Cancer iFokus

Cancer

Etikett: allmänt-övrigt
Läst 1739 ggr
Maria
2

Avsluta olika konton?

Jag har/hade två vänner på Facebook som nu är döda i cancer. Det känns märkligt när man får påminnelse om att gratulera på födelsedagen.

När jag skulle opereras så gav jag mina inloggningsuppgifter till Facebook, iFokus och annat till min man och son och jag bad att de skulle avsluta mina konton om jag inte överlevde.

Man kanske inte tänker på sådant men för mig kändes det viktigt.

Hur funderar ni andra som har drabbats?

/Maria

[Nelley]
0

men det går väl att göra om profiler på facebook till minnesidor som alla som var vän med personen blir typ medlemmar på.. Har för mej att jag läste det någonstans iaf. iFokus vet jag inte men det är väl smartast att ge ut inlogg som du säjer👍

Maria
0

#1 Jovisst kan man säkert göra det på FB men då får ju någon annan göra det. Jag skulle personligen INTE vilja ha någon minnessida.

/Maria

[Nelley]
0

ah okej, ja jag har inte facebook längre så samma här👍

Lena1971
0

Det är nog bra att tänka igenom. Själv tycker jag inte det är konstigt att kontot blir kvar. Jag kan skriva en hälsning i en död väns konto, "Saknar dig" eller liknande.

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

susiemicelind
1

Jag har inte tänkt på det men jag håller med att det var bra tänkt och gjort av dig Humlan.

Jag skulle inte heller vilja ha en minnessida på facebook om jag gick bort åh nej 😕

Kram till dig Humlan 🤗

susiemicelind fd JereMina Skämtar

skotty
2

Vi hade kvar mormors facebook i 2½ år efter att hon dog. Nu ligger den "vilandes", då morfar inte klarade av det längre. Men vi andra saknar hennes facebook. Jag gick jämt in där och skrev. Det var liksom till henne man skrev då. Alla mina hemligheter och problem skrev jag i chatten till henne.. Men som sagt, det blev för jobbigt för morfar och vi måste respektera hans vilja framför allt. Mormor skulle nog inte bry sig så mycket.

Om jag skulle dö skulle min facebook gärna få vara kvar, om min mamma och pojkvän skulle tycka det var okej.

Aleya
0

Jag minns när en klasskompis dog och hennes lunar fanns kvar ett tag efter hennes död, kändes skönt att se och minnas.

En annan bekant dog ca 10 år efter den min klasskamrat, och att se facebooken var bara skumt.

Vissa har behov av att sörja i det mer offentliga rummet, jag väljer att se det som att det är endast jag som sätter gränsen var jag kan prata med mina anhöriga som inte finns mer.

Fast jag har nog kommit förbi själva sörjandet, saknaden finns men det gör inte ont att tänka på mina anhöriga mer.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Halvdansken
0

Det gäller ju även andra anledningar, inte bara cancer.
Min mamma är lite trött o gammal nu (80 år) och jag har hennes FB lösenord, så när hon ställer träskorna så kan jag gå in och avsluta hennes konto.
Tycker att det är en viktig fråga, jag har kompisar som haft problem med sånt här när folk dör.
Har även mammas lösenord till mail osv. Sånt man kanske inte tänker på.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Maria
0

#8 Ja, det är väl ungefär så jag tänker också och det gäller givetvis inte bara, som du säger, vid cancer.

/Maria