Cancer iFokus

Cancer

Etikett: familj-vänner-berörda
Läst 2194 ggr
PetQueen
0

Cancer i arv?

Hej på er! Jag vet att en del cancer kan gå i arv men jag är lite osäker på vilka det kan vara. Min farfar dog i cancer, prostata cancer och min pappas farfar dog också i cancer, dock vet jag tyvärr inte vilken. Är det större risk att min pappa kan få cancer då?

Förlåt om det lät lite dumt! :L

🐶 Djur är det bästa som finns 🐱

platy
0

Är jättedålig på cancer o sjukdomar, men jag tror att det går i arv.

Från min mammas sida är det cancer nästan alla dött av :'( 

Så jag tror att jag oxå får cancer sen 😕

JereMina
0

Min tarmcancer anses vara ärftlig då jag är en hälsosam person och det kan vara svårt att veta och svara på. Kanske någon annan kan!

vallhund
0

Vissa former av cancer ses oftare inom vissa släkter. En form av tidig, väldig elakartat bröstcancer hos kvinnor t ex. En del kvinnor tar bort sina bröst om det visar sig att de ärvt den predispositionen från sin mor.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Maria
4

Det bästa man kan göra om man vet att många i släkten har fått cancer av någon viss sort är att söka läkare så att man kan reda ut om det är en ärftlig cancer det är frågan om.

Är det den typen av cancer så är det bra att veta för skulle man själv drabbas så kan man ha stora fördelar av att börja behandling i ett tidigt stadie.

/Maria

[Mia-Li]
3

Vid just tjocktarsmcancer är mindre än 5% ärftliga.
Det finns några ärftliga syndrom med ökad förekomst av cancer. En av de är Familjär kolonpolypos (FAP). Då utvecklar patienten hundratals polyper i tarmen.

Det hade varit lättare om du TS, hade vetat vilken cancer det var då alla ser olika ut i ärftligheten.

Vid prostatacancer finns det en mindre grupp med genetisk betingad cancer.
Då uppträder sjukdomen vid en lägre ålder än hos genomsnittet. Och den är mer aggressiv.

Har du mer frågor att ställa så är de välkomna. Vi besvarar de så gott vi kan.

🌺

JereMina
0

Mia…jag har troligen haft dessa polyper och märker nu att min mage har inte fungerat som den ska på i alla fall 10 år men efter operationen gör den det.

[Myraan]
0

Mamma gick bort i det som började som bröstcancer. Jag vet inte något alls om prostatacancer men han kanske kan få göra tätare kontroller? Det kommer jag att få göra om det skulle vara så att det är ärftligt.

PetQueen
0

Ok tack för besväret allihopa! Jag förstår om ni tycker att min information var dålig, men svaren var ändå väldigt bra :) #7 beklagar sorgen :(

🐶 Djur är det bästa som finns 🐱