Cancer iFokus

Cancer

Etikett: behandlingar
Läst 17757 ggr
Roo
24

Tappa håret

Hej på alla!

Vill gärna höra med er: hur ni gjorde när/om ni tappade hår under cellgiftbehandlingen? Hur fort går det? Hur har ni upplevt det?Vad använder man då: mössa? Peruk?

Uppskattar alla tips!

Tack på förhand!

/Roo

Lena1971
0

Jag vet inte om det är lika för alla, men mitt hår började rasa tio dagar-två veckor efter första cellgiftkuren. Då hade jag inte fått min peruk än, utan jag knöt sjalar och turbander.

Bor din mamma i Stockholm, händelsevis? För då finns det en kvinna som lär ut hur man knyter turbaner. Jag vet inte vad det kostar, men jag kan ta reda på hennes namn om du vill. Annars kommer din mamma att få en look-good-feel-good-dag, när hon får lära sig hur man knyter sjalar vackert, och hur man målar ögonbryn och annat.

Peruk bekostas av landstinget. På en del ställen i landet kan man få en av äkta hår, på andra ställen är det syntet som gäller. Jag hade en syntetperuk och det funkar utmärkt på vinterhalvåret. Den såg trovärdig ut. Flört

På youtube finns det bra klipp med tips på hur man knyter turbaner och festliga sjalar. Det länkades dit i någon tråd här på forumet också, för inte alltför länge sen.

Och så finns det förstås de som inte använder något alls, utan går med kala huvuden. Man kan ju ha tur, och upptäcka att man har väldigt fin huvudform! Cool

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

[acallfix]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Mamma började också tappa sitt ca 2v efter första cellgiftsbehandlingen.
Här i Kristianstad var de väldigt snabba med att skaffa fram en peruk, så hon hade redan den när hon började tappa det.

Dock blir det ju lite problematiskt när man börjar tappa håret, men inte tappat allt… Man vill ju behålla sitt eget så länge som möjligt…
Nu hade vi sådan tur så mamma kände tjejen som gjorde hennes peruk, så hon visste hur mammas frisyr brukar se ut.
De testade lite olika varianter på det, la in lite slingor etc, så när den var klar ville mamma raka av sitt eget, hehe!
Hon såg 10 år yngre ut och stormtrivs fortfarande i den Skrattande

Agilis
0

När mitt hår började falla, så rakade jag av mig allt på en gång för att slippa den där "mellanperioden". Det var i slutet av maj/början av juni tror jag, så det var rätt kallt. Jag använde sjalar och knöt på olika sätt för att slippa frysa, frisyren störde mig inte alls. Jag fick en peruk av landstinget som jag aldrig använt, utan jag fortsatte med sjalarna och kepsar osv, mest som skydd mot sol/kyla.

Jag kände mig aldrig hemma i peruken jag fick. Jag tror det berodde på att hon som provade ut den insisterade på att jag måste ha lugg på den. Jag har aldrig haft lugg i hela mitt liv. Sen trivdes jag i rakat också. =)

Brommel
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag har sett många kvinnor med rakade huvuden och de ser så vackra ut. Det är andra tider nu och man kan ha vilken look man vill. Sjalar kan man knyta, ha en cool mössa eller också en keps eller gå med kalt huvud och stora örhängen, häftigt smink och kanske ett par balla solbrillor ( även om det är mulet). Man tappar väl ögonhår också? Då kan man väl ha lösögonfransar och sota ögonen och så ett kalt rakat huvud.Det är ju tillfälligt och man kan se hur vacker ut som helst. De jag sett har varit oerhört vackra i sina skinheads..

Roo
0

Tack så himla mycket för alla fina svar!

Skönt att veta att det finns lösningar på allt. Nu bor min mamma i ett annat land, men det går säkert att skaffa en fin peruk där med.

Det måste va psykiskt tufft att förlora sitt hår, att se sig i spegeln? Hur klarar man av det?

Knappen1
1

Jag har en peruk men den är varm och kliar. Jag blev glad när jag hittade en sida med jättefina huvudbonader där jag beställde flera saker www.marianette.se

Knappen1
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tips, se www.abonnet.se vid håravfall.

Ciwifrukt
4

Första gången lät jag det falla jättelänge innan jag rakade av det, men tredje gången viste jag bättre och raka av så fort det börja lossna för det är MYCKET mindre traumatiskt tycker jag och mycket mindre jobbigt att städa. Peruk var inge vidare tyckte jag, men jag skämdes så mycket i början att jag alltid knöt sjalar runt huvudet. Jag upplever det så att man lär sig knyta på sitt eget sätt, som det passar en själv efter ett tag, gäller att bara öva lite, vilket man hinner öva :) finns massa vacra sjalar, fick alltid komplimanger för de fina färgerna och knytningarna jag kom på. men senast sket jag i sjal, för det var under sommaren och för varmt, och helt ärligt, det är typ ingen som bryr sig att man inte har nåt hår förutom barn haha men de vet inte bättre ;) I början drömde jag varje natt att jag hade långt hår igen och vaknade och hade inget. Sörjde det jättemycket… MEN jag lovar att det blir enklare efter ett tag. Finns grymt många fördelar! Man behöver inte stå 100 år och föna håret. Man kan bada utan att gå runt med kallt hår Efteråt OCH man har aldrig en bad hairday. Så sörj, men inte för alltid. Det är ju bara tillfälligt. Och se det som en kul grej, liksom, du skulle aldrig ha provat så kort hår annars, se det som att du provar nåt nytt och spännande ;) hoppas ni inte tycker jag är knäpp med min attityd :P

MVH Ciwi

Denna kommentar har tagits bort.
Brommel
0

Ciwi, du är inte ett dugg knäpp utan visar hur man kan se saker från en positiv sida även om sammanhanget är otrevligt. Jag hade strålbehandling och tappade aldrig håret men träffade några kvinnor som bar peruk.Det syntes inte ett dugg!! En annan gick rakad och såg vacker ut!!