Lugna nerverna inför morgondagen
Hej, jag behöver bara skriva av mig lite, mycket pågår i mitt liv just nu.
Jag kan börja med att säga att jag är 16 år, åt antidepressiva tabletter i ungefär 2 år och har haft problem med självskadebeteende. Jag bor ensam med min mamma, då min pappa + familj bor 9 timmar ifrån oss. Min och mammas relation har väl aldrig varit något märkvärdigt, det är inte ofta det går en dag utan att ett stort tjafs drar igång om de mest onödiga sakerna. Förutom det har väl livet varit helt okej, fram tills den 3 oktober 2013 då vi fick reda på att mamma hade bröstcancer.
När hon berättade det för mig insåg jag nog inte riktigt hur allvarligt det var. Jag sa inte så mycket och helt ärligt, jag tänkte inte så mycket på det. Cancern hade ju upptäckts väldigt tidigt så det var ju ingen fara, eller hur? Hon opererades och vi fick vänta i ungefär 8 veckor på provsvaren. De visade en spridning på 0,5. Enligt sköterskan var det inte så mycket, utan läget var rätt stabilt. Så en andra operation gjordes för att se hur det såg ut.
Under julafton fick mamma en massa konstiga biverkningar, om jag kan kalla det så. Hennes ena ben svullnade upp rejält och hon blev väldigt yr. Hon åkte till akuten och satt där över natten, men blev hemskickad. Det blev sedan bestämt att cellgifter och strålning kommer bli aktuellt.
Nu sitter jag här i min säng och skriver det här, och jag är så j*kla rädd. Imorgon ska mammas få sin första cellgiftbehandling. Jag känner att min ångest kommer tillbaka och the urge att ta fram ett blad blir värre och värre. Jag vet inte vad jag ska göra för att lugna nerverna. Det har nu gått upp för mig hur allvarligt detta är och jag fortsätta tänka dåliga tankar. ''Tänk om hon inte klarar sig'' och liknande. Jag klarar det inte, jag orkar inte.
Vad gjorde ni för att lugna er dagen innan?
(Förlåt för mitt röriga inlägg..)
Hej Princess Yume!
Så idag är dagen D för din mamma, när hon får första kuren? Jag ska hålla tummarna för att hon klarar det bra.
Vad är du mest orolig för? Är du rädd att din mamma ska bli sjuk nu? Eller tänker du på vad som händer om hon inte blir frisk av behandlingarna?
Det är svårt att sia om hur någon kommer att må under tiden för kemo och strålning. En del blir väldigt dåliga av biverkningarna, andra stannar hemma en dag eller två och cyklar sedan till jobbet som om inget hänt. Jag har själv haft bröstcancer och fått FEC-kur och strålning, så om du har frågor kring hur det är att gå igenom det svarar jag gärna efter bästa förmåga.
Det finns också anhöriga här, så det finns flera som kan ge dig stöd i din situation.
Jag hoppas du känner det lättare när det är igång. Och att din mamma får god hjälp med eventuella biverkningar.
☀️
Mvh Lena
Sajtvärd på Cancer iFokus