Cancer iFokus

Cancer

Etikettbehandlingar
Läst 6342 ggr
[mia-38]
7

Cytostatika

Anser ni att Cytostatika är farligt eller ej?
Fick ni information av vårdpersonal hur pass farligt det kan vara om det kontamineras?

Själv så visste jag inte om detta när pappa vårdades hemma efter behandling med just cyto.
Inte mamma heller.
Men nu vet jag.

Fick ni tillräcklig info om detta hur man ska handskas med tex kläder, urin m.m?

Brommel
0

Cytostatika är väl både det som botar och knäcker i "samma veva"? Friska celler dör samtidigt men också knäcker cytostatikan cancercellerna? Vad jag förstår så blir man oerhört trött och liksom utslagen. Stämmer det?

[mia-38]
0

Cyto tar död på tumörer men kan även främja cancer om det kontamineras.
Av cyton kan man få olika biverkningar. Tröttheten, Fatiquen, är en outtalad trötthet som man kan få.

Det jag menar med mitt inlägg 0 är att om man som anhörig och även sjuk, vet riskerna med att det kan kontamineras om man inte handskas med det rätt.

Vårdpersonalen har en viktig roll i detta att skydda sej själv och även andra emot kontaminering.

JereMina
0

Vad kan hända Mia?

[mia-38]
1

JereMina.

Jag kan ta ett exempel i mammas fall här när pappa var sjuk.

Han fick cyto och när de kom hem så lade mamma hans kläder i tvättkorgen med andra kläder. Det ska man inte göra då cyto-rester lägger sej bland det andra.
Hon skulle dessutom tvättat det med en gång. Låter man det ligga så och torka in i kläder så kommer det ut i dammpartiklar sen.

Vad som kan hända är att man får det på sin egna hud eller andas in det genom damm.
Tyvärr är det så att cyto kan även främja cancer, inte bara bota.
Man kan få allergiska reaktioner, bli snuvig, är man gravid kan det föras vidare till fostret som kan få skador.
Det värsta som kan hända är att cyto exponeras på huden. Då kan man få nekros. Det är ett sår som blir svårläkt.

JereMina
1

Tack Mia! Det är ju VIKTIGA saker som måste spridas så att alla vet om det, eller hur?

[mia-38]
1

Exakt.

Och vi visste INGET om detta är vi hade pappa hemma efter hans behandlingar av cyto.

Brommel
0

Det låter alldeles förskräckligt och det du berättar om har jag inte hört om tidigare. Vad jag har hört är hur man själv blir illamående, tappar hår, blir mycket trött m m. Detta var nya och skrämmande fakta.

[mia-38]
0

Brommel.

Har nyligen läst om detta med kontaminering av cyto.
Jag visste heller inget om det innan och det är förskräckligt att det inte går ut mer info om det.

Lena1971
0

Det jag minns är att kroppsvätskor innehöll cellgifter, så jag skulle vara försiktig när jag t.ex tömde hinken med spyor så jag inte fick det på huden. Men att kläder skulle hanteras annorlunda fick jag inte höra talas om.

Behöver det vara samma rutiner hemma som på sjukhus? För jag kan tänka mig att man är extra försiktig på sjukhus, där personalen utsätts för cellgifter dagligen. Tar man hand om en anhörig i hemmet handlar det ändå inte om stora mängder man utsätts för?

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

Maria
2

Jag vet att på sjukvårdsavdelningar så är man väldigt försiktig med hanterandet av patient och allt runtomkring.

Jag tror att det är som Lena säger att det är såpass lite man utsätts i hemmet att man inte behöver oroa sig.

När min mamma var hemma under sin sista tid så var det inga restriktioner för oss anhöriga. Hon låg visserligen på Hospice de två sista veckorna men hade behandling  hemma långt innan dess.

/Maria

[mia-38]
0

Man kan ju bli dålig av behandligen och behöva kräkas. Om man då vårdar den sjuke hemma måste man veta att det medför vissa risker att ta hand om kräkningen.
Likaså om patienten inte kan gå upp och kissa utan kissar i en "behållare" (kom inte på vad det heter nu)
Då måste man också veta riskerna med stänk från urinet som innehåller cyto-rester.

Lena1971
0

Absolut, att det finns cellgifter i kroppsvätskor är viktig information. Det var dåligt att det brast i informationen till dina föräldrar.  Obestämd

Jag kan säga att sjuksköterskan jag hade som kontakt på onkologen på SÖS i Stockholm var väldigt grundlig när det gällde all möjlig information. Om jag mindes hans namn skulle jag ge honom dagens ros!

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

JereMina
0

Nu då jag fått min första cellgiftsbehandling så fick jag veta att jag skulle spola två gånger efter jag kissat och stänga locket.

sökaförstå
0

Juli - sept -12 fick jag 6x R-CHOP14, polikliniskt, och fick info att kroppsvätskor innehåller cyto. Cyto - är cellGIFT

Alternativet, nu hade jag inte levt. Det var en rent djävulsk tid och nu, drygt ett år senare har jag börjat komma på fötterna.

Det jag tycker varit jobbigt är att vara så ensam, barnen flyttade till mamma, flickvän svek. Det typ gungade.

Vinnare

JereMina
0

Det är ett rent helvete med cellgifterna 😡

Andina
1

Tack för denna tråd! Jag har aldrig någonsin hört talas om att man ska vara försiktig med spyor, kläder o annat som hör till någon som har cancer eller behandlats med cytostatika! 

Det borde ju vara något som alla nära anhöriga (om inte fler) borde få vetskap om! Jag är helt förstummad av att läsa tråden!
När min man behandlades för cancer fanns inte ett ord att läsa, inte ett ord sades, om detta… … …  (Jag behöver nog läsa på lite mer förstår jag…)

Får man säga f-n?`!`? 

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Nussen
3

Hade ingen aning om detta finns det mera information att läsa om ämnet? Har googlat lite men hittar ingenting hur patienten ska bete sig i hemmet för att inte skada sina anhöriga.

JereMina
0

Jag har fått en del sådan info från min onkologavdelning

Nussen
0

#18 Det är min bonuspappa som har en tumör i magsäcken och han har inte fått någon sån information alls :(

Lena1971
0

#16 I det fallet får man säga f-n, Andina. De borde ha informerat dig.

#19 Det är konstigt. Har han någon kontaktsjuksköterska, eller någon som ansvarat för att förbereda honom för kemon?

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

Maria
0

Jag har precis börjat på hematologen och tog upp denna frågan idag om detta med anhöriga och hanteringen hemma men man räknar i allmänhet att det är en så försvinnande liten del som man eventuellt kan komma i kontakt med så vad jag förstod så fanns inga riktlinjer.

Däremot är det ju skillnad på personal som arbetar med detta dagligen och i vissa fall även i hemmet.

/Maria