endoskop ( genom näsan …) och tittar. Någon röntgen har jag inte gjort på ett år men jag har alltid ett personligt besök till vilket jag kallas. Det finns hemska berättelser om människor som blivit uppringda och så ska det inte gå till. Man ska alltid få träffa sin läkare eller rättare sagt en läkare…