Mammografi?
Undrar om någon kan tala om hur lång tid man får vänta på svar? Får man bara svar om det är något dåligt? Om man skickats akut till en mammografi för att undersöka ett svullet bröst, får man alltid svar då eller är det bara vid dåliga nyheter man får det? Gör man alltid ultraljud också när man letar efter ett "fel" och det inte är en kallelse? Börjar bli nervös =(
Medarbetare på djurskydd.ifokus
När jag gjorde mammografi för 3-4 år sedan så upptäcktes två knölar och då gjordes en biopsi redan direkt. Det var alldeles innan midsommar så jag fick besked efter helgen och det var ingenting tack och lov.
/Maria
Jag har fått gå på mammografi två gånger av liknande anledningar. Den ena gången kollade de med ultraljud också. Båda gångerna såg de direkt att det inte var något farligt.
Nu kanske landsting kan göra olika, men här så får man svar oavsett om det är ok eller dåligt. Så du borde få svar oavsett. Hur länge du får vänta på svar vet jag dock inte. Vanliga mammografiundersökningen brukar man få vänta en eller ett par veckor på svar.
Jag hade vid en mammografi för några år sen en förändring så jag fick göra en extra mammografi plus att dom då även undersökte med ultraljud. Och för min del var det en ofarlig vätskefylld cysta så dom stack bara in en nål och tömde den. Så där fick jag ju svaret samtidigt som dom gjorde det.
Som sagt landsting kan göra olika, men jag tror du svar oavsett.
.
#1 Du menar alltså att direkt efter mammografin, på plats, fick du göra en biopsi? Ush, nu är jag verkligen rädd… Egentligen är det ovanligt göra mammografi på kvinnor under 40 men i mitt fall tyckte de inte det var någon mening att bara göra ultraljud, möjligen mammografi med ultraljud. För jag undrade om man inte kunde börja med ultraljud nämligen. Men för er som nu varit iväg där det inte varit en ren kallelse, har ni haft ont? När det varit cystor och ofarliga saker?
Medarbetare på djurskydd.ifokus
Den första av de här gångerna för mig skulle jag precis ha mens och mina bröst var knöliga på grund av det men överdrivet mycket. Då var jag cirka 30 år. Den andra gången, ja vad hände då egentligen? Jo för sjutton, nu kommer jag ihåg! Det kom vätska ur min ena bröstvårta, en svart vätska och på ett annat ställe en som såg ut som bröstmjölk. Jag gick till vårdcentralen som skickade mig på mammografi. De tog även ultraljud. Det var inget farligt, jag hade en liten ofarlig cysta i det bröstet. Der behövde inte behandlas.